Bukefalos 28 år!

Hästtransportfirmor

L

linnéa

Vad har ni för erfarenheter av hästransportfirmor? Skall snart hämta hem min 1 åring, till stället är det 46 mil. Funderar nu på att låta en hästtransportfirma köra hästen åt mig, vad har ni för erfarenheter?
 
Sv: Hästtransportfirmor

Vi använder ofta transportföretag. Jag tycker att det är betydligt trevligar eför hästen, och Även om det kostar en del så är det ju knappast gratis att sitta och köra en massa mil med trailer.... Sen sparar man ju den tiden också.
 
Sv: Hästtransportfirmor

Jag har bara goda erfarenheter... Har plockat hem 4 hästar från norra Sverige till södra... Alltså, långa resor.. Dessutom har det varit med tre olika transportörer.

Två av hästarna var 1 åringar när de gjorde resan och de kom fram i gott skick. Trötta självklart men i gott skick för övrigt.
 
Sv: Hästtransportfirmor

Jag har anlitat ett par olika firmor och alla förutom den sista har varit bra.
Det jag lärde mig efter den sista resan var att ALLTID få något skriftligt bevis på vart hästen ska hämtas/lämnas samt pris. Räcker med att ha det på ett mail eller liknande. När hästen skulle hämtas sist så hade inte chaffören fått reda på exakt vart av chefen vilket gjorde att han hotade med att inte hämta hästen alls om vi inte betalade ytterligare tusenlappar svart till honom. Och eftersom vi var i akut behov av transport den dagen så fick vi vackert hosta upp pengarna.

Min första resa var över 13 timmar med endast 3 pauser för lastning av nya passagerare. Det var inte meningen att det skulle ta så lång tid men det var många svårlastade hästar som skulle på. Jag var med i transporten och satt framme i förarhytten. När jag sen skulle gå ur var jag så stel att jag knappt kunde räta på knäna. Men hästen min travade glatt ur lastbilen som om han hade kommit direkt från hagen :).

Jag rekommenderar varmt att anlita transportfirmor vid långa resor med häst. Så mycket smidigare och oftast billigare.
 
Sv: Hästtransportfirmor

Jag anlitade 2 hästtransportfirmor och det gick bra!Hästarna åkte exakt 46 mil.
Hästarna var trötta men inte svettiga i första lastbilen, när de skulle hem men en annan lastbil så var de trötta OCH svettiga ...ändå kördes de hem på vintern!
Så ta reda på vilka som kör, hur många chafförer som "kör", är de två så kan de turas om och blir inte trötta!
Vill du kan du få ett nr till en som är bra på att rek. duktiga hästkarlar som kör lungt på vägarna ( tror att den sista lastbilen körde som fasen, men tanke på hur hästarna var!, samt var chaffisen en stressad man, inte bra för hästar.)
Jag valde denna chaffis för att han var den enda som kunde köra samma vecka.
Sen ska du höra om de har övervaknings kamera, hur ofta de stannar, strö på golvet, tillgång till hö,gärna box så hästen slipper stå uppbunden ( med tanke på åldern)
Betala när hästen kommit hem, ifall det skulle vara nåt.
Fråga efter försäkring ifall nåt skulle hända.
Maila inte. utan tala i tel. det finns trevliga och det finns rötägg, det märker du i telefon!

Annars är det bästa att själv köra, ska jag göra i forsättning..du kan stanna hur ofta du vill och titta till, fylla på hö, finns att köpa övervakningskamera ...minns inte affären, men ca 600:- kostade det.
 
Sv: Hästtransportfirmor

Nu senast jag hämtade hem mitt föl, så körde vi själva dom 58 min enkel resa, jag har inte så bra erfarenhet av hämta hästar med transportfirma.

Den första hästen vi hämtade, hon åkte kl 3 på natten från Göteborg, via Stockholm till Östersund, hade då stått på bilen hela tiden. Ingen vila.

Min andra häst, som desutom var dräktig och precis avvängt från sitt föl, gjorde samma resa, hos fick bo i Stockholm 4 dagar, för transportören skulle vänta in några andra hästar, utom att jag hade fått veta det från början. Sedan fick hon bo en natt på Sundsvalls travbana.

Ingen mera transportfirma, om jag inte måste.
 
Sv: Hästtransportfirmor

Vi skulle få hem vårt halvblod från skåne till södermanland.
Transporten dök aldrig upp hos köparen. Vi kontaktade firman men de visste inte vilka vi var.
Jättekonstigt, tidigare hade vi pratat med samma kvinna och hon tog imot körbeställningen.
Så min erfarenhet är inte så bra men jag vet ett par andra som använt sig av den här formen av transport och det har fungerat utan anmärkning.
Det gäller nog att kolla upp företaget och inte ta något okänt.
Det slutade med att vi hämtade hästen själva och det gick bra. Vi stannade ofta och gav vatten och lite mat. Vi såg även till att han rörde på benen och trampade om så han inte stod lika hela tiden.
 
Sv: Hästtransportfirmor

Har precis fått hem min dräktiga märr som kördes ner från Uppsala till i närheten av Grästorp, där fick vi hämta henne för de körde inte runt mig, men jag är nöjd dock ringde chauffören för sent så till slut lämande han av henne på ett stall där jag fick hämta henne, vilket inte var vad räknade med men annars är jag nöjd.
hon verkade relativt lugn och står nu i sin box o äter får se hur det påverkade dräktigheten dock det vet man aldrig
 
Sv: Hästtransportfirmor

Jag är så rädd för att jag skall få med oseriös verksamhet att göra. Svårt att veta vart man skall vända sig:confused:
 
Sv: Hästtransportfirmor

Vi har skickat MÅNGA hästar med transportörer och dom har alltid kommit fram i bästa skick. (galoppörer som åkt till/från tävlingar).
Vi har även skickat många fölmärrar och är alltid lika imponerad av med vilket lugn dom har hanterar sto och föl vid lastning/ urlastning!
 
Sv: Hästtransportfirmor

linnéa skrev:
Vad har ni för erfarenheter av hästransportfirmor? Skall snart hämta hem min 1 åring, till stället är det 46 mil. Funderar nu på att låta en hästtransportfirma köra hästen åt mig, vad har ni för erfarenheter?

Jätte bra erfarenheter! När jag köpte Carissa så anlitade vi en hästfransportfirma. Dom som ägde företaget var jätte snälla och bra med hästarna. Vi fick t.o.m låna en box i deras stall åt Carissa så att hon fick vila sig en dag, hon fick mat & vatten och dom ville inte ens ha betalt för det!
 
Sv: Hästtransportfirmor

Vad bra det låter för er! Jag har ringt runt till typ fem sex olika transportföretag idag och inte hittat någon som var riktigt bra.
Tyvärr värkar det finnas många oseriösa "firmor"
Vet inte vad jag skall göra :confused:
 
Sv: Hästtransportfirmor

Det finns de nog allt, tyvärr:/
Finns det ingen möjlighet att du kan köra hästen själv?
 
Sv: Hästtransportfirmor

Jodå, det kan jag allt göra egentligen. Känns inte så roligt bara med tanke på hans ålder. Har aldrig kört bebisar förut och har lite erfarenhet tycker jag... Så jag tänkte både för hans och min skull att det hade varit bättre med lastbil:D
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nu när ekonomin är som den är i landet, så funderar jag på om byteshandel möjligen kommer att öka? Vad tror ni? Vad har ni för...
Svar
1
· Visningar
1 132
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 969
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
2 010
Senast: ylvalill
·
Hästmänniskan Hej! ni som något nyligen kört hem häst genom att låta en hästtransportör köra hem den åt er, vad har ni betalat? jag har kontaktat...
Svar
16
· Visningar
2 676
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp