Grovtarms förstoppning

lillamy73

Trådstartare
Har en häst hemma med kolik av grovtarms förstoppning,
Ska prata med veterinären i morgon på morgonen igen.

Nu verkar magen börja komma igång. Hästen har stått och inte varit smärtpåverkad sedan veterinären var här i morse.

Veterinären har varit ute fyra gånger allt som allt.
Sondat och gett kramp lösande.
Hästen dricker betfor vatten och får lite betfor. ( veterinärens ordination)
Om allt går vägen får hästen börja äta hö i morgon igen.

Men jag är lite nervös. Hur lite/mycket hö vågar man börja med?

Hur har du gjort efter ett kolik anfall?
 
Man ska väl bara ge pyttelite hö till att börja med. jag fick rådet att börja först när jag sett att oljan som dom sondat i har börjat komma ut med bajset och då bara ge små små potioner, helst typ en tuss varannan timme och ungefär bara häften. Alltså om hästen äter 8 kilo på en dag så ska den första dygnet bara ha 4 kilo.
Det var vad veterinären sa till mig.
 

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 569
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 400
Senast: Efwa
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
366
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 463

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp