Göra eget pappersströ?!

M

mingi

Ni som har pappersströ hur gör ni? Måste ju gå att riva själv, alltså med någon "maskin", men vad använder ni?
 
Sv: Göra eget pappersströ?!

Nu har inte jag pappersströ själv, men det finns ju pappersstrimlare att köpa. Men det krävs en fruktansvärt massa papper till att strö en box med.
 
Sv: Göra eget pappersströ?!

Jag har gjort papperströ med ett gammalt hackelseverk vilket funkade utmärkt och gick snabbt. På en timme hade jag kört upp strö så det räckte i 1 vecka för två hästar i box. Hackade både tidningar och wellpapp.

Ett gammalt hackelseverk som inte används finns nog på de flesta gamla bondgårdar, så vill man ha ett kan man nog få ett gratis eftersom typ ingen hackar halm längre.

När det gäller papper så går det åt en hel del men eftersom papper suger bättre än spån så är det drygt. Annonserade i byn där jag bodde att jag ville ha papper och fick fasta leverantörer som gladeligen samlade papper till mig. Sedan åkte jag och hämtade eller så kom folk upp och lämnade hos mig. Hämtade även well papp och tidningar som inte blivit sålda i en närliggande affär. Upplevde det inte som ett problem att få tag på tillräckligt med papper till mina två hästar, snarare fick jag för mycket....

Skulle jag skaffa hästar idag igen skulle jag absolut använda papperströ igen även om inte hästarna hade luftvägsproblem (vilket en av mina förra hade), stallmiljön blev jättebra och även jag mådde bättre eftersom jag slapp dammigt spån och halm. Dessutom så var det ju nästan gratis, betydligt billigare än att köpa spån i bal i allafall. Dessutom var det väldigt lättmockat när man väl lärt sig rätt teknik, använde en vanlig spångrep i plast vilket funkade kanon.
 
Sv: Göra eget pappersströ?!

Det där med hackelseverk, berätta mer?

Jag gjorde ju pappersströ åt en av hästarna när hon hade oppat ögat. Med en dokumentförstörare från Claes Ohlsson, huamig.. Vet jag då sökte en halmriv men njet hittade ingen, sökte iofs annonser då.

En sak att tänka på ang papper är gödseln, vissa bönder vill inte ta emot den.
 
Sv: Göra eget pappersströ?!

Men vart gjorde du av gödslet sen? Kan tänka mig att det inte bara är att köra ut på åkern för bonden?
 
Sv: Göra eget pappersströ?!

'Min' bonde tog mitt gödsel iom att det var så lite pappersprocent. Men påpekade att om jag tänkte roa mig med papper i ngn större omfattning så ville han inte ta det förrän det var helt multnat. Och INTE om jag envisades med tidningspapper, det ville han inte ha alls. Iofs blir gödselstacken minimal med papper. Och hela grannskapet dekorerat med kringblåsande papper :crazy: Det var det värsta, pappret var banne mig överallt. På gödselstacken kunde jag ju lägga gödseln från spånboxarna över dock, men det blåste papper här och där ändå, och var i halva stallet. Och gick/går inget vidare ha permanentbädd på.

Plusen var att det fastnar inte. Alla. I nått. Halleluja. Och gratis då, och så tycker jag det ser mysigt ut faktiskt med papper ;)

Idealiskt skulle jag vilja ha gummimatta + papper, men det var det där med gödseln som sagt, men lite gödselmaskar, och gärna en box med normalströ som kan hjälpa till att hotta upp förbränningen.
 
Sv: Göra eget pappersströ?!

Använder sällan papper som strö=för jobbigt.

Men de gånger jag gör de snottar jag pappsens halmhack.
 
Sv: Göra eget pappersströ?!

Hackelseverk är väl egentligen en rätt farlig maskin som förr användes för att hacka halm till små bitar så att det skulle vara lättare att strö med. Består av ett stort hjul med två vassa knivar som snurrar runt och som man matar in halmen/pappret i genom en träränna, hjulet drivs oftast med en rem från en elmotor. Tar en del plats att ha men som sagt det funkar perfekt att hacka papper med.
Bli heller inte lika små bitar som i en dokumentförstörare så det är lite mer lätthanterat.
 
Sv: Göra eget pappersströ?!

Gällande gödseln så bodde jag hos mina föräldrar då så vi bestämde oss för att låta högen ligga och förmultna innan den eventuellt skulle spridas. Men jag måste säga att den krympte ihop väldigt fort i jämförelse med gödselhögar med spån och halm i. Jag strödde bara med pappret i cirka två år sedan flyttade mina hästar, en till hästhimlen och en till en fodervärd så jag ställdes väl egentligen aldrig inför problemet vart vi skulle göra av gödseln. Men jag kan tänka mig att det kan vara svårt att bli av med om man inte kan ta hand om det själv...
 
Sv: Göra eget pappersströ?!

Bara en tanke, men skulle det inte kunna fungera att hacka pappret med en vanlig kompostkvarn för trädgårdsavfall?
Går ju snabbt och smidigt isf.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har försökt hitta liknande trådar på forumet men hittar mest bara äldre trådar. Är intresserad av att veta hur användandet ser ut...
Svar
3
· Visningar
452
Senast: jemeni
·
Mat Jag är sugen på att köpa en maskin som tillverkar växtmjölk, men undrar om det är värt det. Är det någon som har en sån och vad tycker...
Svar
3
· Visningar
260
Senast: Tassa
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 609
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 289

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp