Gräsbrodd? När då?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Satt och funderade på det här med gräsbrodd, appropå det fina sommarvädret nu.
Men när tycker ni Buke-xperter att det är nödvändigt?

Anledningen till att jag frågar, frånsett att jag vill lära mig, är för att mina knän och ben inte riktigt klarar att stå i "hovkratsnings/brodd-position" så länge åt gången, och ofta. Så jag vill helst liksom inte göra det "bara för att" hela tiden.

Såhär ser ett normalt pass ut för mig:
Total längd: 35-45 min.
Varav (sammanlagda minuter)
Skritt: 10 min
Trav: 30 min
Galopp: 3-7 min

När jag galopperar är det allt som allra oftast i arbetsgalopp-tempo, men jag kan även länga säg 2-3 språng någon gång. Rider sällan några "knixiga" böjda spår utan håller mig oftast till serpentiner, volter på 10-20 m, snett igenom osv. Tänk delar ur LB-programmen typ! Hästen är inte direkt snubblig av sig kan tilläggas, och givetvis rider jag inte på gräs om det är uppenbart halt eller dylikt.

Så, vad säger ni experter, hur skulle ni resonera om gräsbroddar här? :)
 
Satt och funderade på det här med gräsbrodd, appropå det fina sommarvädret nu.
Men när tycker ni Buke-xperter att det är nödvändigt?

Anledningen till att jag frågar, frånsett att jag vill lära mig, är för att mina knän och ben inte riktigt klarar att stå i "hovkratsnings/brodd-position" så länge åt gången, och ofta. Så jag vill helst liksom inte göra det "bara för att" hela tiden.

Såhär ser ett normalt pass ut för mig:
Total längd: 35-45 min.
Varav (sammanlagda minuter)
Skritt: 10 min
Trav: 30 min
Galopp: 3-7 min

När jag galopperar är det allt som allra oftast i arbetsgalopp-tempo, men jag kan även länga säg 2-3 språng någon gång. Rider sällan några "knixiga" böjda spår utan håller mig oftast till serpentiner, volter på 10-20 m, snett igenom osv. Tänk delar ur LB-programmen typ! Hästen är inte direkt snubblig av sig kan tilläggas, och givetvis rider jag inte på gräs om det är uppenbart halt eller dylikt.

Så, vad säger ni experter, hur skulle ni resonera om gräsbroddar här? :)
Jag har bara gräsbrodd vid hoppning på gräs. Och inte alltid ens då, det beror på om jag tycker det behövs.
 
Om det inte har regnat mycket så ser jag ingen anledning till att använda gräsbrodd och när det har regnat mycket undviker iallafall jag att rida på gräs eftersom det förstör gräset. Jag har faktiskt aldrig hört talas om någon som använder gräsbrodd mer än på hopptävling på gräs och då enbart när det har regnat och därför är risk för halka. Hoppar man på träning så kan man oftast undvika att hoppa på gräs när det har regnat mycket just eftersom det förstör gräsbanan. Brodd sliter ju på hästen så det är inget man ska använda i onödan.
 
Typ aldrig. Har haft hästar i mer än 25 år och kanske använt gräsbrodd 3-4 gånger. Och då enbart vid hoppning på gräs efter regn vid tävling. Skulle det enbart gälla träning rider jag hellre varsamt och inga snäva svängar. Vid dressyr eller konditionsarbete på gräs har jag aldrig använt brodd och då tränade jag ofta på slagna hövallar när det begav sig.
 
Enda gångerna jag brukat använda gräsbrodd är när jag ridit jakter, det är då i grupp över fasta hinder i samlad eller snabb galopp. All annan ritt ute i sällskap eller själv i terräng är det obroddat. Ser ingen som helst anledning att använda brodd annat än vid just hoppning på gräs eller mjukt underlag om de riskerar att halka.
 
Satt och funderade på det här med gräsbrodd, appropå det fina sommarvädret nu.
Men när tycker ni Buke-xperter att det är nödvändigt?

Anledningen till att jag frågar, frånsett att jag vill lära mig, är för att mina knän och ben inte riktigt klarar att stå i "hovkratsnings/brodd-position" så länge åt gången, och ofta. Så jag vill helst liksom inte göra det "bara för att" hela tiden.

Såhär ser ett normalt pass ut för mig:
Total längd: 35-45 min.
Varav (sammanlagda minuter)
Skritt: 10 min
Trav: 30 min
Galopp: 3-7 min

När jag galopperar är det allt som allra oftast i arbetsgalopp-tempo, men jag kan även länga säg 2-3 språng någon gång. Rider sällan några "knixiga" böjda spår utan håller mig oftast till serpentiner, volter på 10-20 m, snett igenom osv. Tänk delar ur LB-programmen typ! Hästen är inte direkt snubblig av sig kan tilläggas, och givetvis rider jag inte på gräs om det är uppenbart halt eller dylikt.

Så, vad säger ni experter, hur skulle ni resonera om gräsbroddar här? :)

Vet ingen som gräsbroddar sina hästar såvida de inte ska tävlingshoppa på gräsbana .
 
Jag tävlar körning med dressyr, precision och maraton på gräs.

Jag har hittills aldrig använt gräsbrodd men har i lådan. Däremot använder jag vanlig brodd på de tävlingarna. Oavsett om det är blött eller inte.

Jag upplever väldigt torrt gräs som extremt halt nämligen. Men så stora brodd som gräsbrodd har ännu inte varit nödvändigt. Det sliter som sagt på hästen också. Någon gång har jag tyckt att det kanske skulle varit bättre med gräsbrodd men det är väl någon enstaka gång på alla år som jag tävlat.

Mycket beror det på hästen hur mycket brodd du behöver. Nu pratar jag i tävlingsformen körning. I maraton är det extremt mycket och hårda svängar med "kast" och korsade ben samt mycket gas och broms. Har du en häst som är kompakt och/eller välmusklad så håller den ihop sig bättre och behöver inte brodd i samma utsträckning.
 
Har aldrig bräsbrodd. Eventuellt om det är hopp tävling på lerig gräs bana. Men det har inte inträffat ännu :p.
Hästen är skodd runt om och har bara gräsridbana hemma och på klubben att tillgå vid hoppning. Har inte ens brodd vid jakt då det är så mycket ridning på grusvägar här.
 
Jag gräsbroddar när vi hoppar på gräs (tävling och träning) samt när vi tränar terräng.
Små brodd vid normalt underlag och större brodd vid fuktigt/geggigt.
 
Upplever inte ni att det är superhalt på väldigt torrt gräs? Speciellt när ni hoppar?

Jag upplever det så i alla min grenar i körningen men att det kan vara till lite fördel i dressyren.
Men, som jag skrev har jag vanlig brodd då om det är torrt.
 
Använder aldrig gräsbrodd, har det regnat så rider jag inte på gräsbanan, dels så får vi inte för de sliter för mkt på marken och dels är de för stor halkrisk med som utan gräsbrodd när de går tillräckligt fort i kurvorna när man kör i hindrena.
 
Upplever inte ni att det är superhalt på väldigt torrt gräs? Speciellt när ni hoppar?

Jag upplever det så i alla min grenar i körningen men att det kan vara till lite fördel i dressyren.
Men, som jag skrev har jag vanlig brodd då om det är torrt.

Isåfall väljer jag en liten isbrodd.
 
Satt och funderade på det här med gräsbrodd, appropå det fina sommarvädret nu.
Men när tycker ni Buke-xperter att det är nödvändigt?

Anledningen till att jag frågar, frånsett att jag vill lära mig, är för att mina knän och ben inte riktigt klarar att stå i "hovkratsnings/brodd-position" så länge åt gången, och ofta. Så jag vill helst liksom inte göra det "bara för att" hela tiden.

Såhär ser ett normalt pass ut för mig:
Total längd: 35-45 min.
Varav (sammanlagda minuter)
Skritt: 10 min
Trav: 30 min
Galopp: 3-7 min

När jag galopperar är det allt som allra oftast i arbetsgalopp-tempo, men jag kan även länga säg 2-3 språng någon gång. Rider sällan några "knixiga" böjda spår utan håller mig oftast till serpentiner, volter på 10-20 m, snett igenom osv. Tänk delar ur LB-programmen typ! Hästen är inte direkt snubblig av sig kan tilläggas, och givetvis rider jag inte på gräs om det är uppenbart halt eller dylikt.

Så, vad säger ni experter, hur skulle ni resonera om gräsbroddar här? :)

Är väl ingen som använder gräsbrodd när de rider dressyr?
 
Gräsbroddar aldrig... eller jo, vid någon blöt hubertusjakt har jag säkert gjort det. Men är det geggigt och regnigt hemmavid så undviker jag att rida på gräsbana, det förstör ju bara ändå.
 
Hade dock behövt ordentliga gräs brodd idag. Var snorhalt där jag var idag, ösregn och gräsbana.
Skit fint väder hela dagen tills jag började lasta då himlen öppnade sig.. skorna var det inte ens tal om att försöka brodd dock, gamla och hårt packade med småsten och grus.
Bilen hade också behövt brodd för att komma därifrån :p brant backe och halt, fick backa ner och ta ordentligt med sats för att komma upp helt. Tur man har snäll häst som står stabilt.. var inte någon snäll körning jag gjorde för att komma upp :o.
 
Hade dock behövt ordentliga gräs brodd idag. Var snorhalt där jag var idag, ösregn och gräsbana.
Skit fint väder hela dagen tills jag började lasta då himlen öppnade sig.. skorna var det inte ens tal om att försöka brodd dock, gamla och hårt packade med småsten och grus.
Bilen hade också behövt brodd för att komma därifrån :p brant backe och halt, fick backa ner och ta ordentligt med sats för att komma upp helt. Tur man har snäll häst som står stabilt.. var inte någon snäll körning jag gjorde för att komma upp :o.
Fast ingen använder ju som sagt gräsbrodd ever om det inte är tävling deluxe och gräsbrodd i sig är ju även bortsett underlag rätt trist i fråga om skaderisk på hästarna .

Oavsett vilken brodd så ser man för sig att behöva brodda öht vinter eller sommar så aldrig låter man ju broddhålen fyllas av grus/sten utan då hindrar man ju det redan från början "ifall" man behöver brodda .
 
Aldrig hört att man har gräsbrodd annat än på hopptävling där banan är på gräs. Och då mest ytterst sällan, ska ha regnat mycket.

Funderar man på att brodda för hemmaträning, se till att rida på egen mark. Det sliter på gräsytan och kan lämna skador som en markägare inte uppskattar som man verkligen bör tänka på.
Men det känns inte direkt nödvändigt att ha brodd för hemmaträning faktiskt, man kan undvika omkullridning på gräs om det verkar halt genom att undvika hög fart, undvika hoppa den dagen etc..betydligt simplare än att brodda tror jag.

Ingen har väl gräsbrodd på i hagen heller?

Nja, en smula överdrivet och skaderisken med brodd känns större att slentrianmässigt ha dem.
 
Oavsett vilken brodd så ser man för sig att behöva brodda öht vinter eller sommar så aldrig låter man ju broddhålen fyllas av grus/sten utan då hindrar man ju det redan från början "ifall" man behöver brodda .

Det här är faktiskt ett stort problem för mig. Lite OT.

Jag kan inte ha blindbrodd för de slits för snabbt (typ en eller två turer) och är ju som brodd fast utan hård kärna och ett aber att få ut om de slitits för hårt. Metallinfattningar med insexhål fungerar inte heller, infattningen slits för snabbt. Tränar ju ganska mycket på grus och asfalt eftersom jag tränar för maraton som har långa sträckor. Efter ca fyra veckor är skorna bladtunna.

Gummiinfattningar och "liggunderlag" fungerar inte heller. De kastas ur dojjorna i trav och galopp, hur bra de än sitter innan.

Jag är tvungen att varje gång ta ur gammalt torrt skit ur hålen. Ping........dagens I-landsproblem.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Nu ska jag rida in min 3 1/2 åring! Men vill ha lite tips:) Hans utbildningsstatus nu är ganske låg. Vi började i slutet av mars...
2
Svar
22
· Visningar
5 327

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp