Grov/kraftfoder innan ridning

Madeira

Trådstartare
Min häst ska börja gå ute på nätterna till helgen. Han får lucern, betfor och havre morgon och kväll nu. Kommer jag kunna ge morgongivan direkt efter jobbet, sen efter 1-1,5h åka ut och rida och sen ge kvällsgivan när jag ridit klart?
Han får rätt mycket lucern, därför jag inte vill slå ihop givorna + att han äter så fruktansvärt långsamt.
Hästarna kommer gå i vinterhagen ca 1 månad till och högivan är inte lönt att jag ökar för han äter inte upp det.
 
Lucern och betfiber är grovfoder så det kan du ge som vilket annat grovfoder som helst. Det spelar alltså ingen roll om han får mycket tätt eller på en gång. Havren beror på vilka mängder det är. Stora mängder spannmål tätt/på en gång gör att stärkelsen rinner över till tunntarmen och kan skapa obalans i magen.
 
Lucern och betfiber är grovfoder så det kan du ge som vilket annat grovfoder som helst. Det spelar alltså ingen roll om han får mycket tätt eller på en gång. Havren beror på vilka mängder det är. Stora mängder spannmål tätt/på en gång gör att stärkelsen rinner över till tunntarmen och kan skapa obalans i magen.

Då kan jag ge all havre efteråt istället. Tack för svar :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Velade lite innan, om jag skulle skapa ny tråd eller skriva i valp-22 men ja, nu är vi här :D Wilson, hanhund, snart 9 månader, jack...
Svar
9
· Visningar
904
Senast: Bulldoozer
·
Hästvård Hej! Vi köpte för några veckor sedan en ny häst, han är född 2011, 170cm i mkh ungefär och super trevlig och lugn! Vårat problem är att...
2
Svar
20
· Visningar
7 023
Foder & Strö Jag har en foderhäst som kom till mig i somras, då så stor och fet att folk trodde att hon var dräktig... Hon har de senaste 6 månaderna...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 498
Senast: Diabetikern
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 241
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp