Grönt kort och licensfrågor.

Jag ska skriva provet i Grönt Kort på lördag. Är 27 år men min klubb har anordnat en kurs nu i januari som jag har gått. Idag berättade kursansvarig att det är obligatoriskt att skriva och lämna in alla delprov som hör till kursen (en jäkla massa korsord och annat "krafs"). Jag trodde att dessa bara var en hjälp till att plugga inför själva provet, men kursansvarig påstår alltså att det är obligatoriskt att göra dessa. Stämmer verkligen detta?
 
Jag ska skriva provet i Grönt Kort på lördag. Är 27 år men min klubb har anordnat en kurs nu i januari som jag har gått. Idag berättade kursansvarig att det är obligatoriskt att skriva och lämna in alla delprov som hör till kursen (en jäkla massa korsord och annat "krafs"). Jag trodde att dessa bara var en hjälp till att plugga inför själva provet, men kursansvarig påstår alltså att det är obligatoriskt att göra dessa. Stämmer verkligen detta?
Ja, du måste göra alla delprov samt slutprovet.

/Lady_S
 
Nu blir jag väl snart halshuggen av dumhet men...

Funderar på att debutera lokalt, men drar mig lite för kostnaderna.
Antingen har jag räknat något fel, eller så får jag det till följande:
Ryttarlicens: 750 kr
Hästlicens: 300 kr
Anmälan till tävling: 200 kr (det vet jag)
Pengar för att transaktionerna ska kunna gå igenom: 100 kr
Summa: 1400 kr.
Billigt och bra, ja. :grin:

Det jag undrar över nu är ryttarlicens och pengar för att transaktionerna ska gå igenom. Jag har hört talas om endagslicenser, men som jag är lärd får de bara användas av lektionsryttare (och jag är ju privatryttare sedan 1 år tillbaka!), stämmer detta? Annars känns ju 150 kr betydligt mer lockande än 750 dito. Sen är jag även lärd att man måste sätta in 100 kr "extra" för att transaktionerna ska gå igenom. Alltså, om du ska betala 1300 kr måste du sätta in 1400 kr, för annars kan inte transaktionerna gå igenom. Stämmer detta?
 
Nu blir jag väl snart halshuggen av dumhet men...

Funderar på att debutera lokalt, men drar mig lite för kostnaderna.
Antingen har jag räknat något fel, eller så får jag det till följande:
Ryttarlicens: 750 kr
Hästlicens: 300 kr
Anmälan till tävling: 200 kr (det vet jag)
Pengar för att transaktionerna ska kunna gå igenom: 100 kr
Summa: 1400 kr.
Billigt och bra, ja. :grin:

Det jag undrar över nu är ryttarlicens och pengar för att transaktionerna ska gå igenom. Jag har hört talas om endagslicenser, men som jag är lärd får de bara användas av lektionsryttare (och jag är ju privatryttare sedan 1 år tillbaka!), stämmer detta? Annars känns ju 150 kr betydligt mer lockande än 750 dito. Sen är jag även lärd att man måste sätta in 100 kr "extra" för att transaktionerna ska gå igenom. Alltså, om du ska betala 1300 kr måste du sätta in 1400 kr, för annars kan inte transaktionerna gå igenom. Stämmer detta?

Givetvis får även privatryttare tävla på endagslicens. Det blir därmed ett praktiskt sätt att "delbetala" sin årslicens alternativt ett billigare sätt att bara göra några få tävlingar.
Och några extra 100 kronor finns inte. Däremot är "tiokronan" kvar. De tio kronor som TDB tar för själva anmälan.
 
Givetvis får även privatryttare tävla på endagslicens. Det blir därmed ett praktiskt sätt att "delbetala" sin årslicens alternativt ett billigare sätt att bara göra några få tävlingar.
Och några extra 100 kronor finns inte. Däremot är "tiokronan" kvar. De tio kronor som TDB tar för själva anmälan.

Tack så mycket för snabbt svar! :)
Det där var ju goda nyheter! :up: Jag måste ha blivit felinformerad tidigare.
 
Är egentligen typ 95% säker på svaret på dessa frågor, men vill bara förvissa mig om att även andra har samma uppfattning som mig, då ju TR inte direkt är övertydligt skrivet :)
- Sporrar är inget krav på lokal LC-LB dressyr längre va? Kan nämligen inte rida Herr Häst med det (särskilt inte på "okända platser"), då skulle det milt uttryckt bli åka av....
- Kombinationen remontnosgrimma+3-delat 14 mm bett med rörliga ringar är en tillåten kombination för storhäst (ej ung sådan heller, utan 14 år)?
- Visst är det inga superexakta färgkrav på kavaj och schabrak? Så man alltså får ha en typ "mellanbrun" kavaj, och ett schabrak som är "nästan vitt" (men drar lite åt det blåa hållet)?
- Tävlingsskjorta som går upp ordentligt i halsen räcker va? Man måste inte ha plastrong om man inte vill va?
- Nummerlappen får sitta på schabraket va? Herr Häst skulle nog få ett mindre bryt om den satt i tränset...
- Hur är det med de här "loggo-reglerna"? Vet att det var tal om max 1x3 cm om man inte var sponsrad, men har måttat lite. På min tilltänkta kavaj är märket 4x2 cm (som sitter på ena armen), och på schabraket 3,5x2 cm. Är det bäst att tejpa över dessa för säkerhetsskull?
 
Svarar på de jag är 100 % säker på :)

Är egentligen typ 95% säker på svaret på dessa frågor, men vill bara förvissa mig om att även andra har samma uppfattning som mig, då ju TR inte direkt är övertydligt skrivet :)
- Sporrar är inget krav på lokal LC-LB dressyr längre va? Kan nämligen inte rida Herr Häst med det (särskilt inte på "okända platser"), då skulle det milt uttryckt bli åka av....
Nej sporrar är inte ett krav
- Kombinationen remontnosgrimma+3-delat 14 mm bett med rörliga ringar är en tillåten kombination för storhäst (ej ung sådan heller, utan 14 år)?
- Visst är det inga superexakta färgkrav på kavaj och schabrak? Så man alltså får ha en typ "mellanbrun" kavaj, och ett schabrak som är "nästan vitt" (men drar lite åt det blåa hållet)?
Finns inget färgkrav öht förutom på slips och plastrong som ska vara vita
- Tävlingsskjorta som går upp ordentligt i halsen räcker va? Man måste inte ha plastrong om man inte vill va?
Nej du behöver inte ha plastrong, men om du har plastrong ska den vara vit :-)
- Nummerlappen får sitta på schabraket va? Herr Häst skulle nog få ett mindre bryt om den satt i tränset...
Japp nummerlappen får sitta på schabraket, men tänk på att nummerlappen måste sitta väl synlig på hästen så fort du lastar ur hästen ur transporten. Så du kanske blir tvungen fästa det på tränset i alla fall innan sadling
- Hur är det med de här "loggo-reglerna"? Vet att det var tal om max 1x3 cm om man inte var sponsrad, men har måttat lite. På min tilltänkta kavaj är märket 4x2 cm (som sitter på ena armen), och på schabraket 3,5x2 cm. Är det bäst att tejpa över dessa för säkerhetsskull?
 
@Dressyrtjejen_97

Här är reglerna för tillverkarmärkning: http://www3.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_25865/cf_559/Tillverkarm-rkning.PDF

Vill också tillägga att skjorta/plastrong inte måste vara vit utan "ljus" enligt TRII.
Fel ;)



Moment 210 Ryttarens klädsel och utrustning


1. Klädsel

1.1. Klädsel under ritten är riddräkt med huvudbonad. Riddräkt består av ridkavaj, ridbyxor och ridstövlar samt ljus polotröja eller ljus skjorta med ljus knäppt krage. Vit slips eller vit plastrong får användas.
 
Fel ;)



Moment 210 Ryttarens klädsel och utrustning


1. Klädsel

1.1. Klädsel under ritten är riddräkt med huvudbonad. Riddräkt består av ridkavaj, ridbyxor och ridstövlar samt ljus polotröja eller ljus skjorta med ljus knäppt krage. Vit slips eller vit plastrong får användas.

Ok då, mindes fel om plastrongen, hade för mig att den hade samma färgkrav som skjortan.
 
Fel ;)



Moment 210 Ryttarens klädsel och utrustning


1. Klädsel

1.1. Klädsel under ritten är riddräkt med huvudbonad. Riddräkt består av ridkavaj, ridbyxor och ridstövlar samt ljus polotröja eller ljus skjorta med ljus knäppt krage. Vit slips eller vit plastrong får användas.

Och nja, du har bara delvis rätt. Det står att vit slips eller vit plastrong får användas. Det innebär att skjortan enbart måste vara ljus men om plastrong eller slips används så ska den vara vit.
 
Jo, jag vet!
Och jag har kollat TR, men det är ju så luddigt skrivet tyvärr :(

Jag tycker inte att TR är luddigt särskilt ofta ska jag erkänna. Din fråga om plastrong till exempel är väl inte så luddig i TR om du läser citatet? (även om jag ju mindes fel om att färgregeln skiljer mellan plastrong och skjorta ;) )

Givetvis ska du fråga om du undrar över saker :) jag menar bara, i all välmening, att kunna läsa TR är bra så en kan känna sig trygg med att känna till hur det fungerar.

Själv är jag så nördig att TR är en av mina mest använda favoriter i webbläsaren :o
 
2017 är det på förslag ta bort all text om ljus och vit på ryttarens utrustning :up:
Välkommen in i 2000-talet dressyr-TR :p
 
Extremt dum fråga men...
I dressyr-TR står det att "sadel av engelsk typ" är tillåtet, men på bilden är bara en dressyrsadel uppritad. Är det då tillåtet att tävla i en hoppsadel? Herr Häst har nämligen ingen dressyrsadel........
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 034
Senast: Whoever
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
1 927
Senast: Jeps
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 802
Senast: Pyrran
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp