_Charlotte_

Trådstartare
Jag såg på sändningar från GHS när de hade landskamp i gymkhana.
Det ser ju otroligt roligt ut, och efter lite sökande har jag hittat att det inte är enbart för juniorer (som jag trodde) utan öppet för ryttare i alla åldrar. Sen har väl säkert yngre ryttare en fördel över äldre ryttare, med tanke på att man är smidigare som yngre oftast.

Men iallafall. Jag såg att ekipaget förstås ska vara proportionerligt, men det verkar vara mer okej med lite längre ryttare där än inom t.ex. ponnydressyr. Stämmer det att det är mer okej?
Ryttarna är inte jättelånga förstås och långt ifrån tunga, men lite längre iallafall.

Nästa fråga, vad gör en bra gymkhanaponny? Snabb, vändbar, orädd och lyhörd tar jag för givet att den ska vara. Men finns det mer som gör en ponny lämpad för gymkhana?

Och FINNS det ens gymkhana i Sverige utanför typ Göteborgs-trakten? Allt jag hittar verkar vara däromkring.
 
Hej! Jag tittade också och blev mäkta imponerad! Jag tror att en bra gymkana ponny måste vara allsidigt tränad samt kunna ha förmågan att klara mycket stimulans runt om utan att tappa fokus. Jag tyckte det såg ut som om alla hade roligt ihop. Häftigt också att den svenska vita ponnyn var 19 år.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 468
Senast: Lingon
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 350
Senast: Lager
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 086
Senast: Karminnie
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
5 754
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp