Grundläggande hanteringsträning för att få följsammare häst

Miljon

Trådstartare
Jag har efter mycket tänkande kommit fram till att min häst med all sannolikhet har brister i sin grundläggande hantering. Det visar sig framförallt i att hästen blir uppjagad och okoncentrerad i nya miljöer, men även ibland hemma där den blir bufflig och "fräck". Det är även ett problem ibland vid lastning (men ibland inte alls).
Jag tror att hästen är van att ta ett stort ansvar själv, och inte så van vid att låta människan ta över ledarskapet, så det är ett ständigt ifrågasättande.

Jag skulle vilja jobba med det här, och få en mjukare, mer följsam häst. Hur gör jag det?

Jag söker alltså inte några avancerade NH-övingar, "seven games" och liknande utan helt vanliga, grundläggande saker vi i lugn och ro kan träna på för att hästen ska bli mer lyhörd och uppmärksam på mig oavsett var vi är.
Jag tänker saker som att gå på promenader (och inte gå om, försöka gå åt annat håll etc.), löslongera och sånt. Vad finns det mer för enkla, grundläggande saker vi kan träna på för att öka följsamheten?
 
Jag har efter mycket tänkande kommit fram till att min häst med all sannolikhet har brister i sin grundläggande hantering. Det visar sig framförallt i att hästen blir uppjagad och okoncentrerad i nya miljöer, men även ibland hemma där den blir bufflig och "fräck". Det är även ett problem ibland vid lastning (men ibland inte alls).
Jag tror att hästen är van att ta ett stort ansvar själv, och inte så van vid att låta människan ta över ledarskapet, så det är ett ständigt ifrågasättande.

Jag skulle vilja jobba med det här, och få en mjukare, mer följsam häst. Hur gör jag det?

Jag söker alltså inte några avancerade NH-övingar, "seven games" och liknande utan helt vanliga, grundläggande saker vi i lugn och ro kan träna på för att hästen ska bli mer lyhörd och uppmärksam på mig oavsett var vi är.
Jag tänker saker som att gå på promenader (och inte gå om, försöka gå åt annat håll etc.), löslongera och sånt. Vad finns det mer för enkla, grundläggande saker vi kan träna på för att öka följsamheten?

Egentligen är det inte övningarna i sig eller aktiviteterna i sig oftast som ger förbättring. Det är HUR man gör dem. Egentligen kan du komma åt mycket av det du behöver i vanliga hanteringen. Och du kan också träna en helvetes massa nh, hempfling, whatever och det kan ha snudd på noll och intet verkan om du inte är konsekvent och höjer dig i ALLT umgänge med hästen.

Så dt du behöver göra, tror jag, är att bestämma dig för vad du vill, planera det och driva igenom det. När man håller på med hästar, tränar dem, måste man själv vara med hela tiden. Är man rutinerad och har feeling kan man släppa mycket iom att man har rutin och feeling nog att direkt fånga upp saker då det sker. Är man orutinerad måste man planera mer, för att vara beredd på att kunna planera rätt så man kan fånga upp ev felaktiga beteenden.

Du måste jobba på att vara tydlig och konsekvent. Det är där det oföljsamma i hästen sas sitter.

Om du ber hästen om något ska den göra det. Och den måste som allra första grund akta dig!
Alltså bestämmer du hur nära hästen oinbjuden får komma dig. Det ska alltid hållas.

Vill du göra det här rätt tar du hjälp av en tränare. Det är som sagt fråga om timeing. Och den är svår att lära ut via nätet eller i böcker. Om det heter NH, problemlösning, frihetsdressyr etc etc kvittar. Det viktiga är att man hittar någon med feeling för timeing och som kan förmå lära ut.
 
+ 1 på ovanstående!
Det är banne mig bara tajming det hänger på hela tiden, det och ens egen självsäkerhet.
Jag upptäcker hela tiden saker som jag ber hästen om utan att vara säker på om/hur jag vill att det ska ske. Hästen känner allra minsta tvekan och svarar inte korrekt. Det är också väldigt lite som syns på utsidan, det handlar om din attityd.
Så, bortsett från att du behöver hjälp av en tränare med tajming, så behöver du en som kan hjälpa DIG med att fokusera, känna dig trygg och självsäker.

En annan sak jag lärt mig, är att typ alla hästar, oavsett hur "korrekt" de uppfostrats eller ej, svarar korrekt på någon som har självförtroende och tajming.
Jag har tex ridit in min stora häst själv, eftersom jag inte är något proffs är det både det ena och det andra som kunde lärts in på ett bättre sätt. När jag rider så är det saker som inte funkar och jag tänker att det är för att han inte blivit lärd bättre. Sen sätter sig min dressyrtränare upp och hästen går som om han ridits in av ett proffs!
Samma när jag själv "råkar" göra något rätt, då svarar han plötsligt på mig som om han aldrig gjort annat.

Så, man kan ofta släppa tanken på att hästen inte "fått rätt grund", de lever i nuet och nästan jämt är problemet den som faktiskt håller i snöret just exakt nu.
 
Skriver samma sak jobba på dej själv i lung, självsäkerhet och trygghet men lär dej även tyda dom små signalerna på hästen då det är mycket enklare att bryta hästen redan där.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 719
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 784
Senast: tanten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 399
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp