Gottebord till Jul

Vi har alltid blandade nötter, fikon, dadlar och clementiner. Någon typ av köpt chokladask brukar finnas, mina kusiners familj gör alltid marsipanfigurer efter olika teman, och jag och mormor bakar småkakor (mandelmusslor, finska pinnar, schackrutor, syltkakor, smältande stunder och mördegskakor). I år tänkte jag göra rocky road och kanske kola, jag gjorde en supergod i förra veckan på enbart lika delar grädde och sirap med en nypa salt. Jag åt upp hela satsen samma kväll :o (En del av smeten hade jag som kolasås på vaniljglass innan den kokat klart, rekommenderas! :love:)

Jag har en hel del mörk choklad liggandes som jag vill göra godis av eftersom jag inte gillar mörk choklad, jag testade att göra tryfflar häromdagen och det blev rätt gott, men ff lite för kraftig smak av mörk choklad. Tips på vad jag kan göra?
 
@parfymflaska Mozartkulor? Jag tänker att mandelmassa är så sött, likadant nougat, att mörk choklad kan balansera upp det fint?

Annars så gör kladdkaka med dumlekolor i och använd den mörka chokladen till ganachen upp på. :d
 
Vi har alltid blandade nötter, fikon, dadlar och clementiner. Någon typ av köpt chokladask brukar finnas, mina kusiners familj gör alltid marsipanfigurer efter olika teman, och jag och mormor bakar småkakor (mandelmusslor, finska pinnar, schackrutor, syltkakor, smältande stunder och mördegskakor). I år tänkte jag göra rocky road och kanske kola, jag gjorde en supergod i förra veckan på enbart lika delar grädde och sirap med en nypa salt. Jag åt upp hela satsen samma kväll :o (En del av smeten hade jag som kolasås på vaniljglass innan den kokat klart, rekommenderas! :love:)

Jag har en hel del mörk choklad liggandes som jag vill göra godis av eftersom jag inte gillar mörk choklad, jag testade att göra tryfflar häromdagen och det blev rätt gott, men ff lite för kraftig smak av mörk choklad. Tips på vad jag kan göra?

Wienernougat: smält chokladen och nougaten i vattenbad tillsammans, rör ner flagad mandel och häll i fomr. Skärn sen små rutor. Snabbt och enkelt!

Annars kan du ju blanda mjölkchoklad och mörk choklad i tryfflar så blir det lite mindre mörkt.
 
Har nu ställt in lakritsfudge, polkafudge och skumtomtefudge på kylning och hoppas jag lyckats :D
Brukar också koka knäck, göra polkagrisbräck och rispuffar så det återstår inför årets julgodiskväll i stallet :love:
 
Har nu inhandlat ingredienser till förra årets succé, chokladfudge med karamelliserade mandlar. Dessutom blir det rocky road och något jag hittade igår som lät fantastiskt, salt kaffekola :d:d
 
Har nu ställt in lakritsfudge, polkafudge och skumtomtefudge på kylning och hoppas jag lyckats :D
Brukar också koka knäck, göra polkagrisbräck och rispuffar så det återstår inför årets julgodiskväll i stallet :love:
Skumtomtefudge var inget för mig :cool:
Polkafudge var klart bättre :d
 
Skumtomtefudge var inget för mig :cool:
Polkafudge var klart bättre :d
Jag gjorde skumtomtefudge en gång efter att en massa folk på buke skrivit hur gott det var. Jag kan verkligen inte rekommendera det till någon. Ser ut som hud och smakar kemiskt och sött. Jag är en sån där person som typ kan äta ljus choklad med vaniljkola utan att tycka det är för sött men skumtomtefudge gick över min gräns!
 
Jag gjorde skumtomtefudge en gång efter att en massa folk på buke skrivit hur gott det var. Jag kan verkligen inte rekommendera det till någon. Ser ut som hud och smakar kemiskt och sött. Jag är en sån där person som typ kan äta ljus choklad med vaniljkola utan att tycka det är för sött men skumtomtefudge gick över min gräns!
Håller så med!! Både jag och särbo äter det mesta men det här var inte gott nånstans :wtf:
 
Någon som har tips på sockerfritt julgodis som är enkelt att göra? Svärmor har diabetes och det blir ofta att hon inte kan äta det som bjuds. Jag kommer göra lite eget godis att bjuda på men vill också göra något hon kan äta.
 
+ @farin
Jag gjorde skumtomtefudge en gång efter att en massa folk på buke skrivit hur gott det var. Jag kan verkligen inte rekommendera det till någon. Ser ut som hud och smakar kemiskt och sött. Jag är en sån där person som typ kan äta ljus choklad med vaniljkola utan att tycka det är för sött men skumtomtefudge gick över min gräns!

Jag vet! Hudfärgad och suuuuuuupersöt. Men, i år gjordes den i vårt gäng på årets smak (lingon) och den tyckte till och med jag blev god, så ett tips!
 
+ @farin


Jag vet! Hudfärgad och suuuuuuupersöt. Men, i år gjordes den i vårt gäng på årets smak (lingon) och den tyckte till och med jag blev god, så ett tips!
Jag vet inte om jag vågar ...
Kan däremot varmt rekommendera att söka upp recept på lingonfudge, dvs vanlig fudge med lingon i! Lite krångligt att göra för den faller lätt isär med lingon i men verkligen supergod smak :up:
 
Syltade chokladdoppade apelsinskal är under tillverkning, sedan ska jag göra knäck också. Får jag tid kanske jag försöker gjuta praliner med vit choklad- och lingonfyllning. Jag är också lite sugen på att göra någon rolig kola eller fudge, men det får nog bero på vad mamma gör för godis så att vi inte gör samma.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp