Bukefalos 28 år!

Hästen överhettad?

annas_anonym

Trådstartare
Temperaturen här hos oss har nu fått tokspel! Igår hade vi -18 grader, och idag har vi haft +5 hela dagen! På eftermiddagen började det en rätt så häftig storm med massor av regn. Hästarna togs då in, och sen dess har de nu varit inne, med förhoppningen om att vi ska kunna släppa ut dem tidigt imorgon bitti så de får komma ut igen så snabbt som möjligt. Stallet håller normalt runt nollan och på minus sidan vintertid, som mest har det varit runt +3-4 grader inne. Nu idag så var temperaturen upp i +10 då jag kom ut igen, 3 timmar efter att hästarna hade tagits in. Då stod den ena och var sjöblöt av svett i boxen! Han hade ätit upp sitt hö, och druckit vatten helt normalt, bajsat i boxen men stod och var hängig, andades tungt och var, som sagt, sjöblöt! Min första tanke var "kolik!" och jag tog snabbt tempen, pulsen och lyssnade på magen. Allt normalt. Tog då och tränsade och gick ut för att promenera, inget hände. In igen och hästen fortsatte att svettas och var hängig. Tog då kontakt med en veterinär och rådfrågade. Denne sade "klipp hästen". Hmm, okej. Sagt och gjort, jag klippte bogen och lite på halsen. Medan jag stod och höll på med detta så noterade jag att hästen började torka upp, hans svettningar avtog vartefter och han blev piggare och piggare. Till sist så var hans ögon som normalt igen och han blev piggare och piggare hela tiden, ända tills han blev sur då hans mat inte började dyka upp :D Nåja, jag ringde tillbaka till veterinären och berättade, och denne sade "håll lite koll de närmaste timmarna. Blir han sämre igen, ring mig genast." Nu har det gått 3 timmar och hästen är i princip som normal. Han har ätit sitt hö, druckit sitt vatten, bajsat två gånger till och verkar normal. Han har fortfarande lite ymnig svettning, men inte alls så som han var då jag kom till stallet. Hade han blivit överhettad på grund av det snabba omslaget i vädret i kombination med hans vinterpäls? Vad tror ni? Någon annan som varit med om liknande? Jag vet dock fortfarande inte om jag vågar gå och lägga mig. Tänk om han blir sämre igen under natten? :crazy: Kanske det skulle vara bäst att sitta uppe och gå ut och titta till honom med jämna mellanrum?
 
Sv: Hästen överhettad?

Kan ju inte säga nåt om hur det är för din häst eftersom jag inte vet hur tjock päls den har, stängde ni stalldörren o.s.v. ??? Men, när det blir varmare här, närmar sig nollan så är dörrarna öppna i mitt stall. Har två oklippta hästar som visar tydligt om det är för varmt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst hade lyckats rymma från boxen inatt och nu under kvällen upptäckte vi att han kommit åt en tunna med torr mash som han ätit ur...
Svar
8
· Visningar
1 471
Senast: Robina
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 921
Senast: Sirap
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 921
Senast: Habina
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
930
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp