Gottebord till Jul

Idag är planen att göra knäck, kola med havssalt, fudge med polkagrisar, peanut butter cups. Allt utom knäcken blir veganskt :nailbiting:
 
Vad tror ni om de här?
https://www.ica.se/recept/hallontryffel-722929/

Funderar på om det skulle funka att byta vit till mörk chocklad istället? Tror ni jag behöver ändra några av de andra ingredienserna för att kompensera?

Den mörka chokladen kan ta över lite smak. Jag hade gjort som receptet rakt av men tagit en inte alltför mörk choklad, alternativt blandat ljus och mörk. Gärna toppat med att rulla i hallonpulver!
 
HJÄLP! HJÄLP! HJÄLP!

Ok det här med julbak.. jag gav mig på recept igår på pepparkaksfudge, Smaken blev bra men fudge kan man INTE kalla det. :o Första satsen blev som typ kolasås till glass (vilket vi sparade och faktiskt åt till vaniljglass med mycket gott resultat igår :d ) andra satsen blev mer kola-aktig än fudge.

Har ni tips/recept på ordentlig fudge? Ett grundrecept?
 
HJÄLP! HJÄLP! HJÄLP!

Ok det här med julbak.. jag gav mig på recept igår på pepparkaksfudge, Smaken blev bra men fudge kan man INTE kalla det. :o Första satsen blev som typ kolasås till glass (vilket vi sparade och faktiskt åt till vaniljglass med mycket gott resultat igår :d ) andra satsen blev mer kola-aktig än fudge.

Har ni tips/recept på ordentlig fudge? Ett grundrecept?
Jag tror att problemet med första satsen var att ni inte kokade den tillräckligt länge och problemet med andra satsen var att ni inte rörde tillräckligt länge.

Första delen i fudgekok är ju typ att koka en kola och sen när den är klar så rör man i den medan den svalnar så att den blir så där sockrig. Jag är lite nybörjare på fudge, har bara gjort kola tidigare, men i går misslyckades jag med en fudge och tror det beror på att jag inte rörde tillräckligt länge när den svalnade. Jag har precis upptäckt att alla fudgerecept inte tar upp vikten av att röra!
 
@Retro Första satsen vart det alldeles för mycket sirap i och den kokade på myyyyycket längre tid än vad som rekommenderades. Andra gången så rörde jag som hejsan i den angiva tiden men den blev ändå mycket mer kolaaktig än fudge :)
 
@Retro Första satsen vart det alldeles för mycket sirap i och den kokade på myyyyycket längre tid än vad som rekommenderades. Andra gången så rörde jag som hejsan i den angiva tiden men den blev ändå mycket mer kolaaktig än fudge :)
Alltså jag menar att du ska röra när den är färdigkokad, medan den svalnar. Det tror jag är tricket, men jag väntar gärna in mer vana fudgekokare för mer information.
 
Jag fattar inte hur man gör fudge! I receptet stod det att man skulle koka upp till 125 grader, hälla i smör och låta puttra 2 minuter. Det blev typ såssmörja av det.. går det koka om eller är det papperskorgen som gäller?
Hur ska man egentligen göra för att lyckas?
 
Jag har hittills bakat:
Chokladbräck med daim och hasselnötter
Dumlekakor (kanske inte så juligt men gott :p)
5min-kola
Rocky Road Fudge
Wienernougat

Kvar att baka är:
Mozartkulor
Daimkolakakor (har lite daim över sen chokladbräcken)
Kardemummakaka
 
Årets bak:

- lingontomtefudge
- saffranssnittar
- ingefärs- och nötknäckbräck
- kanel- och kryddsnittar
- wienernougat
- variant på rockyroad
- glögg- och pepparkakstryffel
- saffrans- och cointreautryffel
- rispuffar
- saffransbiskvier
- julmustkola

...puh, och innan jag far på julfirande blir det en sats med oreofudge också. Obs! Jag har INTE gjort allt själv, vi är flera som gör tillsammans :p
 
Årets bak:

- lingontomtefudge
- saffranssnittar
- ingefärs- och nötknäckbräck
- kanel- och kryddsnittar
- wienernougat
- variant på rockyroad
- glögg- och pepparkakstryffel
- saffrans- och cointreautryffel
- rispuffar
- saffransbiskvier
- julmustkola

...puh, och innan jag far på julfirande blir det en sats med oreofudge också. Obs! Jag har INTE gjort allt själv, vi är flera som gör tillsammans :p
Skulle jag kunna få receptet på ingefärs- och nötknäckbräck?
 
Skulle jag kunna få receptet på ingefärs- och nötknäckbräck?

Självklart! Det ”riktiga” namnet är ingefärskaramell med valnötter men jag har nog alltid sagt knäckbräck till sånt... vi adderade hasselnötter också. Supergott :d
Vi skar den inte när den var köar utan kunde enkelt bryta den i bitar. Man får vara väldigt alert det sista bara, sockret bränner väldigt fort om man inte är uppmärksam.
 
Jag bakade pepparkakscookies med skumtomtar igår. Väldigt enkelt och väldigt gott :up: Bra mycket godare än skumtomtefudge.

Om jag hinner och orkar ska jag göra fikon- och mandelmassebollar, någon sorts kola samt dumlechips. Och en kladdkaka med after eight.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp