Gunghästgalopp?

jis

Trådstartare
Hej! Jag provred en häst igår (tanken är att den ska bli min skogsmulle).
Den var jättetrevlig på alla sätt och vis. Jag gillar den verkligen.
Men när jag red den så kändes galoppen väldigt mycket som att jag satt på en gunghäst om ni förstår vad jag menar.
Enligt ägarna har han alltid galopperar så. (de har haft honom sen han var ung, nu är han 11 år).
Jag har aldrig ridit en häst som galopperar så här tidigare, så jag vill bara höra med er vad ni tycker om det?
Är det normalt eller kan det tyda på att något är fel?
 
Har hästen i alla fall några gånger i sitt liv (Minst) åkt till veterinär för vanlig hälsokontroll så borde det ju inte vara fel. För några år sedan hade jag en sköthäst innan jag köpte egen häst. Han hade också väldigt gungig galopp, och han hade ett fel i ryggen. Men, det kan ju också vara så att hästen har just en gungig galopp :)
 
Han har aldrig varit halt eller skadad enligt ägaren. Jag har även begärt att få se veterinärjournalen så den skulle de få hemskickad av veterinären.
Det enda han har varit i kontakt med veterinär för är vaccinationer och tandkoll.
 
Han har aldrig varit halt eller skadad enligt ägaren. Jag har även begärt att få se veterinärjournalen så den skulle de få hemskickad av veterinären.
Det enda han har varit i kontakt med veterinär för är vaccinationer och tandkoll.

KL
Jag blir förvånad över att vet nämns i de allra flesta trådar. Det behöver verkligen inte vara något fysiskt fel på hästen så fort den inte gör som ryttaren har tänkt sig.

TS
Gunghästgalopp brukar ofta vara ett resultat av bristande framåtbjudning och energi.
 
Vad skönt att höra.
Har som sagt inte varit med om detta innan så blev osäker.
 
Galoppen ska ju vara skön.. en rund och välbärig galopp ÄR som en gungstol att sitta i:love::love:
En häst som har 4 taktig galopp och väldigt vinglig ja den bör man kolla upp
Fast varför ska man kolla upp en häst just för att den är 4-taktig?
Vi har en häst på ridskolan som är fyrtaktig, men när man får fram honom så får han 3-takts galopp, det är bara att han är lat.

I och för sig ska man väl kolla upp alla hästar även om den är "frisk"? ;)
 
KL
Jag blir förvånad över att vet nämns i de allra flesta trådar. Det behöver verkligen inte vara något fysiskt fel på hästen så fort den inte gör som ryttaren har tänkt sig.

TS
Gunghästgalopp brukar ofta vara ett resultat av bristande framåtbjudning och energi.

Det är min erfarenhet också, gunghästgalopp blir det när hästen inte galopperar på ordentligt. Mer energi i galoppen, så brukar gunghästkänslan försvinna.
 
Han har aldrig varit halt eller skadad enligt ägaren. Jag har även begärt att få se veterinärjournalen så den skulle de få hemskickad av veterinären.
Det enda han har varit i kontakt med veterinär för är vaccinationer och tandkoll.

Det är försäkringsjournalen du ska begära ut. Hästen kan ha varit hos en annan vet och behandlats 40 ggr
 
Har haft en häst med sådan galopp också! Som tidigare har skrivit blir den bättre när man får hästen att jobba. Även bra att hoppa studs för att förbättra galoppen!
Ägde min häst i 6 år och var aldrig skadad!
 
min häst blir som en framtung gunghäst när man jobbar henne i form, då det är jobbigt att lyfta ryggen och galoppera framåt samtidigt så blir den väldigt rund, och man kommer ungefär lika fort framåt som en gunghäst :rofl:. bristande framåtbjudning dvs :p.

tar man upp formen lite och ökar tempot rakt fram så blir galoppen bättre.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 097
Senast: Sirap
·
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
826
Senast: Happimess
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 884
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
599
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp