Att tvinga ner huvudet med en graman kommer troligen bara göra att hästen mer stressad och tittig eftresom den inte kan titta dit den vill. Du får nog vara smartare än så.
Fast det handlar ju om ge och ta, eftergift så fort hästen ger lite efter och sänker sig och slappnar av lite. Det är ju aldrig meningen att man ska sitta och hålla fast hästen i gramanen. Jag är sällan för hjälptyglar överlag men för att bryta ett beteende så är det inte fel att testa. Ibland kan faktiskt hästar behöva lite hjälp på vägen, en vägvisare till avslappning. Och hästar slappnar väldigt mycket mera av när den sänker sig. Handlar ju inte om att dra ner hästen och låsa fast den där.
 
Jag tror att hästen måste skolas. Den har inte fått lära sig att den inte ska reagera på det där sättet. Sätt den i arbete när den blir rädd/reagerar på saker som händer. Att jobba på en liten cirkel är till exempel rätt jobbigt och som ryttare har man möjlighet att då få ner hastigheten. Efter åttahundramiljoner upprepningar (något färre om hästen är snabbtänkt) kommer den att inse att det är betydligt enklare att inte bry sig om snöras/plastpåsar i diket/morgonpigga fåglar. Detta måste dock göras konsekvent och varje gång hästen reagerar på oönskat sätt.
 
Ska gå lite tvärtemot här och säga ja, det kan hjälpa med en hjälptygel. Inte lika mycket för hästens skull som för din skull. Har det alltid varit såhär och du har inte känt dig säker hittills så kan graman eller än hellre thidemantygel hjälpa dig att känna dig säkrare, och är du säker och trygg så blir säkerligen ponnyn tryggare och du kan hjälpa den att arbeta den förbi diverse "farliga" saker.:)

Något som annars används inom t.ex westernridning är att skola in ett kommando för att hästen ska sänka huvudet. Rekommenderar tränare till detta, men det är en väldigt användbar metod då en häst som för ner huvudet automatiskt slappnar av mer i kroppen.
 
Ska gå lite tvärtemot här och säga ja, det kan hjälpa med en hjälptygel. Inte lika mycket för hästens skull som för din skull. Har det alltid varit såhär och du har inte känt dig säker hittills så kan graman eller än hellre thidemantygel hjälpa dig att känna dig säkrare, och är du säker och trygg så blir säkerligen ponnyn tryggare och du kan hjälpa den att arbeta den förbi diverse "farliga" saker.:)

Något som annars används inom t.ex westernridning är att skola in ett kommando för att hästen ska sänka huvudet. Rekommenderar tränare till detta, men det är en väldigt användbar metod då en häst som för ner huvudet automatiskt slappnar av mer i kroppen.

Ja sänkt huvud = lugnande hormoner åker ut i kroppen
Höjt huvud = stressande hormoner/adrenalin

Har min tränare lärt mig. Och lyckas jag rida i form så är hästen mycket lugnare ute, även om det också är mycket svårare ute eftersom jag har en spänd sprätta med mycket flykt i sig och stort kontrollbehov. För mig har det faktiskt hjälpt med både Thiedeman och graman och är man osäker så är thiedeman det jag rekommenderar också.
 
Vet själv hur jobbigt det är med en häst som är tittig och tvärnitar/ hoppar till för varje grässtrå som rör sig i vinden.
graman för mig är en säkerhets broms, hon är fortfarande ganska spänd men fokuserar mindre på omgivningen. Är dock ingen ärlig form som kommer, bara en bättre broms.

Gör som så att jag skippar formen ute i skogen helt. Hon får fjanta sig tills hon blir trött och då kan man arbeta henne lite eller rida på långa tyglar.
Är man i grupp och rider på bortaplan så går det dock hur bra som helst att jobba henne i form ute. Så är mest hemma hon ska vara så jäklig
 
Han har alltid varit såhär när jag har haft hen vilket är nu 5 år. Har knappt vågat rida ut pågrund v detta men nu bler jag bara smått irriterad när han håller på.
Rid ut varje dag 10 dagar i rad så är det inte lika spännande längre? ;) klart den är hoppig om den aldrig kommer ut.
 
Om det här spända beteendet har något med den ömma ryggen i din andra tråd att göra så kommer inte en graman att hjälpa, det kan bli hur tokigt som helst.

Jag är inte generellt emot en graman periodvis på tittiga hästar, men i just det här fallet hade jag inte börjat i den änden.
 
Jag tror att hästen behöver ridas ut oftare själv.

Jag har själv en häst som varit väldigt flockbunden förut, men blivit bättre och bättre. Hon måste jag rida ut själv regelbundet. Om jag rider ut själv ofta så går det jättebra, men kommer en period när jag bara rider med sällskap en vecka så är hon jättestressad igen när vi rider ut själv nästa gång.
 
Ska gå lite tvärtemot här och säga ja, det kan hjälpa med en hjälptygel. Inte lika mycket för hästens skull som för din skull. Har det alltid varit såhär och du har inte känt dig säker hittills så kan graman eller än hellre thidemantygel hjälpa dig att känna dig säkrare, och är du säker och trygg så blir säkerligen ponnyn tryggare och du kan hjälpa den att arbeta den förbi diverse "farliga" saker.:)

Något som annars används inom t.ex westernridning är att skola in ett kommando för att hästen ska sänka huvudet. Rekommenderar tränare till detta, men det är en väldigt användbar metod då en häst som för ner huvudet automatiskt slappnar av mer i kroppen.

känns som det faktiskt skulle funka. Men man vet ju aldrig.

Ja sänkt huvud = lugnande hormoner åker ut i kroppen
Höjt huvud = stressande hormoner/adrenalin

Har min tränare lärt mig. Och lyckas jag rida i form så är hästen mycket lugnare ute, även om det också är mycket svårare ute eftersom jag har en spänd sprätta med mycket flykt i sig och stort kontrollbehov. För mig har det faktiskt hjälpt med både Thiedeman och graman och är man osäker så är thiedeman det jag rekommenderar också.

Tror jag ska testa graman, då kan jag inverka själv.

Vet själv hur jobbigt det är med en häst som är tittig och tvärnitar/ hoppar till för varje grässtrå som rör sig i vinden.
graman för mig är en säkerhets broms, hon är fortfarande ganska spänd men fokuserar mindre på omgivningen. Är dock ingen ärlig form som kommer, bara en bättre broms.

Gör som så att jag skippar formen ute i skogen helt. Hon får fjanta sig tills hon blir trött och då kan man arbeta henne lite eller rida på långa tyglar.
Är man i grupp och rider på bortaplan så går det dock hur bra som helst att jobba henne i form ute. Så är mest hemma hon ska vara så jäklig

Det går inte ens att försöka få någon sorts form ute, bara kastar spänner sig ännu mer.

Rid ut varje dag 10 dagar i rad så är det inte lika spännande längre? ;) klart den är hoppig om den aldrig kommer ut.

Blir bara lite bättre om vi rider ut mer men absolut inte bra.

Om det här spända beteendet har något med den ömma ryggen i din andra tråd att göra så kommer inte en graman att hjälpa, det kan bli hur tokigt som helst.

Jag är inte generellt emot en graman periodvis på tittiga hästar, men i just det här fallet hade jag inte börjat i den änden.

Det är inte samma häst.

Jag tror att hästen behöver ridas ut oftare själv.

Jag har själv en häst som varit väldigt flockbunden förut, men blivit bättre och bättre. Hon måste jag rida ut själv regelbundet. Om jag rider ut själv ofta så går det jättebra, men kommer en period när jag bara rider med sällskap en vecka så är hon jättestressad igen när vi rider ut själv nästa gång.

Han är väldigt flockbunden. Men det finns inte så mycket ställen att rida ut på. Han är konstigt nog bättre i en skog eller på ett öppet fält än om det är t ex öppet på ena sidan och skog på andra.
 
@colowi Det går inte ens att försöka få någon sorts form ute, bara kastar spänner sig ännu mer.
hur länge rider du då ute? och hur rider du då?
det som min slappnar av av är;
*galoppera/ trava längre sträcka där hon är trygg, då slappnar hon av och går att arbeta lösgörande resten av passet.
*rida i flock,
*rida länge på välkända vägar.
 
Tror inte en hjälptygel av det slaget kommer bli bra. Hästen ser sämre när man drar ned huvudet på den, vilket jag skulle tro bara leder till att den blir mer tittig då den inte kan ta upp huvudet och kolla efter saker så som en häst normalt gör.
Tycker du den drar upp huvudet väldigt högt så är martingal ett alternativ, den inverkar ju bara när hästen verkligen går som en stjärnkikare.
Rider en Kallblodstravare som inte är så tittig förvisso, men spänd och stressad ute. Så snabbt man kortar tyglarna börjar han takta/skritta på stället typ med huvudet högt. Det enda som brukar hjälpa är att han får springa sig trött, då börjar han slappna av mer psykiskt och kan komma till arbete även ute i skogen. Det som är viktigt är dock att bromsen fungerar som den ska, när jag började rida honom så fanns det ingen broms alls. Så har tränat på det otroligt mycket. Nu fungerar den betydligt bättre, även om bromssträckan ibland blir lite längre än önskat ;)
Sen rider vi ut MASSOR, har inte ridit på banan sedan i somras :) Det har hjälpt otroligt mycket, nu är det inte längre någon stor grej att vi ska rida i skogen utan det är något vi gör varje gång så han är betydligt mycket lugnare.
 
Jag har samma problem med min häst. Jag har ridit ut flera gånger i veckan i 7 år, men utan att kunna få henne att slappna av. I mitt fall hjälper gramanen oftast jättebra. Jag har pratat med en veterinär om problemet och hon sa att det var mycket bättre med en graman och att hästen faktiskt slappnar av än att hon går och spänner sig och sänker ryggen hela tiden. Hon får mycket bättre fokus. Hon kan annars vara så spänd i skogen så att vi inte ens kan galoppera. Så ja, det kan fungera, men det vill till att man vet vad man gör. Precis som någon annan tipsade om kan en thidermantygel funka lika bra.
 

Liknande trådar

Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
1 952
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 330
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 747
Senast: sorbifolia
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 361
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp