Grovdammsugare i stallet?

tinaiva

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av att använda en grovdammsugare i stallet. Jag tänker inte som ersättning för golvsopningen. Men spindelnät, skrymslen o vrår, dammet som lägger sig ovanpå balkar osv som man inte kommer åt så lätt utan att spola med vatten vilket ju inte passar i alla lägen. Hur är sugeffekten på dem. Som en vanlig dammsugare?
 
Är det någon som har erfarenhet av att använda en grovdammsugare i stallet. Jag tänker inte som ersättning för golvsopningen. Men spindelnät, skrymslen o vrår, dammet som lägger sig ovanpå balkar osv som man inte kommer åt så lätt utan att spola med vatten vilket ju inte passar i alla lägen. Hur är sugeffekten på dem. Som en vanlig dammsugare?
En jag känner hyr en grovdammsugare och städar stallet med varje år, just för att det inte funkar med vatten överallt. Det är en stor industridammsugare och det fungerar jättebra. :up:
 
Jepp jag har en gul historia inte någon monstervariant tror den kostar mellan 2000 och 3000 någonting. Den är superbra, kan även suga vatten. Däremot så har jag inget bra munstycke att dammsuga ovanpå tex balkar vilket behövs men det borde väl finnas :confused:
 
Jepp jag har en gul historia inte någon monstervariant tror den kostar mellan 2000 och 3000 någonting. Den är superbra, kan även suga vatten. Däremot så har jag inget bra munstycke att dammsuga ovanpå tex balkar vilket behövs men det borde väl finnas :confused:

Finns många specialmunstycken, bl a de som är formade för att enkelt dammsuga rör, bjälkar etc. Monteras med fördel på förlängt rör.
 
Vi köpte en grovdammsugare Kärcher för ca 3000 till stallet förra året, alla älskar den. Man får skaka ur filtret ofta, men det är enkelt. Den spar massor av arbetstid!
 
Kan varmt rekommendera grovdammsugare till dammsugning av fleecefodrade täcken som blivit nerhårade. Använde det vanliga munstycket som man har till golv, hoppas ni fattar vad jag menar och det funkade utmärkt :up:
 
Efter att ha år ett sopat stalltaket en sommar och vi alla fick en allergisk reaktion (klar något som inte var nyttigt i det taket)
Året efter damsög vi det med en industridamsugare, resultatet var lysande :)
Lösningen för att nå upp var att sätta pappa (nästan 2 meter lång) i jobb

Tips att spara på filtret är att trä en vanlig nylonstrumpa innan filtret (fungerar på vår) eller runt filtret, betydligt billigare att byta ut och en grasig brukar man ändå ha hemma.
 
Senast ändrad:
Och jag upptäckte igår att det vanliga dammsugarhuvudet var väldigt rörligt och om man vred det åt rätt håll gick det riktigt bra att dammsuga ovanpå balkar :)
 
Tips att spara på filtret är att trä en vanlig nylonstrumpa innan filtret (fungerar på vår) eller runt filtret, betydligt billigare att byta ut och en grasig brukar man ändå ha hemma.

Fast jag har ännu inte bytt filtret det görs rent med tryckluftsblås med jämna mellanrum. Men visst lite meckigt är det. Hamnar allt skräp i strumpan istället :confused:
 
Vi har en grovdammsugare Kärcher och har just gjort den årliga städningen av stallet. Gick så himla mycket smidigare. Dammsög bort damm och spindelväv uppe på bjälkarna, men framför allt kan man dammsuga upp vatten med denna typ av grovdammsugare. Så när jag skurat färdigt stallet så dammsög sambon upp vattnet från golvet och stallet torkade på rekordfart.

/Lizzie
 
Vi har en grovdammsugare Kärcher och har just gjort den årliga städningen av stallet. Gick så himla mycket smidigare. Dammsög bort damm och spindelväv uppe på bjälkarna, men framför allt kan man dammsuga upp vatten med denna typ av grovdammsugare. Så när jag skurat färdigt stallet så dammsög sambon upp vattnet från golvet och stallet torkade på rekordfart.

/Lizzie
Vilken modell har ni? Antar att det inte duger med de mindre?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
478
Senast: niardasp
·
Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
777
Senast: Zacci
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
11 12 13
Svar
257
· Visningar
8 019
Senast: _Elly_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp