Ha häst utan tillgång till skoh

Ajda

Trådstartare
Ni som bor på slätten och inte har tillgång till någon större del skog, men ändå har hästarna hemma. Saknar ni skogen? Är det något ni "sörjer"?
 
Jag har haft häst i över 30 år och aldrig haft tillgång till skog. Men jag hade gärna haft det, verkar väldigt mysigt. Så jag saknar det lite även om jag aldrig haft det.
 
Ja. Jag bor inte på slätten och har inte hästen hemma, MEN jag saknar skog i den trakt där jag har min häst.
 
Jag bodde ett tag där jag inte kunde rida i skogen och fy sjutton vad tråkigt det var. Nästan ångest.
 
Ni som bor på slätten och inte har tillgång till någon större del skog, men ändå har hästarna hemma. Saknar ni skogen? Är det något ni "sörjer"?

Jag bor på västkusten i skåne och här finns det knappt skog.
Kan sakna skog vissa årstider som vinter och vår. Sommar och höst kan jag lätt vara utan pga alla flygfän. Nu har jag tur att ha en timmes skogsridväg i ett naturreservat ca 30min skrittväg från stallet. Det är inte mycket men tillfredställer behovet iaf. Flyttade från ett ställe med bara slätt å grusvägar dit pga naturreservatet.
 
Vi lastar och kör till skogen några gånger i månaden - då kan vi rida i riktigt fin skog med fina, mjuka galoppstigar och rejält långa rundor. Vi har även rätt nära till stranden, där vi rider en hel del på vintrarna. Jag har bott så jag haft jättefin skog precis utanför knuten, och det är förstås bättre, men en riktigt bra ridbana hemma är kanske ännu mer värdefull för mig.
 
Jag bor på en slätt utan någon som helst skog eller knappt träd och jag sakar det så mycket att jag inte har lust att rida ut längre. Känns bara trist och meningslöst
 
Tack för era svar!
Har hittat en fantastisk hästgård i grannkommunen som är helt perfekt, förutom att det bara finns gärden runt omkring.
Jag gillar dock slätten också! Det är väldigt vackert det med. Men skogen är så viktig för mig. Tänkte om man "vande" sig vid att vara utan skogen.
 
Tack för era svar!
Har hittat en fantastisk hästgård i grannkommunen som är helt perfekt, förutom att det bara finns gärden runt omkring.
Jag gillar dock slätten också! Det är väldigt vackert det med. Men skogen är så viktig för mig. Tänkte om man "vande" sig vid att vara utan skogen.
Då jag bodde skoglös så hade jag inga möjligheter att transportera mig någonstans. Idag har ju de flesta en egen transport och kan dra till skogs på det viset.
 
Har aldrig varit utan och skulle aldrig ställa mej där det inte finns. Skog och många skogsvägar är prio nr1. Blir lätt uttråkad och då tappar jag suget direkt.
 
Ni som bor på slätten och inte har tillgång till någon större del skog, men ändå har hästarna hemma. Saknar ni skogen? Är det något ni "sörjer"?

Jag flyttade från Kungsbacka till Hamburg, Tyskland, för fem år sedan. Skog är det jag saknar mest över huvud taget. Vi har jättefina, anlagda ridvägar med bra underlag, milslånga, men det är inte tillåtet att rida utanför ridvägarna. Dötråkigt. Framför allt saknar jag balansträningen som kom automatiskt av att rida offroad, och att klättra uppför små berg och kullar. Om någon står i valet och kvalet att flytta ifrån skogsridvägar till sandridvägar - DON'T!
 
Minns när jag hade tillgång till massor med skog, vi snackar måååånga mil grusvägar i bland annat naturreservat.

Har sedan dess saknat det enormt. Det är inte ens kul att ha häst utan skogsvägar. Så jag slutade köra mina ponnys mycket pga det.
 
Jag bor på slätten och har ingen skog.
Inger jag saknar alls, skog betyder äckliga kryp.
Vi har dock bra ridvägar med olika underlag, jag är mycket nöjd.
 
Flyttade från småländsk skog till skaras slätt för snart tio år sen. Går inte en dag utan att jag saknar skog!
Nu bor jag med skog omkring mig igen och allt känns bra.
 
Har ingen skog hemma mer än en liten dunge (ca 200m grusväg igenom bara). Men det är inte riktigt skog som jag saknar att rida i utan det är snarare bra och varierande ridvägar, stod ett tag i stall med mycket skog, dock ett naturreservat så gick bara att rida på hårda grusvägar, där så saknade jag en åker att kunna galoppera på eller rida markarbete.

Men mer än skog så saknar jag egentligen en bra backe att träna i.
 
Ni som bor på slätten och inte har tillgång till någon större del skog, men ändå har hästarna hemma. Saknar ni skogen? Är det något ni "sörjer"?
Sörjer så jag blir tokig ibland... Slätten är bra när flygfäna blåser bort, men det är det enda den är bra till. Ibland blåser det så förjordat så man inte har lust att gå ut alls. Smala asfaltvägar, möte med traktorer och blåst är ingen kul kombo, speciellt inte på en häst som ogillar oväder och är skeptisk till stora maskiner... Vissa perioder är ridlusten lika med noll.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag och min sambo har planer på att flytta till Umeå. Hur är det att ha häst där? Tips på bra stall (gärna med lösdrift alternativt...
Svar
1
· Visningar
560
Senast: Piglet82
·
Katthälsa Jag har två gnällisar här hemma som emellanåt frestar på mitt tålamod. Eller ja, det är framförallt den ena som gnäller, men den andra...
Svar
7
· Visningar
875
Senast: Wille
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 915
Senast: Cambrie
·
  • Artikel
Hästnyheter Numera är det vanligt att försöka öka hästens ättid på fler sätt än genom att dela upp fodergivan i många små mål, vilket kanske var det...
Svar
8
· Visningar
779
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp