"Grånat" trä

nyttnick

Trådstartare
Jag läste någonstans, att om man vill få sådär vackert grått trä runt odlingar och rabatter så ska man behandla vanligt obehandlat trä med linolja. Så blir det gråare med tiden. Är det någon som vet om det stämmer?
Sen är frågan. Är det kallpressad eller uppvärmd? Och ska man blanda upp det med något? Balsamterpentin? Och är det sen fortfarande "giftfritt" att ha intill odlingarna?
 
Jag läste någonstans, att om man vill få sådär vackert grått trä runt odlingar och rabatter så ska man behandla vanligt obehandlat trä med linolja. Så blir det gråare med tiden. Är det någon som vet om det stämmer?
Sen är frågan. Är det kallpressad eller uppvärmd? Och ska man blanda upp det med något? Balsamterpentin? Och är det sen fortfarande "giftfritt" att ha intill odlingarna?
Njae? Linoljan bevarar ju, så det blir grått långsammare? All behandling med olja, tjära eller slamfärg bevarar ju.

Jag skulle testa med att pensla med lervälling/lervatten och låta torka. Så rekommenderar man att göra med fågelholkar för att få dem attraktivare.
 
Jag läste någonstans, att om man vill få sådär vackert grått trä runt odlingar och rabatter så ska man behandla vanligt obehandlat trä med linolja. Så blir det gråare med tiden. Är det någon som vet om det stämmer?
Sen är frågan. Är det kallpressad eller uppvärmd? Och ska man blanda upp det med något? Balsamterpentin? Och är det sen fortfarande "giftfritt" att ha intill odlingarna?
Vill du ha grått trä snabbt så är det järnvitrol du ska måla med men det öka inte hållbarheten utan träet är lika känsligt som obehandlat.
 
Vill du ha grått trä snabbt så är det järnvitrol du ska måla med men det öka inte hållbarheten utan träet är lika känsligt som obehandlat.
Nää, är det?
Min kompis strök sitt hus med järnvitriol för att det skulle vara underhållsfritt och ändå skydda lika bra som färg?
Dock får de ju byta panelen om typ 30 år men..
 
Snabbt behöver det inte gå. Det ska vara något som skyddar träet (hyggligt) och som är giftfritt.

@tanten : Men lervatten skyddar inte träet antar jag?
 
Jag läste någonstans, att om man vill få sådär vackert grått trä runt odlingar och rabatter så ska man behandla vanligt obehandlat trä med linolja. Så blir det gråare med tiden. Är det någon som vet om det stämmer?
Sen är frågan. Är det kallpressad eller uppvärmd? Och ska man blanda upp det med något? Balsamterpentin? Och är det sen fortfarande "giftfritt" att ha intill odlingarna?
De kanske menar att om man vill ha det mest naturliga utseendet så ska man välj enbart oljning som bevarandemetod - till skillnad från andra alternativ.
Det är rå, kallpressad du använder till det. Bara ren olja. Stryk ett par gånger tills träet inte suger längre om det är på nytt trä.

Furu gulnar, gran grånar. Kanske oljat trä blir tillräckligt grått för dig om du väljer granvirke?
 
Nää, är det?
Min kompis strök sitt hus med järnvitriol för att det skulle vara underhållsfritt och ändå skydda lika bra som färg?
Dock får de ju byta panelen om typ 30 år men..
https://www.gysinge.com/article/1086/järnvitriol
Sägs skydda mot påväxt av alg och svamp.
Oljan skyddar mot fukt och rötan som följer med det.
En trären husfasad är nog så välventilerad att det fuktskyddet spelar mindre roll där än på en odlingsbänk.
 
Jörnvitrol is the shit. Behandlade en vedbod med den. Blev sjukt fint efter ett par månader (speciellt efter regnperiod) och nu efter ett år är det snyggare än nånsin.

Kostar typ inget och är lätt att spray på med typ en sånhär
WeedKillerSprayBottlePumpChemicalPressureMisterSprayer-SKU031532-descriptionImage0.jpg
 
De kanske menar att om man vill ha det mest naturliga utseendet så ska man välj enbart oljning som bevarandemetod - till skillnad från andra alternativ.
Det är rå, kallpressad du använder till det. Bara ren olja. Stryk ett par gånger tills träet inte suger längre om det är på nytt trä.

Furu gulnar, gran grånar. Kanske oljat trä blir tillräckligt grått för dig om du väljer granvirke?
Tack!
Jag hittade på någon sida att man bör blanda med balsamterpentin (till skillnad från lacknafta som tydligen många linoljor är uppblandade med) för att oljan ska torka, men du menar att ren linolja också fungerar? Bör det oljas nu innan det blir för höstkallt? Eller spelar temperaturen mindre roll för uppsugningsförmågan?

Många frågor!
Men jag vill ha något som ser naturligt ut och som är miljövänligt och giftfritt.
 
Jörnvitrol is the shit. Behandlade en vedbod med den. Blev sjukt fint efter ett par månader (speciellt efter regnperiod) och nu efter ett år är det snyggare än nånsin.

Kostar typ inget och är lätt att spray på med typ en sånhär
WeedKillerSprayBottlePumpChemicalPressureMisterSprayer-SKU031532-descriptionImage0.jpg
Blandade du med någon bets eller körde du bara vitriolen och vatten?
 
Järnvitrol - Träguiden

Behandling med järnvitriollösning ger en färgning av träet, men inget nämnvärt skydd mot biologiska angrepp och inget som helst fuktskydd. I vissa fall – på för slagregn särskilt utsatta lägen – bör en järnvitriolbehandlad yta efterbehandlas med en opigmenterad olja. Den ger en varaktig, grå yta, som ofta anses bli vackrare med åren.
 
Tack!
Jag hittade på någon sida att man bör blanda med balsamterpentin (till skillnad från lacknafta som tydligen många linoljor är uppblandade med) för att oljan ska torka, men du menar att ren linolja också fungerar? Bör det oljas nu innan det blir för höstkallt? Eller spelar temperaturen mindre roll för uppsugningsförmågan?

Många frågor!
Men jag vill ha något som ser naturligt ut och som är miljövänligt och giftfritt.

Balsamterpentin och lacknafta är mer eller mindre samma sak fast terpentin framställs från träd och lacknafta från mineralolja. För människor är terpentin värre, det är därför det inte används så mycket längre (jag vet inte om det ens får användas professionellt längre). Alifatnafta är lacknafta med lägre halt av otrevligheter (som vanlig lacknafta innehåller mer av).

De otrevliga ämnena är flyktiga så bara en ser till att inte andas in dem är det ingen större fara för en hobbymålare. Jag står och målar ute eller i ett väl ventilerat skjul.

Jag skulle ha oljat nu innan det blir höstfuktigt. Jag vet inte om det har någon större betydelse men man ska iaf inte måla med linoljefärg när det är för fuktigt (slamfärg är inte lika känslig).

Sedan är det så att inget som är låggiftigt skyddar träet. Vill man verkligen skydda träet ordentligt vill en inte äta något som odlats där. Dvs en får räkna med att byta ut träet med jämna mellanrum. Jag målar utsidan på mina odlingslådor med svart linoljefärg för att de ska värmas upp snabbare på våren.
 
Balsamterpentin och lacknafta är mer eller mindre samma sak fast terpentin framställs från träd och lacknafta från mineralolja. För människor är terpentin värre, det är därför det inte används så mycket längre (jag vet inte om det ens får användas professionellt längre). Alifatnafta är lacknafta med lägre halt av otrevligheter (som vanlig lacknafta innehåller mer av).

De otrevliga ämnena är flyktiga så bara en ser till att inte andas in dem är det ingen större fara för en hobbymålare. Jag står och målar ute eller i ett väl ventilerat skjul.

Jag skulle ha oljat nu innan det blir höstfuktigt. Jag vet inte om det har någon större betydelse men man ska iaf inte måla med linoljefärg när det är för fuktigt (slamfärg är inte lika känslig).

Sedan är det så att inget som är låggiftigt skyddar träet. Vill man verkligen skydda träet ordentligt vill en inte äta något som odlats där. Dvs en får räkna med att byta ut träet med jämna mellanrum. Jag målar utsidan på mina odlingslådor med svart linoljefärg för att de ska värmas upp snabbare på våren.
Jo självklart, men det är skillnad på att byta ut efter 5 eller 15 år. I alla fall för mig :) Jag förväntar mig inte 30 år precis. Jag kommer att använda relativt grovt trä också.
 
Tack!
Jag hittade på någon sida att man bör blanda med balsamterpentin (till skillnad från lacknafta som tydligen många linoljor är uppblandade med) för att oljan ska torka, men du menar att ren linolja också fungerar? Bör det oljas nu innan det blir för höstkallt? Eller spelar temperaturen mindre roll för uppsugningsförmågan?

Många frågor!
Men jag vill ha något som ser naturligt ut och som är miljövänligt och giftfritt.
Maximalt miljövänligt = linolja
Maximalt träskydd = linolja
Förutom att lämna obehandlat, så kan du inte göra något som ser mer naturligt ut.

Rå (=små molekyler) kallpressad (=bra kvalitet) linolja ska i första hand tränga in i träet när den används som fuktskydd. Spädning med lösningsmedel är nonsens i det sammanhanget.

Det viktiga är att träet är torrt. Värme är bra då oljan blir mer lättflytande, men inte avgörande (kanske medeltemp över typ 10 är att rekommendera)
Stryk i flera omgångar tills det inte suger mer. Vänta en dag och stryk igen på de delar som blivit torra.
Om du bygger ramar så kapa - olja - montera, då har du kommit åt alla ytor och ändträ ordentligt.
Bättra genom att stryka ny olja vid behov. Efter några år eller kanske varje där det är mycket sol.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
25 475
Senast: Lillefrun
·
Äldre Okej, rörig historia (som kanske borde ligga på hästforumet någonstans egentligen? Moderator får gärna flytta isåfall!) men hang in...
Svar
19
· Visningar
2 582
Senast: Lobelia
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 070
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 220
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp