Grusa större yta..

cello

Trådstartare
Jag skulle gärna vilja ha lite råd angående markarbete i hage. Det är en del av lösdrift, ca 0.4 ha, som ska fixas iordning under sommaren.
Jag vill främst ha idéer om vad för material, underarbete osv som lämpar sig till en såpass stor yta? Det ska tex kanske inte vara det absolut dyraste alternativet då vi inte är helt gjorda av pengar, men samtidigt vill jag verkligen inte att det ska vara kass och bortkastat...
Grässvålen ska bort och det ska dräneras. Längre än så har jag inte riktigt bestämt.
Vill helst inte ha duk. Och vill gärna att det ska se "naturligt" ut, inte som en väg.
Några idéer? Gärna bilder om någon har!
 
När vi grusade upp vinterhagen så kördes först matjorden bort, därefter lades något grövre grus ovanpå och sedan la vi på stenmjöl. Stenmjöl ger bra svikt och dränerar bra. Efter 5-6 år körde vi på nya lass med stenmjöl ovanpå och det blev lika bra igen. Vi bor på lerjord om det spelar någon roll och la inte någon dränering under och inte heller någon markduk.
 
Men om man har lerjord borde man väl ändå satsa på markduk för säkerhets skull? Nu vet jag inte men det måste ju vara en ganska liten summa av allt det andra.

Säger jag som precis gjort en ridbana men inte har en aning om vad som kostade vad.
 
Men om man har lerjord borde man väl ändå satsa på markduk för säkerhets skull? Nu vet jag inte men det måste ju vara en ganska liten summa av allt det andra.

Säger jag som precis gjort en ridbana men inte har en aning om vad som kostade vad.

Duken skulle kosta mer än gruset iaf! Men jag vill heller inte ha det pga häst kan fastna, man måste lägga på rejält med grus och då blir det den där vägkänslan...
 
När vi grusade upp vinterhagen så kördes först matjorden bort, därefter lades något grövre grus ovanpå och sedan la vi på stenmjöl. Stenmjöl ger bra svikt och dränerar bra. Efter 5-6 år körde vi på nya lass med stenmjöl ovanpå och det blev lika bra igen. Vi bor på lerjord om det spelar någon roll och la inte någon dränering under och inte heller någon markduk.

Låter ju rätt bra! Har du nån bild?
Dräneras kommer det oavsett, för vattnet rinner inte undan på bra vis...
 
Jag skulle aldrig i livet lägga pengar på grus utan att lägga matta. Det är ju som att kasta pengarna i sjön.
 
Jag skulle aldrig i livet lägga pengar på grus utan att lägga matta. Det är ju som att kasta pengarna i sjön.

Det håller jag inte med om. Beror på underlaget och belastning osv osv. Vi har lagt grus både med och utan duk och det ser ungefär likadant ut än så länge.
 
Det håller jag inte med om. Beror på underlaget och belastning osv osv. Vi har lagt grus både med och utan duk och det ser ungefär likadant ut än så länge.

Jag har lagt grus i hagarna utan matta som nödlösning. Lerigt men inte extremt. Det försvann ner på en säsong.
 
Jag har lagt grus i hagarna utan matta som nödlösning. Lerigt men inte extremt. Det försvann ner på en säsong.

Och här ser det ut precis som i somras när vi la ut det! Ingången till samma hage som nu ska fixas, så den har varit ordentligt använd också.

Men visst är det tråkigt om allt försvinner ner.. Tänker dock att det är ju samma underlag som vid den grusade ingången, så det är rätt bra chans att det funkar. Och eftersom jag inte vill ha för mycket duk i hagen är det värt att testa.
 
Skulle gärna vilja ha tips på nån typ av grus som ser lite finare ut än typ väggrus. Vill liksom att det ska se ut lite som jord när det är riktigt torrt. ;)
Kanske sand, men vet inte om det funkar så bra?
 
Har sett nu att berget ligger betydligt ytligare än jag trott, så gruset kommer inte försvinna utan duk! I stora delar av hagen är det knappt en decimeter med jord. På vissa ställen är det mer jord, men när vi schaktat bort kommer det alltså till största delen vara berg vi grusar på. Är det då något speciellt man ska tänka på då? Funkar det att slänga på bara stenmjöl?
 
Har sett nu att berget ligger betydligt ytligare än jag trott, så gruset kommer inte försvinna utan duk! I stora delar av hagen är det knappt en decimeter med jord. På vissa ställen är det mer jord, men när vi schaktat bort kommer det alltså till största delen vara berg vi grusar på. Är det då något speciellt man ska tänka på då? Funkar det att slänga på bara stenmjöl?
Har du funderat på markarmering? http://www.gardajohan.se/produkt__.html/mID/151615/lid/132157
 
Ah... Nej, jag läste inte ordentligt. Jag tänkte på de ställen där det blir lerigt (alltså vid grindar och så). Då skulle det kanske inte bli lika "väglikt" tänkte jag :)

Har funderat på det tidigare, men tror jag kommit fram till att det blir för dyrt..
 
Den här tråden
När vi grusade upp vinterhagen så kördes först matjorden bort, därefter lades något grövre grus ovanpå och sedan la vi på stenmjöl. Stenmjöl ger bra svikt och dränerar bra. Efter 5-6 år körde vi på nya lass med stenmjöl ovanpå och det blev lika bra igen. Vi bor på lerjord om det spelar någon roll och la inte någon dränering under och inte heller någon markduk.
Hur mycket stenmjöl till hur stor yta?
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 639
Senast: Amk
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 568
Senast: anna_panna
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 611
Anläggning Hej! Till våren ska vi bygga en paddock. Den kommer vara extremt genomtänkt och noggrant gjord men billig. Vi har uteslutit en hel del...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
6 990
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp