Guldtips!!

resolut

Trådstartare
Hej hörrni!

Vi är trots allt en del medlemmar här. Vilket i sin tur ger oss en kavalkad av diverse tips! Allt ifrån husmorstips om hur man smidigt gör rent en skottkärran, bra träningstips till gyllene råd för andra hästmänniskor, amatörer som veteraner! Alla har vi våra små guldknep.

Kan vi inte dela med oss av dessa här?
Vad har ni för små knep eller kloka råd att dela med er av?

Det är trots allt jul.. ;)
 
för att göra rent bett ordentligt så är det otroligt smidigt att bara lägga dem i en hink varmt vatten med diskmedel, allt bara faller av dem ^_^, även det som fastnat i hålen och som man måste ta ta till stålborsten för att få bort i vanliga fall ;).
lite lätt gnuggande kan behövas med inget mer.
 
Om man som jag inte alltid plockar isär tränset när det ska putsas så fastnar det lätt skumrester vis spännena, Då använder jag en skoborste så försvinner det :-)
 
Om man som jag inte alltid plockar isär tränset när det ska putsas så fastnar det lätt skumrester vis spännena, Då använder jag en skoborste så försvinner det :-)
Jag sköljer av tränset efter putsning istället ;). Så får man ett rent fint träns utan sadeltvåls rester som gegga ihop sig med stöv och fett.
Lädret håller sig fräscht längre och spännena blir inte lika lätt ärgade.
 
En trilla är din bästa vän i stallet!

Som sadelkärra om sadelkammaren är långt bort, när man smörjer, bär täcken till tork, eller så spänner man en vattendunk på den och slipper bära vatten ( med korken mot kärrans rygg vippar man den bara för att börja hälla).
Kort sagt underbart om man som jag har dålig rygg!
 
Ha ett par extra vantar i byxlinningen att byta med efter en stund på ridturen. Byt igen när det börjar bli kallt, sätt de använda i byxorna för värmning. Alltid varma vantar på ridturen.

Värm bettet i riktigt varmt vatten och värm dina egna fingrar så du vet att bettet är lagom att stoppa in i hästmunnen. Hästen blir glad för ett lagom varmt bett och dina fingrar är varma och goa.
 

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 818
Senast: skuggi
·
Katthälsa Hej! Jag har ett problem som jag känner är en stor börda för både mig och katterna just nu. Risk finns för att detta inlägg blir...
2
Svar
25
· Visningar
4 005
Senast: Mahonia
·
Utrustning Hej på er alla kloka hästmänniskor... Lite råd, tips och olika synpunkter behöver jag kring olika bett. Dotterns ponny har lite problem...
Svar
5
· Visningar
810
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 484
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp