Grillning - sur granne

pepp

Trådstartare
Grillade i lördags då det var så fint väder. Det ryker ju lite när man grillar.. min granne kom och gnällde över det.
Vad gäller egentligen?

Jag tar alltid grillen åt sidan och försöker störa så lite som möjligt. Men det är liksom lägenheter runt om här så var jag än står känns det som att nån kommer få rök mot sig?!
 
Grillade i lördags då det var så fint väder. Det ryker ju lite när man grillar.. min granne kom och gnällde över det.
Vad gäller egentligen?

Jag tar alltid grillen åt sidan och försöker störa så lite som möjligt. Men det är liksom lägenheter runt om här så var jag än står känns det som att nån kommer få rök mot sig?!
Är det så nära kanske grillning inte är ok. Hos mig kan man gå ut på gräsmattan med sin grillning då drar det inte rakt upp i lägenheterna. Röken går ju inte längs marken.
 
Jag tycker inte det är så nära.. men beror ju lite på hur vinden ligger också.
Brukar stå här borta vid trädet ungefär
20170731_133758_597f16d9e087c372ec01d412.jpg

Hans lägenhet ligger till höger
20170731_133802_597f16ea2a6b22bba0e9d0ea.jpg


Har aldrig haft problem med detta förut och då har jag ändå bott närmare folk..
 
Jag tycker din granne är gnällig, det är ju inte sopor du eldar? Står det någonstans i reglerna att ni inte får grilla?

Det tycker jag också.

Grillning luktar ju gott (tycker jag) och det är ju max 2 ggr/vecka det händer.
Ska leta upp mitt kontrakt och kolla!
 
Kan du inte förvarna grannen nästa gång, typ vi grillar vid 6 i kväll, så får han chans att typ stänga fönster och altandörr.
Vet att vissa tycker grillrök är riktigt sunkigt.
Så för att vara lite diplomatisk istället för att ''jag får göra som jag vill!'', grilla ska du naturligtvis göra om det står att du får, men man kan ju vara shysst om det :)
 
Kan du inte förvarna grannen nästa gång, typ vi grillar vid 6 i kväll, så får han chans att typ stänga fönster och altandörr.
Vet att vissa tycker grillrök är riktigt sunkigt.
Så för att vara lite diplomatisk istället för att ''jag får göra som jag vill!'', grilla ska du naturligtvis göra om det står att du får, men man kan ju vara shysst om det :)

Bra tips, det hade jag aldrig tänkt på :) det ska jag helt klart göra!
 
I vår BRF ska vi t.ex. inte grilla rakt under någons balkong eller på balkongerna. Grannen under drar bort sin grill en ganska bra bit men luktar mycket ändå. Men jag tänker att det är lite sådant man får ta under sommartiden, värre när de röker rakt under oss och vi måste stänga till. :wtf:

Många använder för mycket tändvätska vid grillning och då luktar det ännu mer, men är man sparsam med den brukar det inte vara något problem. Nej, jag tycker nog din granne är väl gnällig men förvarna nästa gång för att visa lite god vilja. :)
 
I vår BRF ska vi t.ex. inte grilla rakt under någons balkong eller på balkongerna. Grannen under drar bort sin grill en ganska bra bit men luktar mycket ändå. Men jag tänker att det är lite sådant man får ta under sommartiden, värre när de röker rakt under oss och vi måste stänga till. :wtf:

Många använder för mycket tändvätska vid grillning och då luktar det ännu mer, men är man sparsam med den brukar det inte vara något problem. Nej, jag tycker nog din granne är väl gnällig men förvarna nästa gång för att visa lite god vilja. :)

Det behövs inte tändvätska för att tända en grill, det räcker med en skorstenständare ;) :)
 
Min hyresvärd skriver "grilla inte på balkongen men gärna på gården, tänk på att placera grillen så att inte grannar störs av röken".

Jag tycker det är lite kinkigt att gnälla över grillrök, så länge grillen inte står exakt utanför en lägenhet. Grilla hör till sommaren. Men var du än ställer grillen kan han nog tänkas gnälla, om han nu vill gnälla.
 
Du kan ju även föreslå att han kan lägga på egen mat på grillen om det finns plats, om det är någon du kan tänkas umgås med ett litet tag?
Det vore nog väldigt uppskattat, om inget annat kanske han mår bättre av att veta att han ''får'' vara med.

Jag hade gärna haft mer samhörighet med mina grannar när jag bodde i lägenhet men det blev inte så:)
 
Grillade i lördags då det var så fint väder. Det ryker ju lite när man grillar.. min granne kom och gnällde över det.
Vad gäller egentligen?

Jag tar alltid grillen åt sidan och försöker störa så lite som möjligt. Men det är liksom lägenheter runt om här så var jag än står känns det som att nån kommer få rök mot sig?!
När jag bodde i lgh löste jag problemet genom att bjuda den gnälliga grannen på en riktigt fin entrecote.
 
Grillade i lördags då det var så fint väder. Det ryker ju lite när man grillar.. min granne kom och gnällde över det.
Vad gäller egentligen?

Jag tar alltid grillen åt sidan och försöker störa så lite som möjligt. Men det är liksom lägenheter runt om här så var jag än står känns det som att nån kommer få rök mot sig?!

Jag ska erkänna att jag varit den sura grannen en gång i tiden. Då är jag ändå en sån som hellre tar på mig öronproppar och låter grannarna ha fest än att be dem lugna sig....
Den lägenheten jag bodde i då drog in så mycket os/rök/luft att du kunde stå 100 m bort eller mitt i mitt vardagsrum och grilla och jag hade inte märkt någon skillnad. Grillukt var såklart inte det enda som drog in och störde, och jag är glad att jag flyttat därifrån nu.
Prata med grannarna, det kan faktiskt vara så att det verkligen blir skitjobbigt om du grillar i närheten av huset. Då kanske det är okej att gå ytterligare en bra bit bort?
 
Men jag tänker att det är lite sådant man får ta under sommartiden, värre när de röker rakt under oss och vi måste stänga till. :wtf:
Där skrev du något. Jag minns att vi bodde granne med några som rökte, vilket innebar att vi ALDRIG kunde ha fönstret öppet under natten sommartid när det var som varmast, gick knappt att vädra ur heller då de lyckades pricka in rökningen ändå. Höll på att bli tokig.

Där jag bor nu är det ingen granne som röker och det är såååå skönt, grillar gör vi här med och ingen bryr sig så skönt. Kan docka tycka det är lite taskig när man kommer hem och är superhungrig och det luktar grillat och man vet att man inte har något hemma man kan grilla. :p

Men men, tillbaka till början, summa summarum är att jag tycker cigarettrök är värre än grillrök, men det finns säkert dom som tycker tvärtom och heller inte gillar båda osv.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 148
Senast: Ridinglady
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 615
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 536
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 683
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp