Grind häststaket

millus

Trådstartare
I dagsläget har jag vanlig ståltråd, men den är ju så stel så att den liksom spjongar iväg med handtag och allt. Små och snabba som de är mina shettisar så springer de raka vägen ut så fort de ser chansen...

Vad använder ni för grind till era hästhagar?
 
Jag har länge använt elastiska grindar. Alltså inte spiralgrindar (de ska inte användas till häst, risken att de fastnar med svansen är enorm) utan de med elastik. Har man däremot hästar som inte är rädda för ström kan de få för sig att lyfta upp de elastiska grindarna och gå under. Då är det bättre med vanligt elrep i grinden.
 
I dagsläget har jag vanlig ståltråd, men den är ju så stel så att den liksom spjongar iväg med handtag och allt. Små och snabba som de är mina shettisar så springer de raka vägen ut så fort de ser chansen...

Vad använder ni för grind till era hästhagar?
Jag har oxå ståltråd till staket, men har vanligt vitt elband vid alla grindar. Funkar fint.
Helst hade jag gjort ordentliga trägrindar och haft en elastisk el-lina på insidan av grinden.
 
Elrep i grindarna (och runt hagar iofs).
Har grindisolatorer vid varje grind på båda sidor sas så det blir en naturlig skarv. Bara se till att ledarna hamnar mot isolatorn ordentligt så inte strömmen tar slut där :cautious::angel:
 
Hur har ni gjort i skarven mellan trådarna? Tusen tack för era svar :-)

Korrekt monterad elastisk grind för elstaket. Korrekt monterad är med stolpe mellan infästningen och grindöppningen.
44434-voss-farming-gate-handle-set-with-elastic-rope-3-20m-6-2m-electric-fence-8.jpg


Tycker dessa funkar bra i övergång från tråd till grind:
gank_std.jpg
 
I dagsläget har jag vanlig ståltråd, men den är ju så stel så att den liksom spjongar iväg med handtag och allt. Små och snabba som de är mina shettisar så springer de raka vägen ut så fort de ser chansen...

Vad använder ni för grind till era hästhagar?

Elrep med vanligt elhandtag.
 
I dagsläget har jag vanlig ståltråd, men den är ju så stel så att den liksom spjongar iväg med handtag och allt. Små och snabba som de är mina shettisar så springer de raka vägen ut så fort de ser chansen...

Vad använder ni för grind till era hästhagar?

Elrep med handtag och grondisolator. Elrepet är hårt spänt o svåra att lyfta ur grindisolatorn. Lilla illbattingen biter i handtaget backar o släpper så det hoppar ut grindisolatorn annars.
Elastiska grinden va rena barn leken att öppna för illbattingen.
 
Ha en tunnel typ så du måste ta ut den häst du ska ta ut, stänga grinden, sen öppna en till grind för att komma ut. Om en liten shettis springer ut så kommer den inte ut ur hagen för det är två grindar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 531
Senast: Icfafn
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 204
Senast: cassiopeja
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
5 814
Senast: yamyam
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp