Bukefalos 28 år!

Grundkurs i reining

Praeterea

Trådstartare
Jag ska vara funktionär på ryttar-vm i Normandie om drygt en månad. Jag kommer att vara placerad på arenan där bland annat reiningtävlingarna kommer att vara. Även om min medryttarhäst är en westernhäst, hör jag själv definitivt hemma i Newbie-tråden.

Så jag skulle behöva en grundläggande kurs i reining, så jag begriper vad de gör och hur de borde göra. Vad är rätt? Vad är fel? Hur går bedömningen till? Vad tittar domarna på? Vad eftersträvas? Vad premieras? Något annat jag borde känna till? Lär mig allt!
 
Reining 101 ligger faktiskt på youtube! :up:


Själv är jag mest youtube-lärd.. ;)
vilken kul grej att vara funktionär på VM!!
 
Tack @djezima och @_FiA_ ! Jag visste ju inte ens vad jag skulle googla på... :o

Gör alla ryttare samma mönster med rörelserna i samma ordning, typ som ett dressyrprogram? Eller är det mer fritt som i kür?
Är det samma rörelser och mönster i både lagtävlingar och individuell tävling?


Och ja, det ska bli sjukt kul, är redan jättepepp och det är mer än en månad kvar!
 
Tack @djezima och @_FiA_ ! Jag visste ju inte ens vad jag skulle googla på... :o

Gör alla ryttare samma mönster med rörelserna i samma ordning, typ som ett dressyrprogram? Eller är det mer fritt som i kür?
Är det samma rörelser och mönster i både lagtävlingar och individuell tävling?


Och ja, det ska bli sjukt kul, är redan jättepepp och det är mer än en månad kvar!

Alla ryttare som tävlar i samma klass rider samma reiningmönster. (förutom freestyle reining där andra regler gäller)
Det finns regelböcker med många olika reiningmönster, men manövrarna är dem samma bara på olika ställen. Obligatoriska manövrar som finns med i alla mönster är. Spinn båda håll, rollbacks båda håll, stora snabba volter och små långsamma volter båda håll, slidestop.

Om du inte vet vad manövrarna är kan du googla.
 
Alla ryttare som tävlar i samma klass rider samma reiningmönster. (förutom freestyle reining där andra regler gäller)
Det finns regelböcker med många olika reiningmönster, men manövrarna är dem samma bara på olika ställen. Obligatoriska manövrar som finns med i alla mönster är. Spinn båda håll, rollbacks båda håll, stora snabba volter och små långsamma volter båda håll, slidestop.

Om du inte vet vad manövrarna är kan du googla.

Tack för att du förklarar!
Manövrarna förklarade han bra i filmen tycker jag, så det kan jag nog få lite kläm på.
Finns de olika mönstren att läsa på nätet någonstans?
 
Tack för att du förklarar!
Manövrarna förklarade han bra i filmen tycker jag, så det kan jag nog få lite kläm på.
Finns de olika mönstren att läsa på nätet någonstans?
Mönstren för wras tävlingar finns på www.wras.se mönster för sqha / nrha tävlingar och liknande finns nog på respektive hemsida.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 354
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag går på valpkurs med min lilla schnauzertik som är 5,5 månad nu(numera kallad grundkurs då inte alla hundar är valpar i gruppen). Som...
2
Svar
39
· Visningar
5 037
Senast: Sandra78
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 826
Senast: Magica
·
Hästvård Vad anser ni, ska böjprov göras på uppvärmd (varm, strax innan svettig) häst eller på ouppvärmd (men upptravad ett par vändor på...
Svar
18
· Visningar
3 104
Senast: anhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp