Bukefalos 28 år!

Grönaktig diarré

Iddefixen

Trådstartare
Jaha, då var hästen lite risig. Började med att hon i förrgår vägrade äta lunchfodret och ensilaget. Hon var riden ett ganska hårt pass innan. När hon kom in i boxen hade hon ett kolikliknande beteende. Hon stod och skrapade och lade sig ner en gång. Hon svettades i massor.
Sedan blev det bättre. Vi tog ut henne några timmar senare och hon var kanonpigg. Började äta igen.
Igår var hon pigg att rida (skrittade 30 min) men hade grönaktig diarré. Hon äter som vanligt, men är idag lite off/hängig. Har fortfarande diarré.
Har stoppat i henne 1 liter A-fil och olja + Mag och tarmpulver.

Vad är detta egentligen? och vad gör man för att ordna upp magen?
 
Låter som min unghäst för ca 2veckor sedan! Det du måste vara noga med är hur mycket vatten den dricker eftersom den har diarre så gör dom av med mycket vätska den vägen! kolla tempen då dom kan bli väldigt dåliga snabbt pga diarre! Det som händer när dom har diarre är att tarmbalansen är störd! Jag fick börja med att ge min prokoll som ska stoppa upp det men det funkade inte ett piss! Så jag prata med en annan vet motför den jag hade pratat med och haft ut innan då hon blev så bålig på ca 6timmar så hon låg bara ner och andades konstigt! men då prata jag med en annan vet och hon sa det att man måste tillföra bakterier i magen så jag fick någonting som heter havreväling att ge henne + probimin!
Hon bel inte bra förens sissta dagen på medicinen! Hon hade då varit dålig i ca 1½vecka, det var på gränsen att jag fick åka in med henne så hon fick dropp, men jag slapp det som tur var!
Men gör så att du ringer en vet och rådfrågar och du får vara berädd att dom kan säga att dom vill komma och kolla på hästen! Ta bort allt kraft foder som den äter ge bara Hö och vatten! MIn drack ca 70l på 6timmar när hon var som sämst så se till att du ger i hink så du har kol på det! Om någon säger arr du ska ge foderjäst så ska du inte lyssna på det, för det kan bli motsagt effekt!
Hjälper A-fil så har du tur med en lätt diarre men ring och rådfråga och säg att du har hört nått om någon harvreväling eller havreblandning, det kallas olika! Lycka till med din häst! ;)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 585
Hundhälsa Jag har skrivit här innan om min 5 åriga Border Collie hane som får katastrofal diarré var 4-6 vecka. Vissa gånger är han så dålig att...
2
Svar
20
· Visningar
3 147
Hundhälsa Hej! Förra söndagen ”insjuknade” hund nr 1 i diarré, fortsatte enda tills på onsdag då vi såg en liten förbättring. På onsdagen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
13 263
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 630
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp