Göra utekatt till innekatt

Mirre

Trådstartare
Har en hona på 8 år som varit utekatt hela sitt liv. Klurar på om hon skulle få vänja sig vid att vara innekatt istället och gå ut i sele. Jag är mycket hos killen nu och det vore smidigt att kunna ha henne med sig, nu måste vi fixa kattvakt hela tiden och hon blir själv mycket. Nu under sommaren är hon mest ute och märker inte av det så mycket, men i vinter kommer hon vara mycket inne. Kan man vänja om henne tro? Hur gör man det bäst? Misstänker dessutom att grannarna matar henne och ev försöker få in henne till sig.
 
Jag har en katt hemma hos mig nu som är ute/innekatt på sommaren och enbart inne på vintern. Han bor i lägenhet på vintern och går ut i koppel, hos mig gör han som han vill. Jag tycker det har fungerat förvånansvärt bra. Jag tror att det hade varit svårt att ha honom som innekatt hos mig, men just miljöombytet tror jag gör att det fungerar
 
Min fd utekatt uppskattade inte att bli innekatt i samma hus som han tidigare fått vara utekatt i. Vi har flyttat två gånger efter det och på dessa ställen har han enbart varit innekatt och då har det gått jättebra. Så jag skulle också prova :) hon lär sig förhoppningsvis att hemma=ute och hos killen=sele eller inne.
 
Att vara utekatt på ett ställe och innekatt på ett annat brukar funka jättebra. Under alla år i lägenhet var mina katter ute när jag var hos mina föräldrar som bor extremt lantligt och det funkade superbra. Vi har dessutom haft dem med som innekatter i olika stugor vi hyrt, hos svärfar osv och det har aldrig varit ett problem.
 
Skolade om min utekatt till att bli innekatt när vi flyttade från huset. Han får vara ute på balkongen eller ibland i sele. Men har gått jättebra. Han försöker inte bryta sig ut genom varesig balkong eller ytterdörr utan hittar annat han kan ägna sig åt.
 
Det ær som någon skrev, individuellt. En gammal væn som bor i en etta fick en katt av sin dotter før ett tag sedan. Dottern hade i sin tur fått katten av en kompis men æn fast hon førsøkt i ett år så kom den nya inte øverens med de katter hon redan hade. Att ge kattan till sin något motvilliga morsa var sista utvægen. Det ær en honkatt och hon har varit van vid att gå ut, men hon finner sig i att vara inne. Ser inte ut att deppa. Men det ær som sagt olika katt-personligheter. Jag sjælv har två katter. Spezzi ær mycket ute o jagar. Ær kattluckan stængd av någon orsak så blir hon frustrerad. Vessla ær en gullemaja som ær nøjd bara hon får en famn att spinna i, gærna jagar en repstump eller pingpongbollar och æskar god mat. Vessla skulle gott kunna vara innekatt bara man var hemma mycket med henne men Spezzi skulle kløsa sønder allt i protest!
 
Min ute/innekatt har både bott med kattlucka och få gå ut/in som han velat och också inne och gått ut i koppel. För honom funkar det svinbra han verkligen accepterar läget. Men det har varit när jag flyttat. Om jag tex bott på ett ställe och börjat släppa ut honom där så vill han gå ut sen också och jamar vid dörren osv. Men om han bara fått vara inne från början där vi bott och gått ut i koppel har det funkat fint. Har haft honom hos mamma när jag varit bortrest enbart inne och det har också funkat fint.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har ju två katter och bor på gård, men än så länge är de innekatter. Båda kastrerade, en hona på 2 år och en hane på 9. Hanen är en...
Svar
3
· Visningar
611
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
918
Senast: Bison
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 691
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 686
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Strejk
  • Snorklingstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp