Göra jobbresorna roligare

Magiana

Trådstartare
Jag har en dryg halvtimme att köra enkel väg till/från jobbet. Jag brukar vilja lyssna på radion när jag kör men folk babblar så mycket i alla kanaler på morgonen, utom möjligen i Lugna favoriter där det är mindre prat. Dessvärre uppskattar jag inte alltid musiken där.

Så varje morgon sitter jag och zappar hejvilt mellan kanalerna. På kvällen när jag åker hem gör jag också det men upplever zappandet som mindre intensivt. På morgnarna när jag åker så händer det titt och tätt att jag stänger av radion för att jag inte pallar. Men hur kul är det att lyssna på bullret i bilen?

Så hur gör man jobbresorna roligare? Ljudböcker är jag dessvärre absolut noll intresserad av så det går bort. Andra förslag?
 
Kan man göra så mycket annat i bilen än att antingen lyssna på radion eller ljudböcker eller någon annan cd?
 
Kanske inte. Men någon kanske har någon smart idé på lager, vad vet jag?

Men jag avskyr mina jobbresor och dessvärre lär det inte bli bättre heller. Jag letar efter nytt jobb och ny bostad i en annan del av landet och hur stor är chansen att resvägen blir kortare om jag nu hittar båda delarna?
 
Kanske inte. Men någon kanske har någon smart idé på lager, vad vet jag?

Men jag avskyr mina jobbresor och dessvärre lär det inte bli bättre heller. Jag letar efter nytt jobb och ny bostad i en annan del av landet och hur stor är chansen att resvägen blir kortare om jag nu hittar båda delarna?
Spotify är min räddning. Jag lyssnar via bluetooth i bilen, men har man en äldre bil utan blåtand brukar det fungera bra med AUX. Jag pendlar en timme enkelväg till mitt jobb, i ett område där radiomottagningen är rent ut sagt värdelös (får bara in finska prat-kanaler). Har fem olika listor som jag varierar mellan beroende på humör.
 
Jag har en dryg halvtimme att köra enkel väg till/från jobbet. Jag brukar vilja lyssna på radion när jag kör men folk babblar så mycket i alla kanaler på morgonen, utom möjligen i Lugna favoriter där det är mindre prat. Dessvärre uppskattar jag inte alltid musiken där.

Så varje morgon sitter jag och zappar hejvilt mellan kanalerna. På kvällen när jag åker hem gör jag också det men upplever zappandet som mindre intensivt. På morgnarna när jag åker så händer det titt och tätt att jag stänger av radion för att jag inte pallar. Men hur kul är det att lyssna på bullret i bilen?

Så hur gör man jobbresorna roligare? Ljudböcker är jag dessvärre absolut noll intresserad av så det går bort. Andra förslag?

Själva poängen är att folk babblar i radio, P1. Sen går det att ladda ner bra dokumentärer i podden, sommar och vinterpratare...
 
Jag har en dryg halvtimme att köra enkel väg till/från jobbet. Jag brukar vilja lyssna på radion när jag kör men folk babblar så mycket i alla kanaler på morgonen, utom möjligen i Lugna favoriter där det är mindre prat. Dessvärre uppskattar jag inte alltid musiken där.

Så varje morgon sitter jag och zappar hejvilt mellan kanalerna. På kvällen när jag åker hem gör jag också det men upplever zappandet som mindre intensivt. På morgnarna när jag åker så händer det titt och tätt att jag stänger av radion för att jag inte pallar. Men hur kul är det att lyssna på bullret i bilen?

Så hur gör man jobbresorna roligare? Ljudböcker är jag dessvärre absolut noll intresserad av så det går bort. Andra förslag?


Jag lyssnar på poddar och TED-talk. Finns hur mycket spännande som helst.
 
Jag vet inte ens vad blutooth är. Bilen är gammal (-96) men stereon köpte jag ny samma dag som jag köpte bilen för snart 2 år sedan och stereon har AUX. Jag vet inte vad det är heller. Finns det någon som är mer ointresserad av teknik än jag?

Jag brukar inte använda Spotify då jag blir helt knäpp på reklamen och jag har inte velat gå över till betalversionen. I stället använder jag Grooveshark men jag vet inte om det går att göra så man får det i bilen? Om jag använde Spotify i stället så skulle väl låtlistan vara ungefär lika och då kan jag lika gärna köpa låtarna på iTunes och ladda ner, i stället för att pynta månadsavgift.

Själva poängen är att folk babblar i radio, P1. Sen går det att ladda ner bra dokumentärer i podden, sommar och vinterpratare...

P1 är inte en av de 5 kanaler jag har förinställda i bilradion.

Jag lyssnar på poddar och TED-talk. Finns hur mycket spännande som helst.

Vad är det? Och hur gör man för att lyssna på sånt?
 
Det finns mängder av bra/intressanta/roliga sommar- och vinterprat i SR:s arkiv. Kan nås via deras app. Kan slå ett slag för Olof Wretlings program, finns 4 st. Den karln är så sjukt rolig! Annars finns det mängder av P3-dokumentär i en massa intressanta ämnen, också i samma app
 
  • Gilla
Reactions: Bri
Jag vet inte ens vad blutooth är. Bilen är gammal (-96) men stereon köpte jag ny samma dag som jag köpte bilen för snart 2 år sedan och stereon har AUX. Jag vet inte vad det är heller. Finns det någon som är mer ointresserad av teknik än jag?

Jag brukar inte använda Spotify då jag blir helt knäpp på reklamen och jag har inte velat gå över till betalversionen. I stället använder jag Grooveshark men jag vet inte om det går att göra så man får det i bilen? Om jag använde Spotify i stället så skulle väl låtlistan vara ungefär lika och då kan jag lika gärna köpa låtarna på iTunes och ladda ner, i stället för att pynta månadsavgift.



P1 är inte en av de 5 kanaler jag har förinställda i bilradion.



Vad är det? Och hur gör man för att lyssna på sånt?
Aux är smidigt. Du kopplar en sladd mellan telefonen och stereon. Sladden går in i telefonens uttag för hörlurar. Använde det flitigt på min gamla bilstereo. Min nuvarande bil har en orginalradio inbyggd utan såna moderniteter. Värdelöst. Bilen är ändå "bara" snart 10 år gammal.
 
Jag vet inte ens vad blutooth är. Bilen är gammal (-96) men stereon köpte jag ny samma dag som jag köpte bilen för snart 2 år sedan och stereon har AUX. Jag vet inte vad det är heller. Finns det någon som är mer ointresserad av teknik än jag?

Jag brukar inte använda Spotify då jag blir helt knäpp på reklamen och jag har inte velat gå över till betalversionen. I stället använder jag Grooveshark men jag vet inte om det går att göra så man får det i bilen? Om jag använde Spotify i stället så skulle väl låtlistan vara ungefär lika och då kan jag lika gärna köpa låtarna på iTunes och ladda ner, i stället för att pynta månadsavgift.



P1 är inte en av de 5 kanaler jag har förinställda i bilradion.



Vad är det? Och hur gör man för att lyssna på sånt?


Hmmm, har du en hyfsat ny telefon?
 
Jag köpte den i somras. Det är en Samsung Galaxy S2 Plus.

Gå in i telefonens appbutik (AppStore i iphone, ngt annt i samsung) och skapa ett konto, sen letar du upp de radioprogram du gillar och laddar ner dem. Du kan söka på ord som passar eller kolla topplistor.
 
I iphone finns appen podcaster, men jag har dålig koll på samsung. Har en men använder den bara som telefon, min iphone är min alltiallo.
 
Jag älskar förvisso P1 men lyssnar ofta på poddar. Ridpodden, MNK och P3 dokumentär via SRplay och Hästpodden via Youtube.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag sitter och funderar på hur jag ska klara december utan vettiga radiokanaler att lyssna på i bilen. (Jo, jag är medveten om att det...
Svar
0
· Visningar
188
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 098
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 754
Övr. Barn Som överskriften frågar, berätta för mig vad era barngör för tokigheter! Jag börjar: DANIEL *En morgon vaknar jag av...
2
Svar
21
· Visningar
3 012
Senast: Mammas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp