Bukefalos 28 år!

Gröna alger i akvariet!

Sv: Gröna alger i akvariet!

På akvariesanden menar du?
Du får väl helt enkelt ta en omgång med att städa ditt akvarium. Ut med fiskarna och skrubba allting ordentligt, alternativ koka akvariesanden om det var längesedan du gjorde det.
Om du anser att du generellt har mycket problem med alger bör du fundera lite över temperatur och belysning. Belysningen till akvariet föår inte vara för stark, det ger en överväxt av alger.
Dessutom kan du ju införskaffa dig lite algätande fiskar!
 
Sv: Gröna alger i akvariet!

På akvariesanden menar du?
Du får väl helt enkelt ta en omgång med att städa ditt akvarium. Ut med fiskarna och skrubba allting ordentligt, alternativ koka akvariesanden om det var längesedan du gjorde det.
Om du anser att du generellt har mycket problem med alger bör du fundera lite över temperatur och belysning. Belysningen till akvariet föår inte vara för stark, det ger en överväxt av alger.
Dessutom kan du ju införskaffa dig lite algätande fiskar!

Nämn några alg ätande fiskar! :love: Ja har aldrig kokat sandstenarna (Men jag har inte haft akvariet så länge...:D) Men mamma var redan lite skeptisk till akvariet så ja tror knappast att jag får koka vattnet...:( Jag tror jag satsar hört på algätande firrar! :p
 
Sv: Gröna alger i akvariet!

På akvariesanden menar du?
Du får väl helt enkelt ta en omgång med att städa ditt akvarium. Ut med fiskarna och skrubba allting ordentligt, alternativ koka akvariesanden om det var längesedan du gjorde det.
Om du anser att du generellt har mycket problem med alger bör du fundera lite över temperatur och belysning. Belysningen till akvariet föår inte vara för stark, det ger en överväxt av alger.
Dessutom kan du ju införskaffa dig lite algätande fiskar!

Stopp, stopp, stopp. Det var inget bra sätt. Alger uppkommer om förutsättningar finns, och det där är inte att öka förutsättningarna till det bättre direkt. Dels måste man ta reda på vilka alger det är, och sen läsa på lite.

Temperaturen har inget med saken att göra, och belysningen får med fördel vara stark, men inte tänd för LÄNGE. Rören bör heller inte vara över 18 månader. Bra om det är lysrör anpassade för akvarieväxter också. Har akvariet många snabbväxande växter? Om inte annars, skaffa. Dessa växter behöver också bra med näring, och helst också koldioxid, antingen via mäsklösning, tub eller kanske enklast, flytande kol på flaska typ Easy Carbo, Seachem excel...

Att tvätta och koka sanden kommer förutom massa smuts överallt och en ond rygg resultera i att varenda nyttig nitrifieringsbakterie dör, och när sanden åker tillbaka och fiskarna likaså startar en härlig nitritsoppa som inte gör TS gladare.

Algätande fiskar kan hjälpa ja, men inte om det är blågröna (cyano) alger. Det äter de inte. Dessa känns igen på att de luktar jordigt, och så ligger de så löst att man kan rulla upp dem i stora sjok.
 
Sv: Gröna alger i akvariet!

Mata mindre (många brukar övermata och det blir lätt för mycket näring i vattnet som algerna älskar!) och skaffa älgätande fiskar som sagt.
Du har ju bland annat olika malar som äter alger, sök upp en akvariesajt på google så du kan söka fiskar och information eller fråga i djuraffären.

Nu låter jag "proffsen" ta över då jag endast haft akvarium under en kort tid men alger lyckades jag både få och bli av med. :)
 
Sv: Gröna alger i akvariet!

Hur länge är lagom att akvariebelysningen tänd? Jag har timer på min och den är tänd mellan 1000-2200. Är det ok?

Hur blir man av med de blågröna algerna? Jag tycker det har börjat lukta jordigt (?) om akvariet, när jag öppnar rampluckorna (har ett Juwel 180, möbelakvarium i bokfanér). Men jag ser inte så mycket alger med blotta ögat.

TS: I värsta fall så finns det ju preparat man kan köpa och hälla i, som tar död på algerna. Jag har aldrig provat själv, men både Tetra och Sera har antialgmedel.
 
Sv: Gröna alger i akvariet!

Hur länge är lagom att akvariebelysningen tänd? Jag har timer på min och den är tänd mellan 1000-2200. Är det ok?

Hur blir man av med de blågröna algerna? Jag tycker det har börjat lukta jordigt (?) om akvariet, när jag öppnar rampluckorna (har ett Juwel 180, möbelakvarium i bokfanér). Men jag ser inte så mycket alger med blotta ögat.

TS: I värsta fall så finns det ju preparat man kan köpa och hälla i, som tar död på algerna. Jag har aldrig provat själv, men både Tetra och Sera har antialgmedel.

Nu vet jag att det är cyano! :eek: Dör fiskarna av det där al dödarmedlet? :confused:
 
Sv: Gröna alger i akvariet!

När jag hade problem med cyano mörklade jag akvariet i 2-3 dygn och sen var det borta.
 
Sv: Gröna alger i akvariet!

När jag hade problem med cyano mörklade jag akvariet i 2-3 dygn och sen var det borta.

behöver inte fiskarna ljust? :confused: Stängde du bara av lampan eller lade du tidningspapper runt akvariet? eller hur gjorde du?;) börjar bli trött på algerna!!:crazy:
 
Sv: Gröna alger i akvariet!

Dom dör ju inte direkt av några dagar utan ljus eller mat.
Jag stängde av lampan och la handdukar runtom hela akvariet så att det blev helt mörkt.
 
Sv: Gröna alger i akvariet!

Menar du att fiskar överlever 2-3 dygn utan mat!? :eek: Mina dog ju nästan när jag glömde marta dom på morgonen och kom hem på kvällen och matade dom först då!:angel:
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi gifter oss i vår. En liten borgerlig vigsel och en blygsam men påkostad middag för 6 personer med hotellövernattning för alla som...
2
Svar
24
· Visningar
1 468
Fritid Håller på att rensa här hemma för att sälja sånt som inte används, och hittade då en låda tyg. Baserat på vad som står på lådan måste...
Svar
4
· Visningar
657
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
1 476
Senast: Shixle
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
924
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp