Hagskydd? Lymfangit

Buck

Trådstartare
Gamla hästen har gått och fått lymfangit på ena bakbenet, det går dock på rätt håll och benet är nu nästan hälften så tjockt som dag 1 och hästen är både glad och travar frivilligt i hagen :).
Hon har fått ha back on track paddar i hagen men nu när hon är mer rörlig så vågar jag inte ha lindor i hagen längre. Så tänker istället ha back on track i boxen och ngt annat i hagen :), men vad ska man skaffa för skydd som är någorlunda värmande och med bra passform? Tänkte först på snabbandage men tror inte att det kommer sitta så bra, sen finns det ju mudsocks av olika varianter men de är ofta lite väl sladdriga.

Vad har ni haft på era hästar med lymfangit? Vad för skydd tror ni kan fungera?
 
Gamla hästen har gått och fått lymfangit på ena bakbenet, det går dock på rätt håll och benet är nu nästan hälften så tjockt som dag 1 och hästen är både glad och travar frivilligt i hagen :).
Hon har fått ha back on track paddar i hagen men nu när hon är mer rörlig så vågar jag inte ha lindor i hagen längre. Så tänker istället ha back on track i boxen och ngt annat i hagen :), men vad ska man skaffa för skydd som är någorlunda värmande och med bra passform? Tänkte först på snabbandage men tror inte att det kommer sitta så bra, sen finns det ju mudsocks av olika varianter men de är ofta lite väl sladdriga.

Vad har ni haft på era hästar med lymfangit? Vad för skydd tror ni kan fungera?
Vilken effekt vill du åt? Värme? Isåfall har ju backontrack vanliga benskydd som jag skulle satsa på.

Eller är det skydd mot smuts du vill ha? Då skulle jag inhandla mudsocks från något bra brittiskt märke med erfarenhet av lera :p
 
Varför ska du ha skydd i hagen alls pga lymfangit om hästen är behandlad och frisk nog att få gå i vanlig hage /röra sig osv?
Hästen ska vara lindad då det hjälper svullnaden att gå ner, sen så ska hon röra sig så mycket som möjligt för det hjälper också svullnaden gå ner, så är bäst att hon går i vanliga hagen så hon uppmuntras att röra på sig.
Vill inte ha back on track 24/7 (rekommendationerna är 8h åt gången), så ett hagskydd som kan sitta tajt och stabilt som en linda vore bäst.
 
Hästen ska vara lindad då det hjälper svullnaden att gå ner, sen så ska hon röra sig så mycket som möjligt för det hjälper också svullnaden gå ner, så är bäst att hon går i vanliga hagen så hon uppmuntras att röra på sig.
Vill inte ha back on track 24/7 (rekommendationerna är 8h åt gången), så ett hagskydd som kan sitta tajt och stabilt som en linda vore bäst.
Tänker likadant som dig vad gäller skydd/lymfangit. Har dock inga bra tips på skydd Då jag inte använder skydd i hagen. Någon som använder mer heltäckande skydd i stil med professionals choice neoprenskydd o liknande varianter, som ju ger mer stöd, eller är de för varma? Tänker att helt vanliga damasker ju ofta inte innefattar hela kotan, och det vill man ju gärna för annars stagnerar lymfangitödemen mitt på kotan.
 
Tänker likadant som dig vad gäller skydd/lymfangit. Har dock inga bra tips på skydd Då jag inte använder skydd i hagen. Någon som använder mer heltäckande skydd i stil med professionals choice neoprenskydd o liknande varianter, som ju ger mer stöd, eller är de för varma? Tänker att helt vanliga damasker ju ofta inte innefattar hela kotan, och det vill man ju gärna för annars stagnerar lymfangitödemen mitt på kotan.
Pc ska man inte använda i hagen/ längre stunder enligt åf, så ngt sånt vågar jag inte.

Hästen har sen mest svullnad på låret och benet, kotan och karleden är mer normalt faktiskt :).

Dvs korta skydd så som pc är lite för korta, hade varit bra med tillräckligt höga för att kunna ha hasskyddet ute i hagen ngn dag när det är kallare t ex.
 
Senast ändrad:
Pc ska man inte använda i hagen/ längre stunder enligt åf, så ngt sånt vågar jag inte.

Hästen har sen mest svullnad på låret och benet, kotan och karleden är mer normalt faktiskt :).

Dvs korta skydd så som pc är lite för korta, hade varit bra med tillräckligt höga för att kunna ha hasskyddet ute i hagen ngn dag när det är kallare t ex.

Har full respekt för att du vill ha skydd på din häst, MEN måste få säga att om hästen rör på sig självmant i hagen så tror jag att benen mår bäst av att inte ha några skydd faktiskt. Det räcker nog mer än väl att du har det inne. :)
 
Hästen ska vara lindad då det hjälper svullnaden att gå ner, sen så ska hon röra sig så mycket som möjligt för det hjälper också svullnaden gå ner, så är bäst att hon går i vanliga hagen så hon uppmuntras att röra på sig.
Vill inte ha back on track 24/7 (rekommendationerna är 8h åt gången), så ett hagskydd som kan sitta tajt och stabilt som en linda vore bäst.

Fast om hästen rör sig ute naturligt i vanlig hage och akutstadiet ang lymfangit gått bort i kombo med medicinering, så räcker det gott att den isåfall bara är lindad nattetid på box om man vill åt extra cirkulation eftersom den står still då .
 
Har full respekt för att du vill ha skydd på din häst, MEN måste få säga att om hästen rör på sig självmant i hagen så tror jag att benen mår bäst av att inte ha några skydd faktiskt. Det räcker nog mer än väl att du har det inne. :)
Är veterinärens rekommendation att ha hästen lindad även i hagen, och då jag ser hur mycket benet minskar med lindor så vågar jag i alla fall inte testa att ha henne utan linda än. Är bara 6 dagar sedan hon blev dålig så planerar att ha henne lindad i hagen en vecka till, eller i alla fall tills man kan känna/se senan bättre (nu så är hon jämt oval runt hela benet och börjar bli lite mjuk vid senan, i söndags var hon helt rund och steenhård :()
 
Jag hade lindat, inga skydd.

Jag har haft min ena lindad mycket i hagen pga mugg, hon rör iofs aldrig sina lindor, men en rejäl padd och sen fleecelinda har funkar väldigt bra på henne även i hagen. Du är säkert duktig på att linda, mina lindningar håller utan problem 24 h trots att hon rör sig, så det gör det säkert på din också.

Jag har hagskydd också, från equilibrium, men jag tycker de sitter för hårt. Ibland sätter jag dem utanpå lindan om det regnar bara.
 
Jag hade lindat, inga skydd.

Jag har haft min ena lindad mycket i hagen pga mugg, hon rör iofs aldrig sina lindor, men en rejäl padd och sen fleecelinda har funkar väldigt bra på henne även i hagen. Du är säkert duktig på att linda, mina lindningar håller utan problem 24 h trots att hon rör sig, så det gör det säkert på din också.

Jag har hagskydd också, från equilibrium, men jag tycker de sitter för hårt. Ibland sätter jag dem utanpå lindan om det regnar bara.
Lindorna brukar oftast sitta, bara det nu att benet är tjockt och inte har mycket till köra som "stoppkloss" och benet krymper tillräckligt mycket nu under dagarna för att bandaget ska glida ner.. Är lite därför jag vill ha ngt annat än lindor, vill inte riskera att en Linda går upp.
 
Linda hela vägen ner så får du hoven som stoppkloss. Det kräver lite extra långa paddat men funkar alltid om man har ett svårlindat ben.
Jag hade inte valt skydd i hagen utan lindat. Blir inte samma resultat med skydd som med lindor är min erfarenhet.
Den har jag haft bot på dygnet runt på en som hade boxvila och det funkade jättebra. Det efter konsultation med dom på bot men har full förståelse om du vill hålla dig till rekommenderade 8 timmar.
 
Jag hade lindat hästen med klisterbandage och bomull hela vägen från karpus, (alt has) till hov när hästen kommer in från hagen, då är benet inte svullet och haft det på så länge som det håller sig annars gjort om varje kväll. Skydd hjälper inte att hålla svullnad nere alls tyvärr så de för bara att smuts hamnar innanför och ligger mot såret. Inte heller Bot hjälper för att hålla svullnaden nere då det inte är ett jämt tryck.
 
Min fick lymfangit förra året. Vi fick medicin mot det. Men vet sa att svullnaden kunde ev kvarstå ett tag efter medicineringen var över.
Han fick gå med spritomslag med klibb-linda dygnet runt ett tag.
Funkade fint att ha i hagen.

Skydd får ju aldrig samma funktion som en linda om man vill hålla svullnad nere.

Om vet ordinerar lindor kan man dra klibblinda över alt linda med den.
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
226
Senast: sweep
·
Utrustning Någon som jämfört både snabbandage från back om track med vanliga hederliga stallbandage (tjock padd och linda) när det gäller lymfangit...
Svar
11
· Visningar
1 304
Utrustning Jag överväger att köpa nya benskydd till min häst. De ska skydda bra mot slag, vara bekvämt även fast att hon har ett jättestort överben...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 908
Senast: kurakosz
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp