Hajk-hunden?

Laa

Trådstartare
Min sambo och jag diskuterade igår hajk-hunden. Jag har alltid trott att det var Turbo, men sambon sa att det inte var så. Google hjälpte föga, så jag vänder mig till buke-expertisen: vem är hajk-hunden?
Dagens viktigaste fråga :D
 
Nä, Turbo var väl en hund som förekom i en deckarserie. S-nånting.

Men hajkhunden, menar du barnprogrammet Hajk? Jag känner ingen hajkhund men bara ordet gör att jag vill ha en! :D
 
@Lavine jo, men jag var i den åldern att jag såg båda vid ungefär samma tid och gjorde kopplingen "svart hund av border collie-typ i båda -> måste vara samma hund". Smart 9-åring eller så ;) (fick dessutom en hajk-hund när jag var 15... Hur lyckat det var behöver vi väl inte diskutera? )
 
Enligt kommentarerna på ett youtube-klipp med Hajkintrot (källkritik :confused:) så är det Turbo!
 
@Lavine jo, men jag var i den åldern att jag såg båda vid ungefär samma tid och gjorde kopplingen "svart hund av border collie-typ i båda -> måste vara samma hund". Smart 9-åring eller så ;) (fick dessutom en hajk-hund när jag var 15... Hur lyckat det var behöver vi väl inte diskutera? )

Ni var säkert många som fick en hajkhund... eller en Turbo (tror jag jobbade med en som skaffade en, det gick inget bra). Men du, det verkar ju som om du hade rätt! Varför minns jag ingen hund i Hajk?
 
Turbo var född 1988, har för mig att han levde till 1999, han blev cirka 11-12 år. Så det beror på när programmet är inspelat. Kan ju ha varit någon av hans valpar i så fall. Eller en helt annan Turbo, det fanns många border collies som hette Turbo ett tag. Finns det nån bild på honom som man kan se?
 
Problemet är att hajk började sändas 1971... Så frågan är när vinjetten är inspelad. Och enligt samma you tube-källa som @xfie läst står det i en cachad version att hunden är en Ida, men då var det ju det där med källkritik :)
 
Det konstiga är att i den andra tråden var det nån som sa att Turbo inte hade några reggade valpar. Han hade 2 kullar 1990. Minst 2 av valparna hade utmärkta resultat i lydnad och vallhundsprov. Den ena kullen föddes på Somollis kennel, det var de som importerade honom från Skottland. Då reggades alla bordercollies i ett vallhundsregister, senare har de blivit inlagda i SKK:s register.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 890
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
594
Senast: Trassel12
·
Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 139
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 576
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp