Granne som plötsligt börja störa- what to do?

Filifjonkan_

Trådstartare
Har bott i min lägenhet i tre år snart, och det är generellt ett lugnt område jag bor i. Aldrig haft problem med att grannarna i mitt hus för oväsen, förutom en gång då någon granne på våningen över hade pippi på att, vad det lät som, släpa möbler kors och tvärs över golvet sent på kvällarna. Då var det dock en annan granne som reagerade och skrev en arg lapp som fästes på insidan av porten, och det blev tyst ganska omgående.

Nu har grannen ovanpå under den senaste veckan börjat föra ett djävla liv. Hörde redan för någon månad sen att de skaffat tvättmaskin, då de låter en del när de centrifugerar. Då kördes den mycket runt sju-åtta på kvällen, men fine, man får väl låta fram till tio innan det måste vara tyst, så jag brydde mig inte. Strax därefter började jag höra taktfasta dunsar i golvet ihop med ett surrande ljud- GÖTT! De har även skaffat löpband, som de nu går på runt nio på kvällarna. Det är betong i väggarna, så inte bara färdas ljudet skitfort, det vibrerar även i både rutor, väggar och golv när de motionerar. Tvättmaskinen går även senare och senare, vilket övergår mitt förstånd. Vem fan tvättar klockan halv tolv på natten, i ett hyreshus!?

Nu har de även börjat vara vakna och spela musik på inte så hög volym, men med bra bas, som slår i taket väldigt sent på kvällarna. De har uppenbarligen barn, då det varit ett himla liv på dem runt 23-00 tre dagar i rad nu, med skojbråk/riktiga bråk (missnöjda barnröster har hörts), brottningsmatcher alternativt misshandel (då det dunsar runt rätt mycket) och även viss möblering. Någon av ungarna stod alldeles nyss och hoppade upp och ned i golvet som är direkt placerat över min säng.

Är verkligen inte den sura grannen som skriver lappar eller ringer störningsjouren, men något säger mig att dessa grannar flyttat in nyligen (var bortrest i två veckor, så det kan ju ha hänt då) och inte har någon koll alls på hur man uppför sig i hyreslägenheter som DESSUTOM är belägen på vån. 2 el högre. Har de barn är de dessutom vuxna, hur har man missat att det ska vara tyst efter tio so far? Har de bott i en koja i skogen, eller vad är det frågan om? Väntar bara på att den arga grannen som skrev lappen senast ska flippa och få till en ny lapp, men om det inte händer, borde jag skriva en lapp och "tipsa" om att det stör när man tvättar/springer på löpband/brottas eller hoppar i golvet efter klockan tio på kvällen? Eller ska jag bara ringa störningsjouren direkt, om det här fortsätter?

Sorry för långt, men vafan... Gick och la mig för två timmar sen, och har ännu inte lyckats somna. Baaah!:rage:
 
Sv: Granne som plötsligt börja störa- what to do?

Du kanske bara kan ringa på och upplysa om att du hör alla deras aktiviteter..?
 
Sv: Granne som plötsligt börja störa- what to do?

Bor i en ganska dodgy stadsdel, så for all I know kan det vara en rysk maffiafamilj som bor uppepå. Vill liksom inte riskera att göra någon förbannad, om du förstår vad jag menar... Allt är liksom lugnt här, så länge man inte gör någon sur. Och jag gillar ju att bo i peace and harmony liksom.
 
Sv: Granne som plötsligt börja störa- what to do?

Jag bor i en stadsdel som anses vara ganska "farlig" med diverse udda typer så man vill inte direkt starta en konflikt med någon. '

Min granne ovanpå har alltid varit högljudd och störande, men då jag var tillsammans med mitt ex var jag oftast så jävla borta i skallen pga mitt tablettmissbruk så det bekom mig inte på samma sätt som idag. Nu när jag är mår bra och har startat om accepterade jag inte hennes skit längre och började ringa störningsjouren, och anmälde direkt till hyresvärden när hon störde på dagarna. Tack och lov har det hjälpt men hon jublar inte direkt när hon möter mig i trappuppgången, vilket jag högaktningsfullt skiter i.

Rekommenderar dig att ringa störningsjouren om de stör alldeles för mycket på kvällarna om du inte vågar att konfrontera dem.
 
Sv: Granne som plötsligt börja störa- what to do?

Men eller hur! Här ute är det lite initialt att så länge man sköter sitt och inte djävlas med någon, är allt lugnt. Vill inte råka göra "fel" granne förbannad, trivs väldigt bra i min lägenhet i övrigt liksom. Dessa människor verkar inte ha någon pejl på att man bör chilla ned när det närmar sig midnatt vilket stör helt sinnessjukt. Ikväll är det mest klampande i golvet, det är nog inte så poppis att ringa störningsjouren för det, men ja. Får invänta lämpligt tillfälle helt enkelt.
 
Sv: Granne som plötsligt börja störa- what to do?

Ring störningsjouren och prata med hyresvärden.
Det är inte upp till dig att ta konflikterna - dessutom är min erfarenhet att de i alla fall inte lyssnar/fattar att de stör :mad:
(går man och säger till själv heter det antagligen "aja...förlåt...vi ska dämpa oss..." i ungefär 5 minuter, eller så får man höra att man minsann inte har något att säga till om :grin: )
 
Sv: Granne som plötsligt börja störa- what to do?

Prata med din hyresvärd. Löpband hör inte hemma i lägenheter. "Vanligt folk" har sina löpband i garage eller källare eftersom de låter så mycket. Tvättmaskinen kan behöva justeras om den låter mycket, det är förmodligen så att den står fel (eller är på väg att gå sönder). Och övriga störningar kvällstid ska du inte behöva stå ut med. I de flesta lägenhetshus säger ordningsreglerna att man inte får störa och att det ska vara tyst efter 22 eller 23. Ordningsreglerna brukar vara bifogade hyreskontraktet.

Sen är jag av åsikten att man alltid ska försöka prata med sina grannar innan du ringer störningsjouren. Visst kan de vara knäppskallar men mer sannolikt är de inte det - min erfarenhet av folk, att de flesta faktiskt inte vill något ont. Att bussa störningsjour på dem innan du pratat med dem själv kommer med 100 % sannolikhet leda till sämre grannsämja.
 
Sv: Granne som plötsligt börja störa- what to do?

Om du absolut inte vill försöka prata med dina grannar själv så ring hyresvärd eller störningsjour! Jag vet inte hur det är hos dig, men jag har alltid varit anonym där jag har bott om jag har behövt framföra klagomål. Om du ber att få vara anonym kommer inte dina granner veta att det är du som har framfört klagomålet. Ser inte varför en hyresvärd skulle säga vem som anmält det heller...
 
Sv: Granne som plötsligt börja störa- what to do?

Nej, störningsjouren känn som sagt lite väl kasst mot dem, vill ju inte "sätta dit" dem, men jag vill ha lugn och ro i mitt eget hem. Får helt enkelt testa ringa hyres och se vad de säger, och be om att vara anonym som TryMe skriver. Förstår att ja, konfrontera och prata med dem är det mest vuxna alternativet, men jag känner inte mina grannar, har ingen aning om vad de är för typer SAMT jag har erfareheter sen innan av hotfulla grannar. bodde i andrahand på ett ställe, där grannen ovanpå lät sin unge, som visserligen hade adhd och var typ sex eller sju år gammal, springa runt i cirklar i vardagsrummet, som också var över mitt sovrum, med start klockan sju alla morgonar, alla dagar i veckan. Jobbade natt, och gick och lade mig fem på morgonen. Fick alltså två timmars sömn innan helvetet brakade lös. Ringde då hyresvärden, som ringde och sade till dem, MEN de sa även att det var jag och min roomie som ringt och klagat, så pappan i familjen kom ned och ringde på. Han hotade oss mer eller mindre, och det fick mig att aldrig någonsin vilja prata med grannar jag inte vet något om igen...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 314
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 138
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 120
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 043
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp