"Grånat" trä

Det jag hittat angående linolja är att kallpressad olja ger en yta som förblir "oljig" under ganska lång tid, medan kokt linolja torkar in och ger en torr yta.
När vi byggde vår ligghall till hästarna, en byggsats där man ställer brädor i metallskenor, så doppade vi brädornas nedre ändar i kallpressad linolja. Och sen strök vi hela ligghallens insida med kokt linolja. (utsidan målad med rödfärg)
 
Balsamterpentin och lacknafta är mer eller mindre samma sak fast terpentin framställs från träd och lacknafta från mineralolja. För människor är terpentin värre, det är därför det inte används så mycket längre (jag vet inte om det ens får användas professionellt längre). Alifatnafta är lacknafta med lägre halt av otrevligheter (som vanlig lacknafta innehåller mer av).

De otrevliga ämnena är flyktiga så bara en ser till att inte andas in dem är det ingen större fara för en hobbymålare. Jag står och målar ute eller i ett väl ventilerat skjul.

Jag skulle ha oljat nu innan det blir höstfuktigt. Jag vet inte om det har någon större betydelse men man ska iaf inte måla med linoljefärg när det är för fuktigt (slamfärg är inte lika känslig).

Sedan är det så att inget som är låggiftigt skyddar träet. Vill man verkligen skydda träet ordentligt vill en inte äta något som odlats där. Dvs en får räkna med att byta ut träet med jämna mellanrum. Jag målar utsidan på mina odlingslådor med svart linoljefärg för att de ska värmas upp snabbare på våren.
Detta med linoljefärgen och fuktigt väder är nog mest för att linoljefärg torkar så erbarmligt långsamt och ännu långsammare om det är fuktigt. Och för attinte stänga in fukt.....

Så t.ex. fönster kan måla även på hösten men man får räkna med att inte ta för mycket i dem innan nästa sommar.....

Fast det är klart, är det ständiga regnväder är det kanske inte helt lyckat. Just för att inte måla in fukten.
 
Detta med linoljefärgen och fuktigt väder är nog mest för att linoljefärg torkar så erbarmligt långsamt och ännu långsammare om det är fuktigt. Och för attinte stänga in fukt.....

Så t.ex. fönster kan måla även på hösten men man får räkna med att inte ta för mycket i dem innan nästa sommar.....

Fast det är klart, är det ständiga regnväder är det kanske inte helt lyckat. Just för att inte måla in fukten.

Jo, jag tror också det är främst för torkningen (jag blev fick veta det av en gammal snickare/målare).
 
Det jag hittat angående linolja är att kallpressad olja ger en yta som förblir "oljig" under ganska lång tid, medan kokt linolja torkar in och ger en torr yta.
När vi byggde vår ligghall till hästarna, en byggsats där man ställer brädor i metallskenor, så doppade vi brädornas nedre ändar i kallpressad linolja. Och sen strök vi hela ligghallens insida med kokt linolja. (utsidan målad med rödfärg)
Den kokta linolja får större molekyler än den råa så den tränger inte in lika bra i träet, utan bildar ett ytskikt utanpå. Är t.ex. den som används i linoljefärg. Kallpressad ger bättre kvalitet oavsett om den kokas eller inte.

Väderexponerat ute får du bättre fuktskydd med den råa då du kan mätta träet mer på djupet. Lättare att förnya behandlingen allt eftersom, vid behov. Inne och på möbler när man vill ytbehandla av andra skäl så finns fördelar med andra varianter.
 
Den kokta linolja får större molekyler än den råa så den tränger inte in lika bra i träet, utan bildar ett ytskikt utanpå. Är t.ex. den som används i linoljefärg. Kallpressad ger bättre kvalitet oavsett om den kokas eller inte.

Väderexponerat ute får du bättre fuktskydd med den råa då du kan mätta träet mer på djupet. Lättare att förnya behandlingen allt eftersom, vid behov. Inne och på möbler när man vill ytbehandla av andra skäl så finns fördelar med andra varianter.
Det är vad jag hittat också. Att kallpressat för utomhus och kokt för inomhusbruk.

Men jag funderar seriöst på kombinationen vitriol först och olja sen. Eftersom de verkar ha olika egenskaper och för att vitriolen gärna vill oljas in i efterhand för ett bra resultat.
 
Det är vad jag hittat också. Att kallpressat för utomhus och kokt för inomhusbruk.

Men jag funderar seriöst på kombinationen vitriol först och olja sen. Eftersom de verkar ha olika egenskaper och för att vitriolen gärna vill oljas in i efterhand för ett bra resultat.
Jag hade oljat efter vitrolen för att skydda träet, vitrolen får det ju bara att gråna snabbare. Eller så gör man ingenting alls så grånar träet naturligt efter några år.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
25 433
Senast: Lillefrun
·
Äldre Okej, rörig historia (som kanske borde ligga på hästforumet någonstans egentligen? Moderator får gärna flytta isåfall!) men hang in...
Svar
19
· Visningar
2 582
Senast: Lobelia
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 064
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 215
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp