Gottebord till Jul

Nu var andra och sista omgången chokladbräck med polkagrisar klar. Sitter och funderar på om jag orkar ta mig an saffranskolakakorna. O_o
 
har helt missat denna tråden och även att göra ngt godis :cry: jobbat alldeles för mycket. men blir till att slänga ihop lite puffat ris mini marshmallows och smält choklad så det i alla fall blir lite fusk rocky road för oss nöt allergiker ^_^.
 
har helt missat denna tråden och även att göra ngt godis :cry: jobbat alldeles för mycket. men blir till att slänga ihop lite puffat ris mini marshmallows och smält choklad så det i alla fall blir lite fusk rocky road för oss nöt allergiker ^_^.
Äh! Sörj inte. Jag har gjort mintkakor, men de är redan uppätna så idag blir det "bara" geisha wienernougat och skumtomtar på bordet. Allt köpt. Helt okej :) !
 
har helt missat denna tråden och även att göra ngt godis :cry: jobbat alldeles för mycket. men blir till att slänga ihop lite puffat ris mini marshmallows och smält choklad så det i alla fall blir lite fusk rocky road för oss nöt allergiker ^_^.
Äh, jag pallade aldrig att göra någon kola tex. Det blev julafton ändå, och vill en ha socker finns det godis (i överflöd) att köpa :)
 
Kom också hem för sent från jobb idag så pallar inte göra ngt idag, men man kan äta godis imorgon också :p.
 
Sitter här med käften full med mycket lyckad knäck.
Tog min allra äldsta tunnbottnade 5 L gryta.
Hällde i sirap, socker o grädde - 3 dl av vart. Kokade på högsta temp och rörde om ordentligt då o då. Gick väl upp i 120 grader på 10 minuter, maken var sååå orolig för jag kokade så häftigt. Och när det gick upp i 125 innan jag hann få av den av plattan ojade han sig och trodde den var bränd. Jag öste i 1 dl hackad mandel och en msk smör, hällde sen upp den på smörpapper på plåt.
PERFEKT.
Hård. Kladdar inte. Mjuknar fort i munnen.
Snart är den slut.
 
Sitter här med käften full med mycket lyckad knäck.
Tog min allra äldsta tunnbottnade 5 L gryta.
Hällde i sirap, socker o grädde - 3 dl av vart. Kokade på högsta temp och rörde om ordentligt då o då. Gick väl upp i 120 grader på 10 minuter, maken var sååå orolig för jag kokade så häftigt. Och när det gick upp i 125 innan jag hann få av den av plattan ojade han sig och trodde den var bränd. Jag öste i 1 dl hackad mandel och en msk smör, hällde sen upp den på smörpapper på plåt.
PERFEKT.
Hård. Kladdar inte. Mjuknar fort i munnen.
Snart är den slut.

Fick mannen något efter tvivlet på din knäckförmåga? :D
 
Det är väl hög tid att lyfta denna tråden nu. :D

I morgon kommer en av mina vänner så då ska vi baka saffranskolakakor, brysselkex och pepparkakor. :bump:

Haha, satt och funderade på om jag skulle starta en tråd själv, men titta vad som dök upp!

Mozartkulor och chockladbräck gjorde vi förra helgen, imorgon tänkte vi baka pepparkakor och bygga hus.

Sen ska det väl bli en omgång fudge med vit chocklad och lingon.
Kanske något mer om ni har något insprierande att bjuda på :)
 
Ja, gottetråden!
Har höns som lägger sjukt mycket ägg förtillfället, så det kommer definitivt bli saffranssockerkaka med vitchoklad i. :d
Chokladkolor till hela släkten, har försökt ta över nu när farmor orkar.
Mandelmusslor ska jag göra i år! Har inte ätit hemmagjorda på år och dar. För någon vecka sedan gjorde jag kladdkaka med dumle i och chokladganache uppepå, ska nog göra om den till jul.

@TeamLundVer Hur gjorde du saffranskolorna? :)
 
Haha, satt och funderade på om jag skulle starta en tråd själv, men titta vad som dök upp!

Mozartkulor och chockladbräck gjorde vi förra helgen, imorgon tänkte vi baka pepparkakor och bygga hus.

Sen ska det väl bli en omgång fudge med vit chocklad och lingon.
Kanske något mer om ni har något insprierande att bjuda på :)
Vit choklad och lingon lät gott :d
 
Ja, gottetråden!
Har höns som lägger sjukt mycket ägg förtillfället, så det kommer definitivt bli saffranssockerkaka med vitchoklad i. :d
Chokladkolor till hela släkten, har försökt ta över nu när farmor orkar.
Mandelmusslor ska jag göra i år! Har inte ätit hemmagjorda på år och dar. För någon vecka sedan gjorde jag kladdkaka med dumle i och chokladganache uppepå, ska nog göra om den till jul.

@TeamLundVer Hur gjorde du saffranskolorna? :)

Saffranskolakakorna?
 
Ja precis! Låter väldigt gott, men jag kan inte för mitt liv föreställa mig hur de smakar eller hur de ser ut! :)

Jag använder det här receptet på kolakakor men börjar med att röra ner 1 pkt saffran i 1 tsk vatten och därefter åker resten i enligt receptet.

De bor lite mer orange än vanliga kolakakor och är supersmaskens. :d
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp