Griffelbensfraktur

Mysan90

Trådstartare
Hejsan!

Någon som har erfarenhet av Griffelbensfrakturer? Min häst opererades för drygt 6 veckor sedan och vid senaste besöket på klinik fick jag veta att griffelbenet kan växa ihop med skenbenet, vilket i sin tur gör knäleden stum och ger kronisk hälta.. Det gäller utsidan på ett framben. Finns det något man kan göra för att motverka att de växer ihop? Jag har, ända sedan han skadade sig för 11 veckor sedan fått höra att griffelbensfrakturer är okomplicerade och har god prognos. Detta känns inte så lovande dock..
 
Hejsan!

Någon som har erfarenhet av Griffelbensfrakturer? Min häst opererades för drygt 6 veckor sedan och vid senaste besöket på klinik fick jag veta att griffelbenet kan växa ihop med skenbenet, vilket i sin tur gör knäleden stum och ger kronisk hälta.. Det gäller utsidan på ett framben. Finns det något man kan göra för att motverka att de växer ihop? Jag har, ända sedan han skadade sig för 11 veckor sedan fått höra att griffelbensfrakturer är okomplicerade och har god prognos. Detta känns inte så lovande dock..
Min häst har opererat ett griffelben (dock medialt, dvs insida)fram där 'stumpen' fogats samman med skenben. Det har inte påverkat henne något. Men det är klart att det säkert finns olika variabler och scenarion.
 
Min häst har opererat ett griffelben (dock medialt, dvs insida)fram där 'stumpen' fogats samman med skenben. Det har inte påverkat henne något. Men det är klart att det säkert finns olika variabler och scenarion.

Tack för svar! Då hoppas jag på att det går lika bra för min lilla häst då :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 349
Hästvård min häst opererades för en Griffelbensfraktur för 7 veckor sedan. En "flisa" ur griffelbenet opererades bort. Än idag är han varm och...
Svar
5
· Visningar
1 048
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 835
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
19 835
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp