Grooma i maratonkörning?

heartstring

Trådstartare
Hej körfolket!
En vän till mig har valt ut mig som hennes groom. I dressyren och precisionen är det förstås inga svårigheter att grooma ;), men i maratonen tycker jag att det blir knepigare. Mitt mest uppenbara "problem" är det här med att komma ihåg alla hinder och hur de ska köras. (Hon kanske skulle ha valt en person med bra lokalsinne :p)
En vanlig hopp- eller dressyrbana är inga problem, men de här hindrena vill inte fastna. Eller jo, de gör det, men när vi kommit till hinder 4 har jag glömt hinder 1.. :o:( Så, hur gör ni för att komma ihåg allt? Finns det några tips och trix för en newbie?

Vad har kuskarna annars för krav på sina groomar?
Min kusk har inte kört mycket själv heller och har inte riktigt full koll på vad andra, erfarna kuskar har för förväntningar på sina groomar och vad groomarna ska kunna och göra.
Så, vad är det för uppgifter groomen bara ska ha koll på/ kunna?

(Jag har bara varit med på två maratonstarter hittills och ska väl rimligtvis inte ha full koll på allt redan, men man har ju lite krav på sig själv om inte annat, så man vill ju göra bra ifrån sig. Och det känns ju som att det vore bra att få koll på allt nu när vi fortfarande kör runt med den lilla shettisen som inte springer så fort, innan kusken tar fram den stora D-ponnyn nästa år där allt lär gå mycket fortare och man ändå ska hinna komma ihåg hinder :crazy::o)
 
Jag har inga bra tips för att komma ihåg banan, det skötte min kusk ;)

Men annars, det viktigaste för groomen är ju att se till att vagnen inte välter eller fastnar. Placera sig på vagnen så att man fungerar som en motvikt och balansera upp den när det går fort på ojämn mark. Om det blir tajt i någon sväng kan man skuffa vagnen lite åt sidan så ekipaget inte kör in i hindret.

Och så det viktigaste, hålla koll på tiden!
 
Jag har inga bra tips för att komma ihåg banan, det skötte min kusk ;)

Men annars, det viktigaste för groomen är ju att se till att vagnen inte välter eller fastnar. Placera sig på vagnen så att man fungerar som en motvikt och balansera upp den när det går fort på ojämn mark. Om det blir tajt i någon sväng kan man skuffa vagnen lite åt sidan så ekipaget inte kör in i hindret.

Och så det viktigaste, hålla koll på tiden!

Har inte mycket att tillägga annat än att när det svänger höger ligger du åt vänster och vise versa för att balansera upp vagnen och svängen, rätt så basic fysik mao.
 
Min kusk tar ut landmärken, jag visualiserar körvägen som om den ritas på ett papper. Vi går många gånger, jag först, hon först och bredvid varandra. Känner vi oss osäkra på ett hinder går vi tillbaka till det och går det igen.
Vi upplever båda att det blur enklare med tiden och banor vi varit på förr då vi har koll på hundren och bara behöver memorera var portarna sitter.
Som groom har jag koll på körschemat, tider, vagnsklockan och min egen klocka, utöver att hålla vagnen på rätt köl.

Men jag tror inte så mycket på att göra som andra gör när det kommer till vad kusk/groom ska göra. Utnyttja styrkorna ni har som personer och fördela uppgifterna efter det.
 
Jag har inga bra tips för att komma ihåg banan, det skötte min kusk ;)

Men annars, det viktigaste för groomen är ju att se till att vagnen inte välter eller fastnar. Placera sig på vagnen så att man fungerar som en motvikt och balansera upp den när det går fort på ojämn mark. Om det blir tajt i någon sväng kan man skuffa vagnen lite åt sidan så ekipaget inte kör in i hindret.

Och så det viktigaste, hålla koll på tiden!
Äh, min kusk säger att det är groomens uppgift att komma ihåg banan, framförallt när det går fortare sen och kusken kommer att ha fullt upp med att styra kusen... :cautious: Det känns ju lite som att när man kommer till den nivån (eller farten) kommer man ju ha fullt upp med att hålla sig fast där bak och se till att vi inte välter :o
Tiden brukar jag ha koll på, men behöver nog införskaffa en vettig klocka till den uppgiften.
 
Har inte mycket att tillägga annat än att när det svänger höger ligger du åt vänster och vise versa för att balansera upp vagnen och svängen, rätt så basic fysik mao.
Blir det inte tvärtom? Att man ska luta sig in mot kurvan alltså? Jag tänker på centrifugalkraften och om man lutar åt motsatt håll (dvs höger om ekipaget svänger vänster) så lutar man ju utåt och då tippar man? Eller tänker jag helt tokigt?

Min kusk tar ut landmärken, jag visualiserar körvägen som om den ritas på ett papper. Vi går många gånger, jag först, hon först och bredvid varandra. Känner vi oss osäkra på ett hinder går vi tillbaka till det och går det igen.
Vi upplever båda att det blur enklare med tiden och banor vi varit på förr då vi har koll på hundren och bara behöver memorera var portarna sitter.
Som groom har jag koll på körschemat, tider, vagnsklockan och min egen klocka, utöver att hålla vagnen på rätt köl.

Men jag tror inte så mycket på att göra som andra gör när det kommer till vad kusk/groom ska göra. Utnyttja styrkorna ni har som personer och fördela uppgifterna efter det.
Vi har också gått hindren ihop eller i regel med mig före så att jag får in snitsen, men det är liksom alltid ett hinder som ska "bråka" med mig eller någon port jag ska glömma. Men det är nog som du säger, att det kommer med tiden (och övning).

Tack! Har ni en klocka som sitter på vagnen alltså? Eller vad menas med vagnsklocka? :D
Tack för tipset. Förstår ju att det blir individuellt, men känns skönt att fråga några som kan det här lite mer än jag, speciellt eftersom kusken inte är så van än heller och därav inte riktigt vet allt vad som kan vara bra för mig att hålla koll på :)
 
Äh, min kusk säger att det är groomens uppgift att komma ihåg banan, framförallt när det går fortare sen och kusken kommer att ha fullt upp med att styra kusen... :cautious: Det känns ju lite som att när man kommer till den nivån (eller farten) kommer man ju ha fullt upp med att hålla sig fast där bak och se till att vi inte välter :o
Tiden brukar jag ha koll på, men behöver nog införskaffa en vettig klocka till den uppgiften.
Besvärligt kusk :p
Nä men @ajdidodii s tips var bra tycker Jag, hitta ett sätt som passar för dig. Om det är att "se" vägen uppifrån som en karta eller memorera svängar så finns det säkert något sätt som kommer passa dig!
 
Blir det inte tvärtom? Att man ska luta sig in mot kurvan alltså? Jag tänker på centrifugalkraften och om man lutar åt motsatt håll (dvs höger om ekipaget svänger vänster) så lutar man ju utåt och då tippar man? Eller tänker jag helt tokigt?


Vi har också gått hindren ihop eller i regel med mig före så att jag får in snitsen, men det är liksom alltid ett hinder som ska "bråka" med mig eller någon port jag ska glömma. Men det är nog som du säger, att det kommer med tiden (och övning).

Tack! Har ni en klocka som sitter på vagnen alltså? Eller vad menas med vagnsklocka? :D
Tack för tipset. Förstår ju att det blir individuellt, men känns skönt att fråga några som kan det här lite mer än jag, speciellt eftersom kusken inte är så van än heller och därav inte riktigt vet allt vad som kan vara bra för mig att hålla koll på :)

Ursäkta du har förstås rätt, man lutar ju självklart inåt mot center i svängen, tänkte lite för mycket på racing där man gör svängen så vid som möjligt.
 
Äh, min kusk säger att det är groomens uppgift att komma ihåg banan, framförallt när det går fortare sen och kusken kommer att ha fullt upp med att styra kusen... :cautious: Det känns ju lite som att när man kommer till den nivån (eller farten) kommer man ju ha fullt upp med att hålla sig fast där bak och se till att vi inte välter :o
Tiden brukar jag ha koll på, men behöver nog införskaffa en vettig klocka till den uppgiften.


Man får ju ha med hinderskisserna när man kör. Vi brukar rita ut vägen på dem. :) Maken går igenom dem med groomen på väg till hindret.

Sen ska man burka(luta sig) åt samma håll som svängen, centrifugalkraften gör ju att vagnen vill tippa/fara åt motsatt håll.

Vi använder vanliga tidtagarur, det är bra att ha två, ett som bara får gå och ett man stoppar om man blir stannad innan hinder, så man har koll på hur mkt tid som ska dras från totaltiden sen. Ofta har de koll på det funktionärerna men det är bra att hålla koll själv också. och bra med en aktuell för att ha koll på att man ligger inom tiderna.
 
Besvärligt kusk :p
Nä men @ajdidodii s tips var bra tycker Jag, hitta ett sätt som passar för dig. Om det är att "se" vägen uppifrån som en karta eller memorera svängar så finns det säkert något sätt som kommer passa dig!
Eller hur! :angel::p
Ja, jag ska nog försöka plugga på hindren lite innan nästa tävling, men det värsta är ju att alla tävlingsplatser inte lägger ut dem i förväg tydligen (gjorde de inte sist) och då kan man ju inte kika i förhand :crazy:
 
Ursäkta du har förstås rätt, man lutar ju självklart inåt mot center i svängen, tänkte lite för mycket på racing där man gör svängen så vid som möjligt.
Ingen fara, men jag började fundera om jag verkligen tänkt så galet innan ;)

Man får ju ha med hinderskisserna när man kör. Vi brukar rita ut vägen på dem. :) Maken går igenom dem med groomen på väg till hindret.

Sen ska man burka(luta sig) åt samma håll som svängen, centrifugalkraften gör ju att vagnen vill tippa/fara åt motsatt håll.

Vi använder vanliga tidtagarur, det är bra att ha två, ett som bara får gå och ett man stoppar om man blir stannad innan hinder, så man har koll på hur mkt tid som ska dras från totaltiden sen. Ofta har de koll på det funktionärerna men det är bra att hålla koll själv också. och bra med en aktuell för att ha koll på att man ligger inom tiderna.
Men... Ja, det kanske man får!? :eek: Smart! Det ska jag komma ihåg till nästa gång.
Tack för tipset om tidtagaruren, de måste man ju kunna ha smidigt tillgängliga på någon bra plats så man lätt kan ha koll på dem?
 
Eller hur! :angel::p
Ja, jag ska nog försöka plugga på hindren lite innan nästa tävling, men det värsta är ju att alla tävlingsplatser inte lägger ut dem i förväg tydligen (gjorde de inte sist) och då kan man ju inte kika i förhand :crazy:
Körning är väl som hopp? Banan är inte tillgänglig ens på skiss innan det är dax att gå den?
 
Körning är väl som hopp? Banan är inte tillgänglig ens på skiss innan det är dax att gå den?
Så kanske det är? Jag har bara varit med i två starter och första gången hade de lagt ut skisserna i förväg och nu sist hade de inte gjort det. Men är man där i god tid så hinner man ju ändå, om man får in snitsen ordentligt. Första gången körde vi fel och allt blev så sjukt stressigt, så då var det bara ren tur att vi kunnat kolla lite i förväg på banorna.
 
Vi har också gått hindren ihop eller i regel med mig före så att jag får in snitsen, men det är liksom alltid ett hinder som ska "bråka" med mig eller någon port jag ska glömma. Men det är nog som du säger, att det kommer med tiden (och övning).

Tack! Har ni en klocka som sitter på vagnen alltså? Eller vad menas med vagnsklocka? :D
Tack för tipset. Förstår ju att det blir individuellt, men känns skönt att fråga några som kan det här lite mer än jag, speciellt eftersom kusken inte är så van än heller och därav inte riktigt vet allt vad som kan vara bra för mig att hålla koll på :)
Ja, huvudet gick lite före fingrarna där. Vi har ett tidtagarur tejpat på vagnen, ett runt kuskens handled och ett runt min handled. Det är just det jag menar, om du har problem att komma ihåg vägarna kanske det är bättre att kusken håller koll på dem och du håller koll på t ex. körschemat.
Körning är väl som hopp? Banan är inte tillgänglig ens på skiss innan det är dax att gå den?
Vissa släpper skisserna i förväg, men det kan alltid ske ändringar fram till att domaren godkänt banan. De brukar påpekas under maratongenomgången.
 
Ja, huvudet gick lite före fingrarna där. Vi har ett tidtagarur tejpat på vagnen, ett runt kuskens handled och ett runt min handled. Det är just det jag menar, om du har problem att komma ihåg vägarna kanske det är bättre att kusken håller koll på dem och du håller koll på t ex. körschemat.

Vissa släpper skisserna i förväg, men det kan alltid ske ändringar fram till att domaren godkänt banan. De brukar påpekas under maratongenomgången.
Varför har kusken ett stoppur? Är det för att man ska ha två som går "hela tiden" ifall något av dem stannar?
Ja, jag tror att jag får diskutera det med min kusk, men eftersom hon tycker att det är groomens uppgift att ha koll på hindren så misstänker jag att hon inte tycker att det är så lätt själv heller ;)

Tack för förtydligandet ang. skisserna :)
 
Oftast får man skisserna i förväg med förbehåll att domaren måste godkänna, hittills har jag inte varit med om några stora ändringar, kanske någon vinkel på ett konpar i precisionen. Även den skissen kan man ibland få i förväg (men det är ju kuskens problem ;))

Då kan man också gå igenom skisserna före, däremot stämmer de sällan till hundra procent, oavsett är det ju tusen gånger lättare att gå banan med skisser. :) Gjorde båda nu sist förra helgen då vi inte fick skisserna förrän på maratongenomgången och jag kom dagen innan och ville gå så mkt som möjligt.

Man får ha med sig hinderskisser, körschema och allt annat på maratondelen, så ta hjälp av det! Det hjälper oss mycket, då kan man också gå igenom körvägen till nästa hinder mha skissen på vägen dit. Det vet jag hjälper min man som har svårt att komma ihåg; när han kör. Jag hör till dem som vill ha koll på vägarna själv även om det faktiskt är groomens jobb. ;)
På körschemat skriver vi upp max o min tiderna per km så man har koll på hur man ligger till.

Ju fler stoppur desto bättre förvisso. Vi sätter fast båda två i räcket på vagnen framför groomen, lätt att se och ingen risk att man råkar komma åt. Vi har som sagt alltid två, ett som får gå och ett vi stoppar när/om vi blir stoppade. Men ett tredje är nog egentligen inte dumt heller om något skulle paja.
 
Varför har kusken ett stoppur? Är det för att man ska ha två som går "hela tiden" ifall något av dem stannar?
Ja, jag tror att jag får diskutera det med min kusk, men eftersom hon tycker att det är groomens uppgift att ha koll på hindren så misstänker jag att hon inte tycker att det är så lätt själv heller ;)

Tack för förtydligandet ang. skisserna :)
Ja, vi har tre för att ha ett i reserv. Det har hittills inte hänt att något gått sönder, däremot att jag missat att starta ett (trög knapp, så jag har trott att det gått igång när det inte gjort det).
 
Min groom har koll på tiderna och ett stort tålamod då jag hela tiden frågar hur vi ligger i tid.

Groomen är den som har koll på pliktportar, vägarna utanför hinderna och till hinderna.

Jag skulle säga att groomen har koll på precis allt förutom hindervägarna. De har man koll på båda två.

Jag som kusk har stenkoll på hindervägarna (eller ska ha) och så även groomen. Just när det går fort är det jäkligt bra att båda har stenkoll för någon gång kommer någon att glömma och då vill man att den andra ska ha koll. För hjärnsläpp kan alla få och då är också alternativvägar viktiga att ha koll på.

Man vill inte förlora en plats i rangordnigen bara för att man inte pluggat ordentligt.

Så förutom det stora ansvaret att köra själva hästen och ha koll på vägarna har groomen hand om resten.
Utan groomen är man inget alls som kusk.
 
Min groom har koll på tiderna och ett stort tålamod då jag hela tiden frågar hur vi ligger i tid.

Groomen är den som har koll på pliktportar, vägarna utanför hinderna och till hinderna.

Jag skulle säga att groomen har koll på precis allt förutom hindervägarna. De har man koll på båda två.

Jag som kusk har stenkoll på hindervägarna (eller ska ha) och så även groomen. Just när det går fort är det jäkligt bra att båda har stenkoll för någon gång kommer någon att glömma och då vill man att den andra ska ha koll. För hjärnsläpp kan alla få och då är också alternativvägar viktiga att ha koll på.

Man vill inte förlora en plats i rangordnigen bara för att man inte pluggat ordentligt.

Så förutom det stora ansvaret att köra själva hästen och ha koll på vägarna har groomen hand om resten.
Utan groomen är man inget alls som kusk.

Okej! Tiderna brukar jag få ha koll på så gott jag kan med klockan jag har (så att vi inte är allt för långsamma... ;) ) och vägarna utanför/ mellan hindrena har hittills inte varit några problem att komma ihåg likaså pliktportarna. Det är just hindrena och portarna jag brukar kunna ha svårt med, men av vad jag läst från er så är det ju iallafall inte helt mitt ansvar att komma ihåg dem. Det är kanske inte så min kusk menat det heller, men det är så jag har uppfattat det och då känns det ju extra jobbigt när man inte har full koll på dem allihop.

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter och kommer med lite tips. Jag sitter här och skriver upp alla eras tips och trix på en lapp så att jag har lite mer koll och så att jag har lite att ta upp med min kusk så att vi kan komma fram till vårt eget sätt att jobba på ihop :)
 
Det är just hindrena och portarna jag brukar kunna ha svårt med, men av vad jag läst från er så är det ju iallafall inte helt mitt ansvar att komma ihåg dem. Det är kanske inte så min kusk menat det heller, men det är så jag har uppfattat det och då känns det ju extra jobbigt när man inte har full koll på dem allihop.

Hindrena bör både kusk och groom ha reda på. Har varit med om att en kusk skällt ut sin groom en gång när de körde fel och det förstår jag inte alls. Som kusk är det ju typ det enda du ska ha koll på och groomen ska också kunna dem men att skylla på groomen i detta fall är inte ok.
 

Liknande trådar

Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 095
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 357
Senast: sjoberga
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 352
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
2 905
Senast: Yeah but
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp