Grillning - sur granne

Men wow, inte ens jag som är världens kinkigaste granne hade klagat på grillning... det sker ju sällan flera gånger per dag (som tex rökning gör - åkte nyss förbi min nya lägenhet och såg att granne nedanför rökte :banghead:). Grillning sker ju oftast några gånger per vecka och någon timma per gång, max. Kan ju knappast räknas som störande eller orimligt att grannen då får stänga till sin balkong/sitt fönster? Om hans lägenhet drar in rök trots det borde det väl vara en fråga för föreningen/hyresvärden antar jag?
 
Jag citerar hyresgästföreningens företrädare "– Man får inte utsätta sina grannar för störningar och kommer det in grillrök så är det störningar." (https://www.hemhyra.se/nyheter/grilla-ansvarsfullt-i-sommar/)

Olika värdar och föreningar har olika regler och det är ju det som gäller. Prata med varandra är bra det med men om en granne skulle bjuda in mig att grilla så skulle jag nog nästan tycka att det är dags att hitta nytt boende.
 
Jag citerar hyresgästföreningens företrädare "– Man får inte utsätta sina grannar för störningar och kommer det in grillrök så är det störningar." (https://www.hemhyra.se/nyheter/grilla-ansvarsfullt-i-sommar/)

Olika värdar och föreningar har olika regler och det är ju det som gäller. Prata med varandra är bra det med men om en granne skulle bjuda in mig att grilla så skulle jag nog nästan tycka att det är dags att hitta nytt boende.

För att trevliga grannar är hemskt eller varför skulle en inbjudan vara anledning till att flytta?
 
Jag har svårt att se hur det skulle kunna vara störande om man grillar ute på gården eller liknande. En sak som man står precis vid/under balkongerna, men annars känns det väl som att man gjort allt man kan för att inte störa om man nu gått ut en bit.

Själv stör jag mig mer på barn som leker utanför min lägenhet. Har en lekplats på innergården och bor på markplan :banghead:
Men det är ju inte så att jag kan klaga. Hur störande jag än upplever det så får det nog anses fullt normalt och rimligt att barn låter när de leker på en lekplats.
 
För att trevliga grannar är hemskt eller varför skulle en inbjudan vara anledning till att flytta?
För att jag vill ha avstånd till mina grannar. Jag har inget emot att bo nära vänner och umgås med dom men folk som tränger sig på är inte min typ av människor. Och jo, en inbjudan kan vara väldigt påträngande. Jag ville bara belysa att alla inte uppskattar det.
 
För att jag vill ha avstånd till mina grannar. Jag har inget emot att bo nära vänner och umgås med dom men folk som tränger sig på är inte min typ av människor. Och jo, en inbjudan kan vara väldigt påträngande. Jag ville bara belysa att alla inte uppskattar det.

"Vill du grilla med oss?"
"Tack men nej tack."
"Ok, du är välkommen om du ångrar dig."

Är det att tränga sig på?
 
För att jag vill ha avstånd till mina grannar. Jag har inget emot att bo nära vänner och umgås med dom men folk som tränger sig på är inte min typ av människor. Och jo, en inbjudan kan vara väldigt påträngande. Jag ville bara belysa att alla inte uppskattar det.
Men det kan du inte mena? Alltså att du skulle flytta för att folk gör en vänlig gest? Jag är en superprivat person men flytta för att någon bjuder in en till att grilla? Jag hade nog svarat ja, oavsett vilken granne det var. Grillat är gott och jag grillar aldrig själv.
 
"Vill du grilla med oss?"
"Tack men nej tack."
"Ok, du är välkommen om du ångrar dig."

Är det att tränga sig på?
Det är inte enda sättet att göra det på. Det är oftast inte isolerad sak heller, det finns relationer. Jag sa inte att det ALLTID är påträngande, jag sa att det KAN vara det. Det går säkert att tolka det jag skrev annorlunda men det var inte meningen.

Men det kan du inte mena? Alltså att du skulle flytta för att folk gör en vänlig gest? Jag är en superprivat person men flytta för att någon bjuder in en till att grilla? Jag hade nog svarat ja, oavsett vilken granne det var. Grillat är gott och jag grillar aldrig själv.

Jag sa inte att jag skulle flytta på grund av en enda sak oavsett om jag tolkade den som vänlig eller som påträngande. Jag kan tycka att folk är vänliga och jag kan tacka nej vänligt. Jag kan tacka ja till saker med (men inte till grillning hos främmande men det är en annan historia).

När mina grannar börjar bjuda in mig på saker så ser mitt boende inte ut som jag vill det. Inte så svårt väl?
 
Jag sa inte att jag skulle flytta på grund av en enda sak oavsett om jag tolkade den som vänlig eller som påträngande. Jag kan tycka att folk är vänliga och jag kan tacka nej vänligt. Jag kan tacka ja till saker med (men inte till grillning hos främmande men det är en annan historia).

När mina grannar börjar bjuda in mig på saker så ser mitt boende inte ut som jag vill det. Inte så svårt väl?

För mig är det konstigt. Man kan ju tacka nej till inbjudningar om man inte vill. Men om grannarna inte ens får fråga utan att man tycker att man bor fel, då bör man nog flytta till något väldigt ensligt ställe ute i skogen.
 
För mig är det konstigt. Man kan ju tacka nej till inbjudningar om man inte vill. Men om grannarna inte ens får fråga utan att man tycker att man bor fel, då bör man nog flytta till något väldigt ensligt ställe ute i skogen.

Det finns många som tycker att jag är konstig. Det har jag accepterat sen länge.

Klart grannarna får fråga, jag tänker inte begränsa dom från det, men jag trivs bara inte när de gör det. Som jag sa försökte jag mest belysa att alla inte är likadana och uppskattar inte samma saker.

Nu börjar vi kanske kommer lite väl långt från trådstarten så jag ska försöka sluta sväva ut :)
 
Det är inte enda sättet att göra det på. Det är oftast inte isolerad sak heller, det finns relationer. Jag sa inte att det ALLTID är påträngande, jag sa att det KAN vara det. Det går säkert att tolka det jag skrev annorlunda men det var inte meningen.



Jag sa inte att jag skulle flytta på grund av en enda sak oavsett om jag tolkade den som vänlig eller som påträngande. Jag kan tycka att folk är vänliga och jag kan tacka nej vänligt. Jag kan tacka ja till saker med (men inte till grillning hos främmande men det är en annan historia).

När mina grannar börjar bjuda in mig på saker så ser mitt boende inte ut som jag vill det. Inte så svårt väl?
Inte konstigt att folk inte vill prata med varandra om något så litet som en inbjudan kan vara påträngande:crazy:Hjälp.

''Grillning hos andra'' Nej, grillning 5 meter från din altan.
 
Nu ska jag svara!
Läste igenom förhållningsreglerna.. det står endast att "grillning på balkongen tillåts bara om du använder elgrill".

Ska ta vara på era tips och säga till honom innan, jag har dessvärre ingen lust att bjuda in honom då jag inte får några bra vibbar..
Sen får jag väl försöka gå ännu längre bort.
 
Det är olika från förening till förening.

Har varit med om förbud mot grillning till grillning på anvisad plats (vanligast) till att endast få använda föreningens grill som måste bokas innan.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 112
Senast: Ridinglady
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 508
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 529
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 309
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp