Häftgrund på lackad möbel

Winni

Trådstartare
Jag har ett vitrinskåp som jag fick för ca 15-16 år sedan, som är lackat. Eftersom jag har rätt skralt i kassan :crazy: hade jag tänkt måla om det i stället för att köpa något som bättre passar min stil. Men nu är det så att jag älskar gamla almogemöbler och när något ska målas är det bara linoljefärg som gäller. Fast nu tänkte jag alltså gå mot mina egna ideal och måla skåpet på annat vis :o

Den är alltså ganska tunt klarlackad och jag orkar inte slipa ned allt för att måla med traditionella färger, så jag tänkte måla på lacken med någon typ av "plastfärg". Hur gör jag, är det någon som kan tipsa mig? Tänkte slipa lite lätt med sandpapper, tvätta med målartvätt och måla med en häftgrund först innan jag målar med själva färgen. Kan jag ha en färg på häftgrunden och en annan på färgen? Hade tänkt slipa lite färgen på vissa ställen så att den ser lite sliten ut och så att bottenfärgen kommer fram. Vad tror ni, hur ska jag göra för att få det någorlunda bra och få den att passa till mina andra möbler?
 
Sv: Häftgrund på lackad möbel

Är det ingen som målar med färger från vanliga färgbutiker och på redan lackade/fabriksmålade möbler?

Berätta hur du gjorde och hur det blev. Vad tror ni om mitt förslag på att måla skåpet eller ska jag göra det på annat sätt?
 
Sv: Häftgrund på lackad möbel

Min pojkvän har precis målat om ett klarlackat furubord med vanlig lackfärg (svart) från Biltema. Slipade först, men inte så att det blev trärent utan rätt mycket lack kvar, torkade av och målade sen med lackfärgen. Nu var det för bara någon dag sedan så det är svårt att säga hur bra det kommer att hålla i längden, men just nu ser det bra ut!

Jag har målat om en del möbler annars och brukar oftast slipa så gott det går (dock sällan det blir trärent), ibland målar jag med grundfärg och slutligen på med lackfärg (servalac, oftast oljebaserad men har också använt vattenbaserad). Har hållt jättebra än så länge.

Hur du ska göra för att det ska passa ihop med dina övriga möbler är svårt att säga, jag har ju ingen aning om hur de ser ut!

Jag blir osäker på vad du menar med "plastfärg"? Jag är dock ingen hejare på det här med färger...
 
Sv: Häftgrund på lackad möbel

Det går alldeles utmärkt att slipa på lackad möbel och sedan måla. Det bästa är ju om du kan få bort lacken, men huvudsaken är att det blir en ordentligt ruggad yta.
Med häftgrund - menar du då grundfärg?

Plastfärger är :devil:'s-påhitt!

För att kunna veta om det kommer passa in hos dig så vore det ju bra med lite bilder! :angel::)
 
Sv: Häftgrund på lackad möbel

Lackfärg, är den blank eller finns det i matt/halvmatt också tror du? Har fått för mig att den är blank, vad jag nu fått det ifrån :crazy:
 
Sv: Häftgrund på lackad möbel

Håller helt med dig om att plastfärger är "handärs" påfund :mad: och jag använder inte den typen av färg. Men eftersom linoljefärger knappast går att måla på en yta som har lite lack kvar, är jag tvungen att gå på andra typer av färg. Så jag tänker slipa, men inte helt trärent eftersom den inte bara har helt släta ytor och jag orkar helt enkelt inte att slipa jättenoga i varje litet skrymsle.

Har hört talas om något som heter häftgrund och trodde i min enfald att jag måste måla med det först för att få den andra färgen att sitta, eftersom det blir lack kvar :crazy: Men det går tydligen att bara måla med en grundfärg innan den andra målas på.

Möbeln är som sagt från 1990-talet någon gång så jag sörjer inte om den målas med annan färg än linoljefärg, men den bör inte se blankplastig ut menar jag.

Jag hade inte några bilder inlagda såg jag, men om det blir färg inom snar framtid ska jag fota skåpet före och efter + mina övriga möbler.
 
Sv: Häftgrund på lackad möbel

Jag har ett lackatskåp som jag ska måla och jag ska inte slipa eller nått på det. Bara på med häftgrund (som är en grundfärg med en skrovlig yta som fäster på lack) sedan på med vanlig färg.

Detta ska funka enl målare och en även målarbutiken jag pratat med.
 
Sv: Häftgrund på lackad möbel

Den finns i alla varianter - helmatt, matt, halvblank, blank osv! Lite olika beroende på fabrikat kan jag tänka mig, men servalac tror jag finns i några olika varianter. Jag har målat ett flertal möbler i servalac halvblank och det har blivit bra, inte alls jätteglansigt. Jag har provat matt också och det blir också jättefint! Den halvblanka kanske blir lite glansig dock om man väljer en starkare kulör än vad jag hade, det är möjligt att det framträder mer då (jag målade med en bruten vit, antikvit tror jag).

Lackfärg kallas också snickerifärg eller täckfärg för trä och metall, om jag har förstått det rätt. :)
 
Sv: Häftgrund på lackad möbel

Nordsjö skriver så här om sin häftgrund:
---
Den utmärkta vidhäftningen gör att Häftgrund V kan användas vid målning av svåra underlag som laminat, keramiska plattor, hård PVC, härdlackerade snickerier m.m.
---

vilket gör att jag tror du är på helt rätt anfallsvinkeln. Börjar man slipa men inte får bort all lack tror jag däremot det lyser igenom rätt bra att det är områden som fortfarande är klarlackade under.

Häftgrund och en schysst lackfärg tror jag är da shit, men en färgbutik brukar veta råd! Glöm inte före- och efterbilder! :D
 
Sv: Häftgrund på lackad möbel

Nordsjö skriver så här om sin häftgrund:
---
Den utmärkta vidhäftningen gör att Häftgrund V kan användas vid målning av svåra underlag som laminat, keramiska plattor, hård PVC, härdlackerade snickerier m.m.
---

vilket gör att jag tror du är på helt rätt anfallsvinkeln. Börjar man slipa men inte får bort all lack tror jag däremot det lyser igenom rätt bra att det är områden som fortfarande är klarlackade under.

Häftgrund och en schysst lackfärg tror jag är da shit, men en färgbutik brukar veta råd! Glöm inte före- och efterbilder! :D

Tack till dig, Scilla och maria85 nu vet jag lite mer.

Härligt att jag inte behöver slipa överhuvudtaget :bump: Nu kör jag på häftgrund och en mattare typ av lackfärg. Ska kolla om häftgrunden finns i olika färger för i så fall tar jag en nyans på den och en liknande fast ljusare eller mörkare (har inte bestämt mig en) lackfärg på. Sedan provar jag med att slipa lite på vissa ytor så att den ser lite chabby chic ut.

Bilder kommer när jag ska sätta igång det lovar jag, fast det kanske dröjer innan jag kommer till skott :cool:
 
Senast ändrad:
Sv: Häftgrund på lackad möbel

Uppdatering. På lördag ska jag handla färgen till skåpet. Men jag kan inte bestämma mig för vilken färgnyans jag vill ha. Skulle behöva hjälp från er kloka buketalister.

Alla möblerna i rummet går i brunt. Antingen är de som matgruppen i ek eller så är det som den gamla skänken målad i drickamålning/ådermålning eller vad man nu rätt kallar det för. Vitrinskåpet kommer att stå vid ena kortänden på rummet där en gammal fotölj också står, den är omklädd i ett linnetyg.

Hur skulle ni göra? Försöka måla skåpet i någon brun, brunsvart färg för att försöka få det att smälta in. Eller skulle ni måla det i en helt annan färg som bryter helt, men ändå passar i ett rum med gamla möbler.

Först var jag nog helt inne på att försöka måla så att den skulle smälta in, men risken är den att det bara får den att sticka ut ännu mer. Den är ju inte gammal och den har inte ett träslag som måste visas för att just det är vackert som t ex ek.

Vit är bokhyllan som står där nu och det passar verkligen inte alls här. Hitta linnetygets färgvariant men risken är överhängade att skåpet bara blir nogatfärgat :p En varm röd färg som de också hade efter gammalt, engelsk röd heter den kanske man ha den i. Men det får inte vara så att den sticker ut så mycket att det bara blir skåpet man ser.

Hjälp mig :confused:
 
Sv: Häftgrund på lackad möbel

Har hittat några gamla bilder från delar av rummet. Det ger väl en lite bild av vad som finns i rummet i alla fall. Det här är de älsta möblerna, hittar tyvärr inga andra bilder på hela rummet eller den delen som skåpet kommer att stå i. Men ni kanske kan få några ideér i alla fall.










 
Sv: Häftgrund på lackad möbel

Jag tycker du ska följa ditt hjärta. Engelskt röd är underbart, jag borde veta eftersom hela nedervåningen är i den färgen :D

Tror benhårt på tesen att om man älskar och har handplockat sina möbler kommer de att matcha. En del tar det lite tid för att hitta rätt plats, men då låter jag dem vila ett tag, så kommer de till ro.

Flummigt va? :D
 
Sv: Häftgrund på lackad möbel

denna byrå med tillhörande spegel var lackad furu.

jag slipade lätt, så att det blev en yta för färgen att fastna i, grundmåalde 2 ggr och drog sedan över ett lager halvblank lack.
29777485.jpg
 

Liknande trådar

Hemmet Ja, det är klart att det går, men tar det lite mer från början, för nu är det förändringens tid för mig :) Jag bor i hyreslägenhet och...
Svar
17
· Visningar
5 040
Hemmet Hopp nu hittade jag en jätte fin gammal skänk på loppis, 100kr fick jag betala. Ni vet sådan där med två låder och två dörrar. Tyvärr...
Svar
5
· Visningar
2 677
Senast: Is
·
Hemmet Har just nu ett helt okej kök, men lite små tråkigt kan jag tycka. Luckorna är vita, kaklet vitt och diskbänken i stål samt vissa...
Svar
8
· Visningar
2 323
Senast: Nixehen
·
Hemmet Jag ska göra om i sovrummet och har lite funderingar... 3 väggar ska bli ljusgrå, den 4e ska bli fondvägg mörkgrå med något turkost...
Svar
3
· Visningar
934
Senast: replica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp