Bukefalos 28 år!

Häst gillar sadel som sadelmakare ej gillar

Charlotte67

Trådstartare
Har just nu väldigt huvudbry. Har letat ny sadel till en av hästarna. Hästen är faktiskt inte så jätterolig men den HAR sina ljusa sidor. Den är så känslig så en förhoppning har tänts att det kanske finns nån sadel som hästen kan arbeta bättre i. Amerigon är såld, funkade inte alls, (har under åren haft några olika på hnm) sedan en tid rider jag i en hyfsat passande Edinburgh. Har ridit ordentligt i Passier, Prestige och Bates och hos sadelmakare provat M&N, Stübben och några fler jag ej minns nu. Ingen större skillnad på hästen. M&N var f ö hemsk, benen hamnade långt från hästen. 17 tum var ENORMT för stor för mig, nästa storlek 16, var som en ponnysadel...

Så lånade jag en Röösli som var till salu. Vidden är faktisk bra och trots att Röösli borde passa på mer svängda hästar än min så ligger den ganska bra an hela vägen. JAG sitter dock måttligt bra i den trots att den ligger horisontellt bra rent visuellt, hamnar lite i bakvikt. DÄRTILL har den skickliga sadelmakaren helt förkastat sadeln som sned i stoppningen. Inte så bra förutsättningar... (samtidigt så undrar man ju, han sålde ju inte just Röösli...)

Efter några pass med denna sadel så är hästen förändrad. Det mesta jag haft problem med i 5 år är betydligt bättre och i vissa moment är han så fin att jag faktiskt skriker av glädje!

Så, vad göra, köpa denna »kassa« sadel, som kostar 15.000 samtidigt som jag beställer en ny Röösli. Stoppar om denna sadel så att den är lite mer korrekt. När sen den nya Rööslin kommer (tar väl ngr månader) sälja denna för förhoppningvis samma peng...

Det blir garanterat en looser-affär för mig ekonomisk. Men tävlingssäsongen är NU och det känns omöjligt att återgå till Edinburghen el annan sadel som tydligen inte faller hästen i smaken.

VAD skulle ni göra?
 
Senast ändrad:
Sv: Häst gillar sadel som sadelmakare ej gillar

lyssna på din häst, det är ju han som ska ha sadeln!

du kan inte hitta en beg röösli som inte är sned då? finns ju massor av dom på beg. marknaden.
 
Sv: Häst gillar sadel som sadelmakare ej gillar

Det är hästen och inte sadelmakaren som ska ha sadeln på ryggen. tycker att du ska köpa sadeln:) sedan håller jag med Centaur också. det finns kanske någon begagnad som kan passa?
 
Sv: Häst gillar sadel som sadelmakare ej gillar

Hade absolut köpt en Röösli om det är det hästen vill ha ;)
Du kan ju kolla om du hittar någon Röösli som kanske är lite bättre och har jämn stoppning och till ett bättre pris. Sen hade jag inte beställt en ny Röösli direkt, om hästen trivs så bra med den kommer h*n nog ändra sig och muskla upp sig mer/annorlunda och då kanske inte samma bomvidd passar längre. Så köp en beg och sen köper du en ny om något halvår/år så du vet hur han utvecklas i ryggen.
 
Sv: Häst gillar sadel som sadelmakare ej gillar

Jag skulle helt klart lyssna på hästen. Var själv och provade ut en ny sadel nyligen. Tog den som hästen gillade bäst istället för den som sadelinpassarna gillade bäst.
 
Problemet löste sig!

Jag hittade just NU en sadel som jag omedelbart köpte. Samma vidd, nästan ny. Rätt pris och t o m rätt färg. :-) OTROLIGT skönt. Jag var nämligen tvungen att säga ja el nej till den andra i morrn för nån mer var intresserad.

> Diabolical_Kitten. Hästen ÄR fin i rygg och tämligen färdigmusklad. Sadlarna jag har haft har inte varit fel i den bemärkelsen att de hindrat hans fina muskelsättning. Även den senaste sadelmakaren kommenterade hans rygg som det bästa han sett på länge. Fast med känsliga (D-Day)hästar kan det vara skillnad mellan perfekt och perfekt. Eller nåt sånt, fråga hästeländet :-).
 
Sv: Problemet löste sig!

Okej, då förstår jag dig bättre. Då hoppas jag du blir nöjd med din beg Röösli och hoppas den nya blir ännu mer perfekt ;)
Och håller tummarna för att hästen inte ändrar åsikt helt plötsligt....... :p
 
Sv: Häst gillar sadel som sadelmakare ej gillar

Grattis till sadeln, provade du den, så att hästen verkligen gillade den?:angel:

Såna där hästar känner jag till väl:D Sadelprovarna kan säga vad de vill och släpa fram hur många sadlar som helst som "passar"...

Men sen säger hästen sitt och då har man inget val.:angel: En av mina vägrade nya sadlar tex, de skulle vara väl inridna och mjuka och sköna......Tänkte på det när den du hittade nu var "nästan ny"...:cool:

Men det är skönt med hästar som visar vad de tycker:love:


Hoppas det funkar nu då:idea:
 
Sv: Problemet löste sig!

Okej, då förstår jag dig bättre. Då hoppas jag du blir nöjd med din beg Röösli och hoppas den nya blir ännu mer perfekt ;)
Och håller tummarna för att hästen inte ändrar åsikt helt plötsligt....... :p

Jamen, eller hur! Jag har i allafall haft tillfälle att rida flera riktiga ridpass i denna sadel. När jag var hos sadelmakaren blev det eg lite orättvist mot sadlarna för hästen blev surare och surare för varje sadel som lades på. Inte för att det var fel på sadlarna utan för att (den kinkiga) hästen fann det onormalt och otrevligt att stanna och sadlas om gång på gång. Sadelmakaren förstod sig inte på hästens lynne (vem gör det) och kommenterade bara att »de första sadlarna« verkade hästen gå bäst i.
 
Sv: Häst gillar sadel som sadelmakare ej gillar

Såna där hästar känner jag till väl. Sadelprovarna kan säga vad de vill och släpa fram hur många sadlar som helst som "passar"...

Jotack, just nu sitter jag och halkar runt i en närmast gigantisk (säkert MINST 18"... :eek: ;)) hoppsadel, som dessutom kommer att vara för smal för unga fröken vilken sekund som helst.

Men vi har aldrig varit mer överens i ridningen än vad vi är just nu, så vi kör väl på så då. Hon har tydligt sagt sitt i fallet, och åsikter brukar hon vara duktig på att framföra...

Till TS:
Jag hade definitivt valt den sadeln som hästen "valt", det är ju faktiskt en väldigt stor del av ridningen, att man har hästen på sin sida, sas. :)
 
Sv: Häst gillar sadel som sadelmakare ej gillar

grattis till din sadel. jag har själv röösli och kan bara säga en sak:
Underbar!

jag va till sadelutprovare med min häst, och på va den en sadel som skulle passa bäst. Det va "Denna sitter absolut bäst" sadel. Javisst...i ett par minuter, sedan försökte hästen bocka av sig sadeln så jag fick kasta mig o ta bort den på en gång.

Så även en utprovad sadel kan va fel sadel.
Det bästa i slutändan är nog att lyssna på hästen.
iaf om man har en häst som man verkligen kan känna skillnad på beroende på vilken sadel man rider i.
 
Sv: Häst gillar sadel som sadelmakare ej gillar

Ja jag tror att facit är hos hästen.

min kompis ena häst gör rodeobockningar. Trivs bäst med en sadel som glappar vid stillastående- inte den som passar bäst.
Tänk vad som händer med ländryggen då.
Det är nog bättre med en ngt för svängd sadel än för rak.

hästen rör ju sig o känner ju vad som passar bäst då.

Dressyrhästar som samlas mkt- breddar sig rejält- kan uppleva att de blir klämda- protesterar- om den är klok:cool:
 

Liknande trådar

Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 375
Senast: Lixiigirl
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 875
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 232
Senast: Liten
·
Western Jag vänder mig till westerneliten på Buke för lite inputs, då jag är helt novis på detta med westernsadlar. OBS: Jag vet att man ska få...
Svar
3
· Visningar
2 929
Senast: Zandrah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp