Göteborg Horse Show - Dressyr

DressyrMupp

Trådstartare
Vad tycker ni?
Jag reagerade på flera hästar i första startgruppen som var oregelbundna bak, främst danska Lene.
Hennes häst var oregelbunden i alla gångarter till och med!
Ska dom inte blåsas av banan då?
 
Håller med, flera var oregelbundna bak men det räknas väl just som oregelbundenhet och inte som hälta?

Dessutom veterinärcheckas de väl? Torde innebära kanske att domarna anser alla är ohalta och att ev. oregelbundenheter kommer från ridningen?
 
Men hur veterinärcheckas dom? Ses verkligen en hälta bara genom att springa/visa upp?
Det är ju under belastning, samling en hälta kommer fram.
Visst är det skillnad på oregelbunden och hälta men det syntes tydligt på Lenes häst att det troligare var en hälta?
 
Sen Gals Glock, brukar han gapa?
Inget som helst lödder?
Vad skicklig Gal är på banan, så cool och ser till att lyckas med det han har att rida på för stunden!
 
Jag blev glad av att se den att ena danskan hade inte lika hårt tag om stångbettstygeln :) Innertygeln hängde nästan hela tiden! :)
 
Sen Gals Glock, brukar han gapa?
Inget som helst lödder?
Vad skicklig Gal är på banan, så cool och ser till att lyckas med det han har att rida på för stunden!
Glock är sportprefixet, han heter Voice.

Tror att han va orolig i fredagens gp, väldigt spänd osv. I kuren såg det bättre ut men det verkar vara rätt "mycket häst", han sparkade mot domarna till exempel :o:D
Jag hade nog trillat av Voice ganska omgående. Det underlättar att vara som Gal - en nedskalad version av Gud.
 
Jag tror att på den nivån är hästarna spända och lyhörda, sätter man litet fel takt blir det feltakt på något av benen... Patrik och Toy Story tycker jag tex var jättefina- de var avspända och gjorde en fantastisk uppvisning- sedan är inte Toy story så väldigt flaschig...Min favorit är Unee BB så jag kan ju tycka att rätt häst vann ändå ;)
 
Men hur veterinärcheckas dom? Ses verkligen en hälta bara genom att springa/visa upp?
Det är ju under belastning, samling en hälta kommer fram.

Är det?
Jag tycker det räcker att visa för veterinär på rakt spår för att få tävla. Finns ingen anledning att göra typ en hältutredning för att man ska ha som mål att hitta något- man får hoppas att om det är mkt oregelbundenheter under ritten , att poängen naggas på vilket gör det ointressant att visa en sådan häst i förhållande om den vore frisk om den nu är "halt".
Att få ojämnheter av spänning eller ridning som inte går igenom fullt eller rätt har ju hästen inte ont av på det vis att den ska blåsas ut.
 
Finns ingen anledning att göra typ en hältutredning för att man ska ha som mål att hitta något- man får hoppas att om det är mkt oregelbundenheter under ritten , att poängen naggas

Först en egen rättelse, jag menade Lone Bang Larson

Det är väl klart att en hälta kommer fram i belastning.
Jag förstår att det INTE skall göras en hältutredning för att få starta, det tror nog du inser också.
Det jag menar är att visa upp hästen före start rakt fram görs, men sen är det domarens uppgift att blåsa ut ekipaget sen under ritt, dvs i belastning.
Det aktuella ekipaget visade oregelbundenhet, så egentligen skulle denne få avdrag i stort alla moment där den syntest?
Troligvis inte.
Slutade 7-a.
 
Jag var var mest förvånad över att Isabell Werth fick såpass bra betalt, för en så oharmonisk ritt. Tycker annars att Paulinda Friberg, gjorde en jättefin prestation, såg oerhört harmoniskt och trevligt ut.
 
Jag var var mest förvånad över att Isabell Werth fick såpass bra betalt, för en så oharmonisk ritt

Jag håller med.
Väldigt grova hjälper, yvigt och såg lite fladdrigt ut?
Dock var svårighetsgraden hög, många övergångar, risker som hon lyckades med.
 
Domarna ska blåsa av för hältor, men inte tillfälliga oregelbundenheter.

Jag reagerade på Toy Story under fredagens ritt där han såg oregelbunden ut i samtliga travökningar plus i någon upptagning (höger bak). Dessutom påfallande löddrig i höger mungipa medan det var normalt skum i vänster. Inte helt lösgjord? Han såg bättre ut på lördagen men fortfarande lite oregelbunden i någon ökning. Detta har jag inte sett hos honom förut. Tyckte annars att han blivit bättre i formen nu än tidigare.

Voice var väldigt laddad på fredagen och gapade genomgående, men såg bättre ut på lördagen även om han fortfarande var lite gapig.

Jag tycker det blev rätt topptrio, Unee såg fin ut, bättre i formen än under fredagen och mycket fin ridning. Jag tycker också att Di Lapponia är en helt underbar häst! Massor med energi och arbetsvilja utstrålar hon (även om det blir lite för mycket ibland).
 
Jag tycker att domarna gjorde rätt val när de dömde Jessica von Bredow-Werndl/Unee B B som vinnare. De var överlägset bäst.
 
Håller med dig @NilaD om Werth, ingen harmoni. Synd att hon fick så bra betalt för en ritt där det fattas samspel mellan ryttare och häst. Hårda grova hjälper och en häst som ser allt annat än glad ut Gillade Patricks ritt och Jessica rider toppen på en fantastisk Unee. Synd att det var så få startande bara. Fredagens clinic var intressant även om den var minimal denna gång
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Den 46:e upplagan av Göteborg Horse Show är tillbaka efter att förra året ha blivit inställd. Startfältet är rykande hett när bland...
Svar
0
· Visningar
304
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den 46:e upplagan av Göteborg Horse Show är tillbaka efter att förra året ha blivit inställd. Startfältet är rykande hett när bland...
Svar
0
· Visningar
361
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Publiken kan se fram emot fler spännande uppgörelser bland världens bästa dressyrryttare. Lövsta Stuteri förlänger samarbetet med Sweden...
Svar
0
· Visningar
225
Senast: Gunnar
·
Dressyr Frågan ser ni ovan: Om du fick skapa ett dressyrprogram, hur skulle det se ut? Vore roligt om ni skulle skriva några generella krav ni...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 475
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp