Gräsbrodd? När då?

Fast ingen använder ju som sagt gräsbrodd ever om det inte är tävling deluxe och gräsbrodd i sig är ju även bortsett underlag rätt trist i fråga om skaderisk på hästarna .

Oavsett vilken brodd så ser man för sig att behöva brodda öht vinter eller sommar så aldrig låter man ju broddhålen fyllas av grus/sten utan då hindrar man ju det redan från början "ifall" man behöver brodda .
Har inte broddat på flera år, inte haft behov av det förrens igår trots ft träning, hoppning och jakter i regn. Så att hålla broddhålen rena och fina året runt känns lagom onödigt. Att det sen igår kom skit mycket regn på några få timmar efter en snustorr vecka var inte direkt planerat. Brukar inte behöva brodda även då det regnat. Men här blev det glashalt.
 
Beror supermycket på häst och gräs. Min behöver brodd ofta dels för att han inte är så balanserad och dels för att han alltid svarar som om han har grepp. Inte så schyst om man ber om en kvick halt/igångsättning o så halkar djuret.

Broddar ALLTID vid hoppning/terränghoppning på gräs men oftast blindbrodd. Om halt så korta gräsbrodd bak. Broddar alltid vid dressyrtävling på gräs och numera även vid träning. Jakt rider vi utan. Aldrig något i hålen mellan gångerna.
 
Jag kan inte ha blindbrodd [....]
Jag är tvungen att varje gång ta ur gammalt torrt skit ur hålen. Ping........dagens I-landsproblem.
Har du testat bomull i hålen? Värre att få ur än blöt lera, men bättre än sten och grus som fastnat och inte går att ta ur, och en söm brukar kunna lirka ur bomullen.
 
Har du testat bomull i hålen? Värre att få ur än blöt lera, men bättre än sten och grus som fastnat och inte går att ta ur, och en söm brukar kunna lirka ur bomullen.

Japp, testat det. Hårt packad bomull i hålen.....de försvinner skitsnabbt. Håller inte ens en tur.
 
@Efwa Jag använder blindbrodd en hel del men rider antagligen inte lika mycket på hårt underlag som du. Det bästa verktyget att få ut broddarna som blivit för slitna är horsetools. Inte så smidigt för den vanliga broddningen tycker jag däremot helt suveränt på att få ut "omöjligt" slitna broddar :)
 
@Efwa Jag använder blindbrodd en hel del men rider antagligen inte lika mycket på hårt underlag som du. Det bästa verktyget att få ut broddarna som blivit för slitna är horsetools. Inte så smidigt för den vanliga broddningen tycker jag däremot helt suveränt på att få ut "omöjligt" slitna broddar :)

Jag håller mig ju nästan alltid på grus, asfalt eller bredare skogsvägar eftersom jag har vagn bakom.
Min träning kan väl liknas vid distans. Mycket trav och ganska långa sträckor.

Hålla broddhålen öppna känns som ett bättre alternativ om det fungerar. Ett par blindbrodd (4 st per sko) som håller en tur skulle bli för dyrt i längden.

Ja, eller då peta upp lera och grus de få gånger man behöver brodd. ;)
 
Fast jag tycker inte det är några problem, jag har en liten skruvmejsel att pilla ut hårt grus och skit med och jag broddar en häst lätt på 5 minuter. Det gäller bara att ha bra redskap.
 
Fast jag tycker inte det är några problem, jag har en liten skruvmejsel att pilla ut hårt grus och skit med och jag broddar en häst lätt på 5 minuter. Det gäller bara att ha bra redskap.

Håller med. Hästens framskor är dock jävligt jobbiga o få gängtappen rakt i. Nån överrullningsvariant. Bakskorna kommer den rätt direkt.
 
Fast jag tycker inte det är några problem, jag har en liten skruvmejsel att pilla ut hårt grus och skit med och jag broddar en häst lätt på 5 minuter. Det gäller bara att ha bra redskap.

Min man brukar ta det lilla elektriska handborren med ett gammalt borr i. Fungerar jättebra.:D
 
Jag har gräsbrodd när jag hoppar på gräs eller tränar terräng, om jag inte vet att det torrt, kort gräs och sandmark. Är det väldigt torrt och hårt kan jag ha isbroddar istället för att komma igenom.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Nu ska jag rida in min 3 1/2 åring! Men vill ha lite tips:) Hans utbildningsstatus nu är ganske låg. Vi började i slutet av mars...
2
Svar
22
· Visningar
5 314

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp