Gummera hjul

Efwa

Trådstartare
Att regummera maratonvagnen själv vore ju himla smutt med tanke på att det är dyrt att låta någon annan göra det och att mannen är himla händig och perfektionist. Men finns det någonstans man kan läsa sig till hur?

Eller är det helt kört?
 
Att regummera maratonvagnen själv vore ju himla smutt med tanke på att det är dyrt att låta någon annan göra det och att mannen är himla händig och perfektionist. Men finns det någonstans man kan läsa sig till hur?

Eller är det helt kört?
Jag tror det behövs en särskild (och dyr)maskin med värme för att regummera. Men du kanske inte menar regummera som i regummera däck eller gummi?
 
Nej självklart är det inte kört - måste finnas beskrivningar på det om hur det ska göras.
 
Jag tror det behövs en särskild (och dyr)maskin med värme för att regummera. Men du kanske inte menar regummera som i regummera däck eller gummi?

Även om vi kanske inte menar samma sak så är tanken inte så fel; att det skulle vara speciellt.

Det är alltså inte bildäck jag pratar om utan de hjul som sitter på t.ex Tidaholmsvagnarna, maratonvagn.
Det är ju ett metallhjul med u-profil som har en gummidel med två metalltrådar i gummidelen. Gummit är massivt, eller lagt i olika lager som jag antar värms ihop, kanske?

Det vill säga, det kan mycket väl behövas specialgrejjer, säkert också värme men kanske, kanske kunde man klara av det själv om man vet vad som krävs.
 
Nej självklart är det inte kört - måste finnas beskrivningar på det om hur det ska göras.
Jag tror det är helt kört, jag har sett hur de gör med bildäck och vulkanisering av nya slitbanor kräver tryck och temperatur i stora maskiner och jag tror inte ens att det går som privatperson att köpa gummi till slitbanan.Inte ens att svarva och slipa stommen för att förbereda för vulkningen skulle man ha en chans att göra själv.
 
Jag tror det är helt kört, jag har sett hur de gör med bildäck och vulkanisering av nya slitbanor kräver tryck och temperatur i stora maskiner och jag tror inte ens att det går som privatperson att köpa gummi till slitbanan.Inte ens att svarva och slipa stommen för att förbereda för vulkningen skulle man ha en chans att göra själv.

Det är inte själva slitbanan som ska regummeras utan gummiringarna sitter i ett u-profilspår där själva gummit är en separat del som man sedan lägger i u-profilen. Trots det kan det var avfrågning om vulkning till viss del men detta vet jag inte helt säkert.
 
Det är inte själva slitbanan som ska regummeras utan gummiringarna sitter i ett u-profilspår där själva gummit är en separat del som man sedan lägger i u-profilen. Trots det kan det var avfrågning om vulkning till viss del men detta vet jag inte helt säkert.
Ok då är jag med. Där tror jag inte det behövs någon vulkning så det är inte omöjligt att det går att göra själv :)
 
Har nåt minne av studiebesök på Tidaholmsvagnar där de visade att de satt med svetsade trådar och sen bankade de på gummit så att skarven i gummit där de svetsat trådarna vandrade igen.
 
Enklast är nog att leja Tidaholmsvagnar, om du nu inte redan gjort det. Vi har lejde dem senaste gången för att spänna om hjulgummit, de kan verkligen sina saker!
 
Enklast är nog att leja Tidaholmsvagnar, om du nu inte redan gjort det. Vi har lejde dem senaste gången för att spänna om hjulgummit, de kan verkligen sina saker!

Det har jag gjort också....förra gången.

Frågan var egentligen, med tanke på att mannen är en himla duktig kille och om det var tämligen enkelt utan stora maskiner, så hade han kunnat göra det själv.
 
Som jag förstod det så skulle det inte vara jättesvårt, mera att det tar lite tid och är lite pyssel.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 688
Senast: starcraft
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 148
Senast: manda
·
Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 576
Senast: jemeni
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 312
Senast: _Elly_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp