Göra om grundvaccinationen?

mnaylcikn

Trådstartare
Hej!
Nyss köpt en häst som blev vaccinerad (influensa+stelkramp) idag, passet fanns inte på plats så fick ett löst intyg som jag skulle jämföra med passet för att se så han inte behövde göra grundvaccinationen.
Givetvis så vaccinerades han sist för 1 år och 3 mån sedan. Vad jag förstår ska man uppdatera vaccinationen en gång per år.
Till min fråga då. Hur viktigt är det att göra om en grundvaccinationen när det endast skiljer 3 månader?
Han blev grundvaccinerad i januari 2013 + februari 2013 och slutförd juli 2013, så han skulle blivit vaccinerad igen i juli 2014 men nu är det oktober. Innan 2013 verkar han ha stått ovaccinerad 1,5 år så då förstår jag att grundvaccinationen är ett måste. Men hur viktigt är det nu när han "precis" gjort en grundvaccination?

Han är INTE tävlingshäst och står bara hemma i hagen. Han kommer inte ridas alls fram till sommaren, då kommer vi börja träna för tränare någon dag i veckan men troligtvis inte tävla något.

Tacksam för hjälp och god ton i denna nya vaccinationsvärld :)
 
Vet inte hur TR ser ut numera, men då jag tävlade var man tvungen att göra om grundvaccinering om man så bara missade med en dag. Har för mig att vaccineringstvånget vid tävling numera är borttaget (eller är det återinförd?) och då är det ju upp till varje ägare att bestämma om man vill vaccinera eller inte.
 
Jag tycker inte att det stora problemet är om man får tävla eller inte, utan att hästen kan bli väldigt sjuk om man inte vaccinerar.
 
Hade nästan samma problem med min häst, hon var precis grundvaccinerad när jag köpte henne och säljaren var seg med att skicka rätt papper osv. Veterinären jag hade ute sa att det inte var så dödsviktigt på datumet (jag var 1 månad sen tror jag) men mer noga om man skulle tävla, vilket inte var aktuellt just då.
Bäst är nog att ringa och fråga en veterinär, förhoppningsvis slipper du göra om det.
 
Vet inte hur TR ser ut numera, men då jag tävlade var man tvungen att göra om grundvaccinering om man så bara missade med en dag. Har för mig att vaccineringstvånget vid tävling numera är borttaget (eller är det återinförd?) och då är det ju upp till varje ägare att bestämma om man vill vaccinera eller inte.

Hästen måste vara vaccinerad mot hästinfluensa om man ska tävla, men de har numera lättat lite på re-vaccineringskravet.
Om man vaccinerar inom 21 dagar efter "årsdagen" behöver man inte göra om grundvaccineringen.
 
Förutom risken att hästen blir (väldigt) sjuk utan en verksam vaccination, och att man inte får tävla utan en korrekt vaccination. Många anläggningar har numera krav på att hästar som tränas där (t.ex. om du vill åka till ett ridhus och träna) ska vara vaccinerade och intyg på detta ska kunna visas upp på plats.
 

Liknande trådar

Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
828
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag blir snurrig av det här med grundvaccin, Min häst fick första sprutan Proteq flute 19/12 sedan Equip FT vet 17/1 (detta ska vara...
Svar
2
· Visningar
765
Senast: MalanMjöl
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Nedan har jag försökt samla de viktigaste (tekniska) händelserna under 20 år: 14 maj 1996: Sidorna görs tillgängliga på internet. 10...
Svar
0
· Visningar
1 246
Senast: Gunnar
·
Hästvård Jag vet inte om tråden hamnar fel nu, men då får gärna moderator flytta den. Hur gör ni med vaccinationer på era hästar, har ni alla vid...
2
Svar
22
· Visningar
2 710

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp