Grannen arga hund springer ständigt till vår tomt

Små hundar kan orsaka skador dom med! Jag har 20 kg skillnad på mina äldre hundar och den mindre på 20 kg skulle lätt kunna orsaka stora skador på den hunden som är störst.
såklart en 20 kilos hund kan orsaka skador! Nu handlade det dock om en minihund. Och en minihund har inte fysisk styrka i käften som en 20 kgs hund :D vet inte ens varför jag en svarar ,är så självklart att din 20 kgs hund inte är en minihund.
 
Hur hade du orkat :D

Jag hade då inte orkat ha den på min tomt. Inte heller om den blev skadad i trafiken för att jag varit passiv.
Det kostar att lösa ut jycken och vid upprepade gånger brukar ägaren tröttna på att åka dit, öppna plånboken och lösa ut hunden.
Polisen kan också tröttna på ägarens försumlighet och ge LS ett tips.
 
Jag hade då inte orkat ha den på min tomt. Inte heller om den blev skadad i trafiken för att jag varit passiv.
Det kostar att lösa ut jycken och vid upprepade gånger brukar ägaren tröttna på att åka dit, öppna plånboken och lösa ut hunden.
Polisen kan också tröttna på ägarens försumlighet och ge LS ett tips.
Okej :D //latast i världen här :) slutat orka styra upp andras problem.
 
Okej :D //latast i världen här :) slutat orka styra upp andras problem.

För mig hade det absolut varit mitt problem om en hund sprang här. Dels för att den kan bli skadad av mina egna och då blir jag ersättningsskyldig och dels så driver vi uppfödning och vill inte ha okända hundar här som kan bära på smittor mm. Folk med så dålig koll på sina hundar brukar vara rätt slappa med vaccinationer mm.
 
D
För mig hade det absolut varit mitt problem om en hund sprang här. Dels för att den kan bli skadad av mina egna och då blir jag ersättningsskyldig och dels så driver vi uppfödning och vill inte ha okända hundar här som kan bära på smittor mm. Folk med så dålig koll på sina hundar brukar vara rätt slappa med vaccinationer mm.
Du hade inte bara hållt grinden stängd? :)
 
såklart en 20 kilos hund kan orsaka skador! Nu handlade det dock om en minihund. Och en minihund har inte fysisk styrka i käften som en 20 kgs hund :D vet inte ens varför jag en svarar ,är så självklart att din 20 kgs hund inte är en minihund.

Även en minihund kan orsaka skador. Och om TS hund skadar minihunden blir det TS som åker på det.

Jag hade pratat med grannen, sen hade jag plockat fram vattenslangen.
 
Även en minihund kan orsaka skador. Och om TS hund skadar minihunden blir det TS som åker på det.

Jag hade pratat med grannen, sen hade jag plockat fram vattenslangen.
Jo man får hoppas grannen går att prata med, oddsen för att de ska ta ansvar känns inte höga om hunden "rymmer" titt som tätt.
 
Jag skulle gett hunden en ordentlig dusch med kallt vatten så fort den kom, tills den lärde sig att det inte är något roligt att komma och mucka gräl hos er.
 
Jag hade då inte orkat ha den på min tomt. Inte heller om den blev skadad i trafiken för att jag varit passiv.
Det kostar att lösa ut jycken och vid upprepade gånger brukar ägaren tröttna på att åka dit, öppna plånboken och lösa ut hunden.
Polisen kan också tröttna på ägarens försumlighet och ge LS ett tips.
För att spinna vidare - det känns ju också rimligast gentemot hunden att få åka till polisen istället för att utsättas för obehag (om någon spolar vatten på den eller liknande) och riskerna det kan medföra att gå hem själv i trafiken. Det är ju liksom inte hundens fel att den tar oansvariga ägare så det känns ju orimligt att det också är hunden som ska drabbas av konsekvenserna. Bättre då att ägarna får hantera konsekvenserna genom att behöva hämta upp hos polisen och behöva betala.
 
För att spinna vidare - det känns ju också rimligast gentemot hunden att få åka till polisen istället för att utsättas för obehag (om någon spolar vatten på den eller liknande) och riskerna det kan medföra att gå hem själv i trafiken. Det är ju liksom inte hundens fel att den tar oansvariga ägare så det känns ju orimligt att det också är hunden som ska drabbas av konsekvenserna. Bättre då att ägarna får hantera konsekvenserna genom att behöva hämta upp hos polisen och behöva betala.

Ja det där med att skrämma hunden eller på nått sätt ge den obehag känns inte rätt för mig. Hunden kan ju inte hjälpa att den har puckade ägare.
 
För mig hade det absolut varit mitt problem om en hund sprang här. Dels för att den kan bli skadad av mina egna och då blir jag ersättningsskyldig och dels så driver vi uppfödning och vill inte ha okända hundar här som kan bära på smittor mm. Folk med så dålig koll på sina hundar brukar vara rätt slappa med vaccinationer mm.

Jag håller med
Mina hundar hade garanterat kunnat ha ihjäl en aggressiv liten hund. Det är ju inte konstigt om hundar försvarar sig även om det är en liten hund, så jag förstår verkligen inte hur man kan vara nonchalant.
 
Men om man själv har en liten hund så kan en annan liten hund orsaka skador. Hur svårt är det att förstå?

Vill också tillägga att även en lite större hund kan bli osäker om den upprepat blir påflugen av en hund även om den är mindre och inte ger några direkta fysiska skador.
Små hundar kan dock ge illa tass, läpp och öronskador på större hundar.
 
Hej
Sedan ett par månader tillbaka har de nya grannarnas hund börjat springa hem till oss så fort han smiter.
Hunden är ung. Jag uppfattar hunden som skygg, jag får aldrig komma nära honom. Han skäller på min hund. Han morrar och han gör utfall utanför vårt staket. Han kommer med så aggressiv energi till oss.
Jag har försökt att vara snäll mot paret men nu börjar jag tröttna. Skulle grinden vara öppen så kommer det bli bråk. Och jag tror att min hund kommer gå som segrare, då min hund är större, men det kan ju bli skador på båda hundarna. Jag har en Corgi, grannarna en blandras, med typ småhundraser i sig.
Jag vill inte att hundarna ska komma i bråk. Jag vill inte att hunden springer ned till oss på det här sättet.

Nu i dag skrek jag åt hunden: gå hem!! Det hade ganska bra effekt, men inte helt.

Jag har ingen lust att gå ut promenader med detta par, för att få hundarna att bli kompisar.

Hur skulle ni hantera situationen?

Har du pratat med ägarna? Jag hade hört av mig varje gång, påtalat att det absolut inte är ok och krävt att de åtgärdar vad som nu gör att hunden lyckas smita.
 
Vill också tillägga att även en lite större hund kan bli osäker om den upprepat blir påflugen av en hund även om den är mindre och inte ger några direkta fysiska skador.
Små hundar kan dock ge illa tass, läpp och öronskador på större hundar.

Min 40+kg rottis fick en period med stor osakerhet vid hundmote med sma hundar efter att en yorkie :confused: och bara nagon vecka senare en maltese hoppade pa henne. Det tog ett tag att jobba sig igenom och det ar INTE kul att ha en rottis som kan tanka sig att forsvara sig vid pahopp i Sverige. Det hade kunnat ga illa for de sma om hon inte varit sa lydig.:banghead:
 
Alltså om deras hund upprepade gånger har smitit ned till oss och "muckat bråk" och om jag har sagt till dem att det inte är ok?!
Du är fortfarande strikt ansvarig för vad din hund gör.
Men:
Om det hela beror på att någon annan har varit oaktsam så kan du kräva ersättning från denne.
Att ha lös hund upprepade gånger under hundförbudstiden må nog vara klart oaktsamt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 399
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 002
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 819
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp