grusa upp hage

lovehorses

Trådstartare
Jag måste grusa en del av hagen. Av två orsaker, mycket lera och min ena häst har fått fång så under de jobbiga perioderna vill jag kunna kontrollera vad hon äter.

Men hur ska jag grusa upp den, har i bekanskapskretsen fått flera ideer. Men vilken är bäst?!
Altenativ 1: Den bästa men säkert dyraste. Ta bort jordmaterialet, sätta dit dräneringsrör på ett några lass grus.

alt. 2 Sätta på en fiberduk direkt på jorden och sen grus på. Hört att de inte ska göra så att guset sjunker in i jorden. Fast också hört att det inte hjälper.

Alt.3 sätta ett tjockt gruslager på jorden direkt. Problemet är att gruset far väl igenom gjorden till slut så man måste fylla på efter något år. Vilket blir dyrt i längden.

Ideer?!
HUr har ni gjort?
 
Jag måste grusa en del av hagen. Av två orsaker, mycket lera och min ena häst har fått fång så under de jobbiga perioderna vill jag kunna kontrollera vad hon äter.

Men hur ska jag grusa upp den, har i bekanskapskretsen fått flera ideer. Men vilken är bäst?!
Altenativ 1: Den bästa men säkert dyraste. Ta bort jordmaterialet, sätta dit dräneringsrör på ett några lass grus.

alt. 2 Sätta på en fiberduk direkt på jorden och sen grus på. Hört att de inte ska göra så att guset sjunker in i jorden. Fast också hört att det inte hjälper.

Alt.3 sätta ett tjockt gruslager på jorden direkt. Problemet är att gruset far väl igenom gjorden till slut så man måste fylla på efter något år. Vilket blir dyrt i längden.

Ideer?!
HUr har ni gjort?


Vi la matta/duk och grus. Funkat yperligt 14 år. Men vi la på ordenligt så grushagen är lite högre än omgivande mark. Då står den inte under vatten. Eller samlar vatten vid regn.
 
Hur du bör göra beror på underlaget. Det kan därför vara lämpligt att höra med någon kunnig om ditt underlag i din närhet om hur just du bör göra. Vi har bördig lerjord här. Vi körde bort matjorden, fyllde med singel, grövre grus och stenmjöl överst. Fyllet är ca 3 dm tjockt och stenmjölet ca 1,5 dm av det. Det är 11 år sedan vi gjorde i ordning hagen och sedan dess har vi kört på några lass stenmjöl vid två tillfällen. Det dränerar bra och när vädret är som vidrigast, dvs. när det har ösregnat i veckor så blir hästarna blöta ca 1 cm upp på hovarna som värst. Värre "gegga" blir det aldrig.Stenmjölet ger bra stuns i underlaget. Tänk på att mockning av hagen är ett måste. Låter du skiten ligga så förstör det underlaget eftersom det då blandas och blir jord.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 331
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Jag och min sambo har fått möjlighet att bygga på en helt idyllisk mark som min mor i dagsläget äger. Den är ca 3500 kvm, på den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 806
Senast: Gnist
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 287
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp