Gröt till 4 mån

Mayalv

Trådstartare
Min "lilla" kille växer så det knakar och BM tyckte på vårt senaste besök att vi ska börja testa med lite gröt/välling nu eftersom han inte är helt nöjd med bara amningen. Min plan är att börja med lite gröt, men väl i affären insåg jag att det finns ju ganska många olika som är från 4 mån, hur vet man vilken man ska börja med? Med majs/utan majs/med mjölk/ utan mjölk osv?

Jag förstår att man KAN använda vilken som helst av dem som det står från 4 mån på, men är det ngt speciellt ni som gett gröt innan som jag ska tänka på?
 
Min lille kille var mjölkproteinallergisk när han var fyra månader så jag kokade egen gröt. Har för mig jag blandade bovetemjöl, majsmjöl, rismjöl, hirsflingor, paltknäckebröd (för järnet). Kokade det med vatten och sen fruktpure i för att det skulle smaka gott. Väntade lite med att introducera gluten.
 
Jag har aldrig gett köpegröt alls utan gjort egen gröt så jag röstar på att du kan prova dem alla. Gå igenom hela sortimentet och erbjud variation. Det är väl de nya rekommendationerna också, att utmana smaklökarna redan från början.
 
Min "lilla" kille växer så det knakar och BM tyckte på vårt senaste besök att vi ska börja testa med lite gröt/välling nu eftersom han inte är helt nöjd med bara amningen. Min plan är att börja med lite gröt, men väl i affären insåg jag att det finns ju ganska många olika som är från 4 mån, hur vet man vilken man ska börja med? Med majs/utan majs/med mjölk/ utan mjölk osv?

Jag förstår att man KAN använda vilken som helst av dem som det står från 4 mån på, men är det ngt speciellt ni som gett gröt innan som jag ska tänka på?
Den enda min BVC "varnade" för va risgröten då ris tydligen innehåller en del arsenik. Jag testade vanlig mild havregröt. Han avskydde det då och vägrar de fortfarande :p
 
Rekommendationen är väl att man skall "utsätta" barnen för gluten så tidigt som möjligt för att förebygga glutenintolerans.
Vi körde antingen på Sempers milda havregrynsgröt, eller Hipps. (Allt som har med Nestle går bort för vår del).
När sonen var 6 månader gjorde vi egen gröt av havregryn, hirs och paltbröd som vi mixade, sedan blandade vi det med lite fruktpuré.
 
Rekommendationen är väl att man skall "utsätta" barnen för gluten så tidigt som möjligt för att förebygga glutenintolerans.
Vi körde antingen på Sempers milda havregrynsgröt, eller Hipps. (Allt som har med Nestle går bort för vår del).
När sonen var 6 månader gjorde vi egen gröt av havregryn, hirs och paltbröd som vi mixade, sedan blandade vi det med lite fruktpuré.

Ja det var lite det där med gluten jag funderade på. Bm sa just att man skulle testa gluten medan man ammar, men all gröt som jag hittade i affären som var från 4mån var glutenfria? Visst kan jag göra egen gröt men vill gärna ha ngn "färdig" också. Får kika lite i affären idag igen :)
 
Jag tror att gröten är glutenfri för att gluten gärna ska introduceras försiktigt. Men om barnet äter en portion gröt med gluten så blir nog mängden för stor.

Vi gav mild havregröt och varvade med risgröt ibland. För att introducera gluten gav vi smörgåsrån.
 
Sempers banangröt från 4 månader innehållet vetemjöl och därmed gluten.

Däremot innehåller den också rismjöl så det får de i sig och är den ingrediens i gröt som jag tycker är svårast att undvika!
 
Sally (3½ månad) får Semper banangröt med ris. Det är den enda som finns på vårt lilla Ica. Ätit en smakportion om dagen i 2 veckor snart och magen fungerar jättebra.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
885
Senast: netschjen
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 388
Senast: s957
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
39 757

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp