Gråbrunt kött?

_FiA_

Trådstartare
Upptäckte idag att grytbitar jag köpte för ett par dagar sedan som har bäst före imorgon har blivit gråa?! Är det något fel på dom? Ska jag gå och få pengar tillbaka?

 
Det är vi visst ;)

Okej det ser ju inte så aptitligt ut, har inte luktat på den än då jag inte öppnat plasten eftersom jag tänkte laga det ikväll
 
Sålänge det inte är öppnat så borde det vara lugnt, det kan lukta lite "prutt":o om köttet men bör inte vara någon fara det heller. Min pappa har jobbat med kött ett par år och kan köpa kött med kort datum, låta det ligga i kylen två veckor till och sen laga till det. Luktar prutt innan tillagning med smakar fantastiskt.
 
Det är bara den förruttnelseprocess som startar iom att djuret dör som gått för långt. Jag skulle inte äta sånt, men alla har vi olika tröskel för hur långt den får gå innan vi vägrar äta och min går vid max ca 30 dygnsgrader om det är frågan om ett vuxet djur.

Många föredrar 40-60 dygnsgrader, men till den skaran hör jag inte. Vill ha mitt kött fräscht!
 
Om inte köttet luktar skulle jag använda det. Förutsatt att det bara är lite gråaktigt. Luktar det kastar jag.
 
Förruttnelseprocessen sätter igång i samma stund som djuret dör faktiskt ;) Därmed inte sagt att köttet är ruttet, men med syrekontakt så går den snabbare och med "fel" temperatur så går den ännu snabbare och då blir köttet gråbrunt först, doftar lite skumt och sen blir det dessutom klibbigt.
 
Absolut inget fel med kött som blivit lite grått. Har hellre det än "lysande" rött kött. Jobbade som butiksstyckare för några år sedan och vi slogs! om kött som datumen gått ut på, eller blivit gråaktigt.
 
Inte för att vara den som är den, men "vad var det jag sa" ;):p

Fast det finns de som menar att det är inget fel på sånt kött också, men personligen tar jag inte i det med tång ens och än mindre stoppar det i munnen :yuck:
 
Förruttnelseprocessen sätter igång i samma stund som djuret dör faktiskt ;) Därmed inte sagt att köttet är ruttet, men med syrekontakt så går den snabbare och med "fel" temperatur så går den ännu snabbare och då blir köttet gråbrunt först, doftar lite skumt och sen blir det dessutom klibbigt.
Nej det du talar o är enzymatisk nedbrytning vilken mörar köttet. Förruttnelse är nedbrytning av proteinspjälkande bakterier vilket är ngt helt annat!
PL
 
Förruttnelseprocessen startar direkt en kropp dör oavsett art, sen att det heter att köttet mognar och möras är en annan sak för ja, i början så utvecklas smaker pga nedbrytning av musklernas lagrade glykogen och köttet blir mörare och smakrikare än om man fryser in det direkt efter skott men kött som blivit gråbrunt och luktar surt där har det definitivt passerat mognad och mörning för länge sen och är betydligt längre in i förruttnelseprocessen, men genomruttet är det ju inte.
 
Alltså, jag har alltid fått lära mig att kött blir åt det grågröna hållet när det är vakumförpackat och sen kommer i kontakt med syre, typ om det blir hål i förpackningen... Men det kanske är helt fel då.
 
Jag som slaktar och äter även vuxna djur(främst får), brukar låta det hänga i 40-60 dygnsgrader. Ibland får man putsa bort ytskiktet men köttet är finfint. Så länge det hänger flugfritt och det inte blir kondensvatten på, samt att man "smörjer" kroppen.

Kött ur köttdisken som inte såg ok ut skulle jag inte äta. Man vet aldrig vad det varit med om...
 
  • Gilla
Reactions: Sol

Det är bara den förruttnelseprocess som startar iom att djuret dör som gått för långt. Jag skulle inte äta sånt

Luktar köttet skumt så har förruttnelseprocessen gått för långt och alltså hade jag rätt med mitt första inlägg baserat enbart på hur det såg ut. Har sett och hanterat tillräckligt med kött för att veta när det är fräscht eller inte även baserat på utsendet.

Btw så spanade jag in kötthyllan på närmaste affär och där fanns grytbitar på hyllan som börjat anta den där lite brungrå färgen :yuck:

Något att tänka på är att uppdelat kött (grytbitar, tunna skivor, färs) inte alls tål lika mycket som en hel köttbit iom att det blir så mycket mer yta i förhållande till "köttstycket" som är exponerad så hållbarheten är avsevärt kortare än på en stek av något slag.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 394
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Jag har blivit kallad till hälsokontroll. Det står i brevet att man får inte äta 10 timmar före, förstår att det har med värdena att...
2
Svar
20
· Visningar
1 085
Senast: movi
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
9 677
Senast: Sel
·
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
391
Senast: Fideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp