Gps till vandrande katt. Tips och råd?

EmmaW

Trådstartare
Efter en flytt bor jag numera i lägenhet i utkanten av en stad, i närheten till landet och grönområden. Har eget stall 10 minuter med bil hemifrån och eftersom min ena katts passion i livet är att jaga möss så har jag boat in han och hans syster i stallet efter alla konstens regler för att jag tänkte att dom uppskattade det mer än att bo i lägenhet och jag är livrädd att han som ska undersöka allt inkl andras bilar skulle bli instängd någonstans hemma.

Hursomhelst så har han gått tillbaka till gården vi bodde på förut en gång tidigare. Den ligger kanske 2 km rakt genom skogen från mitt nya stall.
Första gången kom han hem igen, i går kom han inte hem och i går kväll fick jag smyga dit och hämta honom.
Min förra HV meddelar inte om han kommer dit, bryr sig ej heller om han blir instängd någonstans där, vilket hände ofta när vi bodde där. Det är heller inte möjligt att kommunicera med denna människa om detta.

Nu har jag plockat hem båda katterna till lägenheten. Det fungerar för stunden men dom vill så klart ut.
Nu vet jag inte hur jag ska göra? Jag tror nämligen att han kanske gick tillbaka för att han saknar sällskapet av mig och min hund. Men kanske var det ändå jaktmarkerna som lockade?
Vi står varandra väldigt nära eftersom jag haft både han och hans syster sen dom bara var några timmar gamla och övergivna och i dag är dom 4 år.

Är det dömt att misslyckas att ha dom i stallet? Borde jag testa att dom får gå ute hemma i stället?
Planen är att vi tids nog ska flytta ut på landet till stallet men om kanske ett år.
Oavsett så vill jag sätta en Gps på honom som säkerhet. Jag orkar inte riktigt med stressen när han försvinner nu när jag vet att han vandrar.
Har någon erfarenhet av Gps? Vilken är bra och vilken är sämre?

Väldigt tacksam för input! :)
 
Jag har en GPS på en av mina katter - jag älskar den. Den funkar hur bra som helst. Finns en app både till mobilen och ännu bättre möjligheter att följa på datorn.
 
Kikade på den men Attans så dyr :crazy:
Hur länge räcker batteriet normalt? 20 dagar i standby men vid användning? O_o

Den är värd varenda krona. Köper du med 24 månaders abbonemang så blir det 1700 nånting.
I användning så håller batteriet 2-3 dagar kanske. Men vår katt kommer in varje kväll för att ladda batteriet. Kommer han inte in så letar vi helt enkelt upp honom och tar in honom
 
Den är värd varenda krona. Köper du med 24 månaders abbonemang så blir det 1700 nånting.
I användning så håller batteriet 2-3 dagar kanske. Men vår katt kommer in varje kväll för att ladda batteriet. Kommer han inte in så letar vi helt enkelt upp honom och tar in honom
Vet du om det går att kolla två katter på samma abbonemang? Jag hittar ingen info om det någonstans.
 
Det hade jag önskat att det funkade!

men tänk dig scenen att katten är ute och går - så ringer man upp den - deviced har ingen ringsignal - så säger man åt den "Ge genast hem ditt skrälle" om nån stackare råkar höra detta så kan den tro att den blivit galen och att katten börjat prata :laugh::laugh:
:laugh: :laugh: :laugh:

Eller man ser någon ta upp ens katt och man säger släpp ner katten ! :laugh:
 
Valet hamnade till slut på en gps från Tractive. Den hade allt jag ville men utan att kunna prata med katten :D till ett vettigt pris.
I helgen blir det premiär fast då i form av koppelpromenader så dom lär känna området. Ska bli spännande att se. Måste införskaffa lite bredare halsband bara men det känns som en mindre bagatell i det hela :up:
 
Nu har du ju köpt en gps och allt redan, men det du nämnde tidigare om att du funderade över om det var jaktmarker eller att han saknade er som gjorde att han gick iväg till andra gården, fick mig att tänka lite.
Katter är väldigt platsbundna. De bryr sig sällan om flockmedlemmar eftersom de är naturligt solidära (om än sociala) djur. Och deras jaktrevir är de väldigt måna om att försvara emot inkräktare också, så han ville säkert bara tillbaka där han kände att han var trygg och bodde. :) Också därför de kan behöva vara begränsade och instängda på ett nytt område ett tag innan, så de bor in sig där och knyter sig an till den nya platsen innan man låter de gå runt som de vill.
 
Valet hamnade till slut på en gps från Tractive. Den hade allt jag ville men utan att kunna prata med katten :D till ett vettigt pris.
I helgen blir det premiär fast då i form av koppelpromenader så dom lär känna området. Ska bli spännande att se. Måste införskaffa lite bredare halsband bara men det känns som en mindre bagatell i det hela :up:

Hur har det gått med GPsen år du nöjd?
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 891
Senast: Whoever
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 704
Senast: jemeni
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 650
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 935
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp