Griper efter halmstrå

Finastearab

Trådstartare
Min älskade häst har drabbats av cancer i penishade veterinär ute igår, efter att ha upptäckt en stor blomkålsliknande utväxt när han stod o kissade. Veterinären tog biopsi, men var nästan säker på att det var cancer det handlade om.
Det sitter på sidan av penis, på ett stort områdevet kunde även känna knölar längre upp.
Min häst är 19 år, fick operera bort ena ögat i våras då han drabbades av skivepitelcancer där.
Han klarade den operationen jättebra , och han fungerar lika bra med ett ögaHan är så fin nu, så pigg o fräsch. Känns så orättvist att han nu skulle bli ännu mer drabbad.
Känner att jag inte vill utsätta honom för ännu mer operationer
Frågan är också om det spridit sig så mkt att det är för sent för operation...
Någon som har erfarenhet av detta?
Hur är förloppet?
Som det är nu verkar han inte lida av det, inga problem att kissa, pigg o glad... Men frågan är hur länge han får vara det?
 
Kan berätta om en häst på ridskolan, han är 23 år, och fick en sådan tumörutväxt på penis för några år sedan. Så han var nog precis i din hästs ålder. Den opererades bort utan problem, och har heller inte kommit tillbaka. Dock fick han köras till Jägersro där de opererade honom stående. Pga åldern, fattade jag det som.Önskar dig lycka till, o att allt går bra!
 
Kan berätta om en häst på ridskolan, han är 23 år, och fick en sådan tumörutväxt på penis för några år sedan. Så han var nog precis i din hästs ålder. Den opererades bort utan problem, och har heller inte kommit tillbaka. Dock fick han köras till Jägersro där de opererade honom stående. Pga åldern, fattade jag det som.Önskar dig lycka till, o att allt går bra!
 
Vi opererade bort en rätt stor tumör från skapet på min ponny för jättelänge sen, biopsin visade att den var elakartad men han fick många friska år efter operationen. När han var 21 så spred det sig tyvärr på insidan väldigt snabbt och jag fick ta bort honom.
 
Det som syns utanpå behöver inte alltid vara representativt
för det som är på insidan.

Jag hade diskuterat frågan med en duktig veterinär. Om hästen är i god form annars kan den få flera fina år till, och kan operationen dessutom göras på stående häst minskar riskerna. 19 år för en arab(?) är ingen ålder. :)
 
Tack för era svar! Nu känner jag mig mer positiv ! Det går kanske ändå att
göra något åt detta!!
Ska kolla med klinik!
 
Min häst som är en 19 år gammal tinker ska in och opereras den 27/9-16. Han ska få hela paketet bort op. Pratat med en annan hästägare som gjort samma op i jan -15 och de gick smärtfritt och bra. Han lever än och är jätte pigg. Så nu hoppas jag att min kille blir bra fort
 
Min häst som är en 19 år gammal tinker ska in och opereras den 27/9-16. Han ska få hela paketet bort op. Pratat med en annan hästägare som gjort samma op i jan -15 och de gick smärtfritt och bra. Han lever än och är jätte pigg. Så nu hoppas jag att min kille blir bra fort
Gammal tråd, men svarar dig :)
Jag känner en som opererade bort större delen av snoppen som hade cancer, det gick bra och den tävlade vidare sen när den läkt. Den hade även opererat bort ett öga med cancer innan, precis som TS häst.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 651
  • Låst
Hästvård Jag kopierar in allt som hänt min fölunge de sista dagarna. Finns det någon som vart med om något liknande?? 11 mars 2009 Jag vet...
Svar
11
· Visningar
2 161
Senast: Boj
·
Hästvård Några av er kanske har läst om min fölunge (numera åring) som hela tiden drabbas av otur och är skadad och sjuk om vart annat. Opererad...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
7 518
Senast: maria_b
·
Övr. Katt Hej! Jag upptäckte i fredags morse att min ena innekatt hade kissat ner massor av mina möbler och mattor, och urinet var blodfärgat...
2
Svar
21
· Visningar
4 674
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp