Hagstorlek

Apollo

Trådstartare
Vi har diskuterat i stallet.:confused: Har inte riktigt hittat svar på frågan.
Hur tänker Jordbruksverket med måtten på hagarna? Är dessa mått endast plan mark?
Om jag har en skogshage med inte så mycket plan mark som tex 30*15 för en häst så kan jag inte använda den hagen utan att utöka den plana marken.
Hoppas ni förstår frågan.
 
Vi har diskuterat i stallet.:confused: Har inte riktigt hittat svar på frågan.
Hur tänker Jordbruksverket med måtten på hagarna? Är dessa mått endast plan mark?
Om jag har en skogshage med inte så mycket plan mark som tex 30*15 för en häst så kan jag inte använda den hagen utan att utöka den plana marken.
Hoppas ni förstår frågan.

Om jag förstått rätt mini mått på rasthage. Om den är kuperad är väll bara positivt. Men bör nog finnas någon stans i hagen hästen kan stå plant.
 
Kan inte tänka mig att det behöver vara såpass mycket sammanhängande plan/öppen mark? :confused: Men det är en intressant frågeställning, i en ordentlig skogshage kan det ju vara svårt för en häst att röra sig fritt i alla gångarter. Vore intressant att veta hur jbv ser på det, hade nog aldrig ens reflekterat över det om jag stängslat upp en skogshage själv.
 
Konstig regel, en hage kan ju tex vara 5 meter bred och 70 meter lång. Skulle inte det vara godkänt då? Hästen kan ju definitivt röra sig fritt i alla gångarter iallafall.
 
Menar du om jbv avser att hagen ska vara med xx mått plan och öppen Mark?

Jag misstänker att hagen ska vara framkomlig på större delen men det är den ju ändå i en skog utan större snår och brett mellan träden, även om det är kuperad terräng.
en hage med snårskog på minimimått där hästen bara har en 50cm bred stig som sträcker sig ett varv runt är ju visserligen så att hästen kan röra sig fritt i alla gångarter men den har då inte möjlighet att utnyttja hela hagen. Då kan det ju vara läge att bygga ut till trädfri Mark så att hästen får mer tillgänglig hag yta, dock "behöver" den ju inte vara så stor som jbv minimi mitt.
 
Kan inte tänka mig att det behöver vara såpass mycket sammanhängande plan/öppen mark? :confused: Men det är en intressant frågeställning, i en ordentlig skogshage kan det ju vara svårt för en häst att röra sig fritt i alla gångarter. Vore intressant att veta hur jbv ser på det, hade nog aldrig ens reflekterat över det om jag stängslat upp en skogshage själv.

Om jag förstod rätt kom mini måtten till för att så många hästar stått i box stora rasthagar. Många av hagarna var väldigt leriga. Men lite flexibilitet hade varit önskvärt på måtten. Hagen kanske kan vara bredare o nån meter smalare osv. Men plan helt öppen mark tror jag inte att hela hagen behöver vara. Det är Intresant!
 
Vi har diskuterat i stallet.:confused: Har inte riktigt hittat svar på frågan.
Hur tänker Jordbruksverket med måtten på hagarna? Är dessa mått endast plan mark?
Om jag har en skogshage med inte så mycket plan mark som tex 30*15 för en häst så kan jag inte använda den hagen utan att utöka den plana marken.
Hoppas ni förstår frågan.
Nej, jag förstår inte frågan och jag förstår inte vad som är problemet med de rekommenderade måtten eller resten av skrivelsen.

"Rekommendationen är att en hage minst bör vara 300 m2 (10 x 30 meter), för en häst av halvblodstyp. Dock förutsätter en så liten hage ett idealt underlag. Ett bristfälligt underlag, exempelvis ett halt underlag, kräver en betydligt större yta. Den rekommenderade hagstorleken är inte på något sett ett idealmått utan en större yta är att föredra."

Det står ingenstans att den ska vara 10 x 30 m utan att den bör vara 300 kvm och rekommendationen är att de är så stora som möjligt. Vad är svårt att förstå? :confused:
 
Nej, jag förstår inte frågan och jag förstår inte vad som är problemet med de rekommenderade måtten eller resten av skrivelsen.

"Rekommendationen är att en hage minst bör vara 300 m2 (10 x 30 meter), för en häst av halvblodstyp. Dock förutsätter en så liten hage ett idealt underlag. Ett bristfälligt underlag, exempelvis ett halt underlag, kräver en betydligt större yta. Den rekommenderade hagstorleken är inte på något sett ett idealmått utan en större yta är att föredra."

Det står ingenstans att den ska vara 10 x 30 m utan att den bör vara 300 kvm och rekommendationen är att de är så stora som möjligt. Vad är svårt att förstå? :confused:
Jag förstår precis. Min fråga har inte med själva storleken på hagen, utan hur de tänker att själva marken bör vara.Är måtten för helt platta hagar? Har inget med halt underlag att göra etc.
Vi har EN hage med "lagliga mått". för två hästar. De andra är betydligt större. I mitten på denna hage är det en stenkulle som några anser inte ska räknas in i måtten, därför att de inte kan galoppera över hela hagen mitt över så att säga. på sidorna går det naturligtvis bra. Detta är min fråga, ska en sån markplätt räknas bort och man måste lägga till mark för att få den lagliga ytan för två hästar. Detta är min fråga, då vi har en hage som ser ut som den gör, därav frågan.
 
Jag förstår precis. Min fråga har inte med själva storleken på hagen, utan hur de tänker att själva marken bör vara.Är måtten för helt platta hagar? Har inget med halt underlag att göra etc.
Vi har EN hage med "lagliga mått". för två hästar. De andra är betydligt större. I mitten på denna hage är det en stenkulle som några anser inte ska räknas in i måtten, därför att de inte kan galoppera över hela hagen mitt över så att säga. på sidorna går det naturligtvis bra. Detta är min fråga, ska en sån markplätt räknas bort och man måste lägga till mark för att få den lagliga ytan för två hästar. Detta är min fråga, då vi har en hage som ser ut som den gör, därav frågan.
Jag förutsätter att du själv förstår vad du frågar efter men jag förstår inte vad som är problemet. Det är ju bara att läsa innantill. Vad som bör och rekommenderas är inte tvingande, står det ska/skall är det tvingande.
 
So
Jag förstår precis. Min fråga har inte med själva storleken på hagen, utan hur de tänker att själva marken bör vara.Är måtten för helt platta hagar? Har inget med halt underlag att göra etc.
Vi har EN hage med "lagliga mått". för två hästar. De andra är betydligt större. I mitten på denna hage är det en stenkulle som några anser inte ska räknas in i måtten, därför att de inte kan galoppera över hela hagen mitt över så att säga. på sidorna går det naturligtvis bra. Detta är min fråga, ska en sån markplätt räknas bort och man måste lägga till mark för att få den lagliga ytan för två hästar. Detta är min fråga, då vi har en hage som ser ut som den gör, därav frågan.
Som @Mia_R skriver ovan är det en rekommendation. Det som är lagligt bindande finns i föreskriften. Där står t.ex. "Hästar ska normalt sett dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter." Det är ett lagligt krav. Jordbruksverket har sen gjort en praktisk rekommendation byggt på den lagtexten. En rekommendation innebär en vägledning men du kan avvika från den under förutsättning att föreskriftens krav ("skall-kravet") ändå uppfylls. I ditt fall skulle hagen där hästarna kan galoppera utan problem runt en kulle och som är större än 300 m2 uppfylla lagkravet. Det skulle också en längre men smalare hage göra under förutsättning att underlaget medger galopp.

Jag vet givetvis inte hur SJV tänker men du kan skriva dit och fråga om du vill.
 
@Apollo
Jag kontaktade Jordbruksverket för ett tag sen ang en fråga gällande stall och fick snabbt ett bra svar tillbaka, så kontakta dem du så får du svart på vitt vad som gäller:)
 
@Apollo
Jag kontaktade Jordbruksverket för ett tag sen ang en fråga gällande stall och fick snabbt ett bra svar tillbaka, så kontakta dem du så får du svart på vitt vad som gäller:)
Jag har pratat med dem och de har inga synpunkter på hur hagen ser ut. Bara rekommendationer på storlek per antal häst.
 
Jag har pratat med dem och de har inga synpunkter på hur hagen ser ut. Bara rekommendationer på storlek per antal häst.
Mias citat visar syftet för rekommendationen. Så små hagar förutsätter idealiskt underlag (dvs inte lerigt, halt eller alltför knögligt). Hästarna ska alltså kunna ta ett par galoppsprång obehindrat och kunna vända obehindrat. Det betyder att en kulle eller skogsdunge antagligen funkar fint.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 861
Senast: ameo
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 472
Senast: Linda_A
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 148
Senast: Bee
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 173
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp