colowi

Trådstartare
Min ponny är jätte tittig när vi rider ut. han spänner hela halsen och rycker till för varje liten sak. (han är 21 så det har hållt på ett tag. Det går liksom inte att jobba med han utanför barken rudhus väggarna eller ridbane staket då bara blir han som en spänd sträng som kan gå av för mista ljud.
Kan man testa rida ut med en graman en gång för att se om han fokuserar lite eller är det dåligt? (jag har ridit med graman innan)
tacksam för svar!
 
Jag skulle nog gå ut och gå med hästen en del ist, ensam i skogen om du vill rida ensam i skogen sen. Eller ta med någon och tömkör i skogen, gör saker från backen som stärker hans självförtroende och förmåga att lita mer på dig som ryttare på ryggen :)
 
Jag skulle nog gå ut och gå med hästen en del ist, ensam i skogen om du vill rida ensam i skogen sen. Eller ta med någon och tömkör i skogen, gör saker från backen som stärker hans självförtroende och förmåga att lita mer på dig som ryttare på ryggen :)

Jag går ut med honom men han hoppar också på mig några gånger. Tömköra tror jag inte kommer funka ute i skogen går knappt på ridbanan.
När vi rider flera går han lugnt oftast, ibland tvärnitar han då också. Men då går det knappt att stanna honom när vi rider lite fortare.
 
Har ponnyn alltid varit såhär? Jag tänker mig att det kanske kan hänga ihop med att ponnyn har fått sämre syn?
Han har alltid varit såhär när jag har haft hen vilket är nu 5 år. Har knappt vågat rida ut pågrund v detta men nu bler jag bara smått irriterad när han håller på.
 
Han har alltid varit såhär när jag har haft hen vilket är nu 5 år. Har knappt vågat rida ut pågrund v detta men nu bler jag bara smått irriterad när han håller på.

Standardsvaret när man har en ponny med någon sorts problem är givetvis alltid att kolla upp den hos veterinär.
Om ponnyn konstateras frisk och fräsch så undrar jag hur mycket den reagerar. Spänner den sig bara eller snurrar den iväg åt något håll? Gör den likadant oavsett om ni är ute ensamma eller med sällskap? Reagerar den lika mycket om någon annan rider den?
 
@colowi Hur funkar han med andra ryttare? Tänker om han och du kanske har kommit in i en ond cirkel? Han spänner sig, du spänner dig, han spänner sig, osv...
 
Standardsvaret när man har en ponny med någon sorts problem är givetvis alltid att kolla upp den hos veterinär.
Om ponnyn konstateras frisk och fräsch så undrar jag hur mycket den reagerar. Spänner den sig bara eller snurrar den iväg åt något håll? Gör den likadant oavsett om ni är ute ensamma eller med sällskap? Reagerar den lika mycket om någon annan rider den?
Han är kollad och han är frisk och väldigt fräsch för sin ålder faktiskt. Han spänner sig och tvärnitar, det har hänt ett antal gånger at han hoppat rakt åt sidan ut i åkern. Han är bättre med sällskap, men det har man ju inte alltid. Då kan han ibland gå och "sova". Vet faktiskt om han är sådan med någon annan, då det bara är jag som ridit ut han på hela tiden.
 
Min ponny är jätte tittig när vi rider ut. han spänner hela halsen och rycker till för varje liten sak. (han är 21 så det har hållt på ett tag. Det går liksom inte att jobba med han utanför barken rudhus väggarna eller ridbane staket då bara blir han som en spänd sträng som kan gå av för mista ljud.
Kan man testa rida ut med en graman en gång för att se om han fokuserar lite eller är det dåligt? (jag har ridit med graman innan)
tacksam för svar!

Har svårt att se hur en graman skulle hjälpa. Hästen kommer att fortsätta titta oavsett graman eller inte. Enda hjälpen den kommer vara är att möjligen hjälpa till att få stopp tidigare om hästen drar iväg när den tittar, men titta kommer den göra ändå.

Hur rider du när den tittar? Vilket stöd får den av dig när den blir nervig?
 
Har svårt att se hur en graman skulle hjälpa. Hästen kommer att fortsätta titta oavsett graman eller inte. Enda hjälpen den kommer vara är att möjligen hjälpa till att få stopp tidigare om hästen drar iväg när den tittar, men titta kommer den göra ändå.

Hur rider du när den tittar? Vilket stöd får den av dig när den blir nervig?
Jag försöker mest gå framåt för om vi står still för länge försöker han vända och gå tillbaka. Så jag brukar bara tänka framåt!
 
Jag försöker mest gå framåt för om vi står still för länge försöker han vända och gå tillbaka. Så jag brukar bara tänka framåt!

Jag skulle föreslå att du rider som motsvarigheten till "vissla och låtsas som det regnar". Notera bara att den ser nåt, men spänn inte till. Låt den stanna och titta om den vill, men fortsätt vara avspänd så att du inte uppmuntrar den att bli rädd. Ett annat alternativ kan vara att hålla den sysselsatt med annat så att den inte har tid att titta. Flytta den fram och tillbaka över vägen, växla ställning höger-vänster, osv.
 
Jag skulle föreslå att du rider som motsvarigheten till "vissla och låtsas som det regnar". Notera bara att den ser nåt, men spänn inte till. Låt den stanna och titta om den vill, men fortsätt vara avspänd så att du inte uppmuntrar den att bli rädd. Ett annat alternativ kan vara att hålla den sysselsatt med annat så att den inte har tid att titta. Flytta den fram och tillbaka över vägen, växla ställning höger-vänster, osv.

Det var lite där jag tänkte med gramanen eftersom han huvud är uppe bland molnen och är så spänd så bara man tar i tyglarna blir han mer spänd, så han kanske kunde tänka lite mer framåt neråt med gramanen.
 
Det var lite där jag tänkte med gramanen eftersom han huvud är uppe bland molnen och är så spänd så bara man tar i tyglarna blir han mer spänd, så han kanske kunde tänka lite mer framåt neråt med gramanen.

Att tvinga ner huvudet med en graman kommer troligen bara göra att hästen mer stressad och tittig eftresom den inte kan titta dit den vill. Du får nog vara smartare än så.
 
Är ingen vän av graman sådär generellt. Slår den upp huvudet så finns martingal.

Att ponnyn tvärnitar och vägrar gå kommer inte gramanen att hjälpa till med. Möjligen hjälper den till att hålla in näsan när ponnyn sprätter iväg, men knappast för att "jobba".

Det låter mer som ett lydnadsproblem än något annat - utifrån vad du skrivit. Vill du har ett nödstopp så finns thiedeman, som du kan spänna löst och som inte går att bli hängande i på samma sätt som gramanen.
 
Det var lite där jag tänkte med gramanen eftersom han huvud är uppe bland molnen och är så spänd så bara man tar i tyglarna blir han mer spänd, så han kanske kunde tänka lite mer framåt neråt med gramanen.
Kan fungera bra, bara för att den är där betyder ju inte att du måste använda den. Använd den för att få kontakt och bryt beteendet. Inget fel att testa.
 

Liknande trådar

Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
1 952
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 327
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 746
Senast: sorbifolia
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 360
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp