Hål i hovväggen: vad göra?

FilippaEs

Trådstartare
Hej!
Hovslagare upptäckte nyss idag att min ponny på höger bakhov är påväg att få hål i hovväggen. Det är inte har svamp eller något sådant bara att höger framhovs traktbrodd slår i höger bakhov. Vi är mycket rädda att det ska gå hål, vi vill gärna rida men vi måste ha broddar i nu när det är halt. Har ni några tips? Tacksam för svar!

Filippaes
 
Boots. Och så måste ju anledningen åtgärdas. Är hästen obalanserad och därför slår i, beror det på ridningen etc.

Vad förslog hovslagaren?
 
Hovslagaren visste inte riktigt då han aldrig hade sett detta förut, vi använder boots på honom både bak och fram men tror ni att det kanske kommer behövas boots i hagen också?
Filippaes
 
Hovslagaren visste inte riktigt då han aldrig hade sett detta förut, vi använder boots på honom både bak och fram men tror ni att det kanske kommer behövas boots i hagen också?
Filippaes

Slår den sönder sin egen hovvägg med brodden så jo då behövs det ju skydd i hagen med. Men det är ju inte normalt att det blir så. Så jag skulle kolla upp vad rörelseavvikelsen beror på
 
För mig är det självklart att alltid ha boots eller kotringar på dygnet runt när man har brodd på. Har inte alla det?

I övrigt håller jag med @Alexandra_W om att du behöver kolla upp orsaken till att din häst rör sig så obalanserat. Beställ tid på klinik omgående.
 
Är ni inte rädda att hästen ska få broddtramp om ni inte har boots eller kotringar?
Nej :) Inte ett dugg. Har aldrig varit med om nån häst i min omgivning som skadat sig på det viset och just det är det ingen i min omgivning som verkar ens fundera över.
 
Nej :) Inte ett dugg. Har aldrig varit med om nån häst i min omgivning som skadat sig på det viset och just det är det ingen i min omgivning som verkar ens fundera över.

Nej det är väl olika vad man har för erfarenheter. En häst vi hade tidigare trampade sig riktigt illa precis i kronranden och sedan dess har jag alltid haft boots eller kotringar på hästarna när de har haft brodd på sig. Det är lika naturligt för mig som att ha snösulor på vintern men det har ju inte alla heller.
 
Nej det är väl olika vad man har för erfarenheter. En häst vi hade tidigare trampade sig riktigt illa precis i kronranden och sedan dess har jag alltid haft boots eller kotringar på hästarna när de har haft brodd på sig. Det är lika naturligt för mig som att ha snösulor på vintern men det har ju inte alla heller.
Min får å andra sidan galna skav av boots direkt så just det skulle inte gå på just henne. Snösulor skippar jag sen flera år på just henne eftersom det funkar bra utan på henne. Det blir inga styltor på henne av nån anledning.
 
För mig är det självklart att alltid ha boots eller kotringar på dygnet runt när man har brodd på. Har inte alla det?

I övrigt håller jag med @Alexandra_W om att du behöver kolla upp orsaken till att din häst rör sig så obalanserat. Beställ tid på klinik omgående.

Jag har inte skydd per automatik för de har brodd. Vissa har det, men de flesta klarar sig utmärkt utan. Så helt beroende på häst.
 
Nej det är väl olika vad man har för erfarenheter. En häst vi hade tidigare trampade sig riktigt illa precis i kronranden och sedan dess har jag alltid haft boots eller kotringar på hästarna när de har haft brodd på sig. Det är lika naturligt för mig som att ha snösulor på vintern men det har ju inte alla heller.

hej!

Jag har inte boots på min i hagen. Hon får enormt mycket skav av dom. Hon har heller inte snösulor eftersom hon blir så ömfotad av dom. 4 broddar vågar jag inte heller ge mig på sen hon blev halt av det senaste gången. Kanske nästa vinter...

Jag vet inte nån som har boots i hagen pga broddar, min hade det eftersom hon trampar av sig skor. Har inte haft ett broddtramp på henne nånsin, hon prickar bara skorna ;-)

/Lavinia
 
För mig är det självklart att alltid ha boots eller kotringar på dygnet runt när man har brodd på. Har inte alla det?

Nä. Min skulle nog ha det, egentligen, eftersom han är en jäkla klantpelle med var han sätter ner hovarna. För nån vinter sen trampade han sig precis i kronranden - läkte fint (såg det ut som) och hästen påverkades inte, men däremot växte det ner ett hål i hoven där senare.. Enda gången han lyckats trampa sig själv så att det blivit liknande skada, dock *peppar peppar* . Upplever dock att det fastnar snö/is i booten med rådande väderlek. Vid motion kommer jag dock att ha det, fr.o.m. när vi får sätta igång igen (skadad jag).

@FilippaEs Jag håller med övriga talare. Om hästen har ett rörelsemönster som gör att den slår upp skador på hoven, så hade jag velat kolla upp den saken.
 
höger framhovs traktbrodd slår i höger bakhov


Sorry men jag förstår inte detta?
Nog för att klockan är 03:33 men hur rör sig denna häst för att få dessa skador ?
Skjuter den in bak innan fram har lämnat backen i skritt?
Hur är överrullningen fram egentligen?
En häst som skadar sig så på bakhovarna borde få bättre överrullning fram och jag tänker direkt på att hovisen inte gjort ett tillräckligt bra arbete.
Kanske den behöver kortare tå fram.
Sen är det konstigt att den bara har skador på hovväggen hö bak?
Rimligtvis borde den ha skador på bägge bak, annars har den en rejäl rörelsestörning.
Vore bra med bilder på hovarna.
Kanske är hovarna olika stora som borde betyda att den avlastar, belastar mer vikt som kan tyda på skada.
 
Senast ändrad:
För mig är det självklart att alltid ha boots eller kotringar på dygnet runt när man har brodd på. Har inte alla det?

.

Aldrig någonsin. Har 4 brodd på varje sko + snöskor hela vintrarna. Att ha boots ute i djupsnön känns som en betydligt större skaderisk ifråga om skavskador. Har under 25 års hästhållning haft något obetydligt broddtramp.
 
Det borde vara framhovens tåbrodd som slår i bakhovens hovvägg. Hur traktbrodden ska kunna slå i förstår jag inte riktigt.

För många år sen hade jag en som gjorde broddmärken (ytliga, absolut inga hål) på framsidan av hovväggen båda bak. Märkena orsakade av framhovarnas tåbroddar. Hästen slog helt enkelt ihop - eftersom han var för "sen" iväg med fram och för kvick med bak. Eller annorlunda uttryckt - han var framtung helt enkelt. Löstes med att korrigera skoningen runt om - längre traktarm bak, och tåriktad fram. Inga märken.
Värt att tänka på är att han säkerligen slog ihop obroddad med - men då såg man inga märken.

Men slå HÅL på väggen, det krävs endera en jäkla kraft eller att hästen hela tiden slår ihop på exakt samma ställe.

Då det bara är på en hov så undrar jag om det verkligen är ett broddhål. Och inte en defekt som växt ner, utgångshålet från en hovböld eller liknande? Alltså som inte har med brodden att göra. Har hästen bara traktbrodd dessutom så...
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 285
Senast: MiniLi
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 952
Senast: nullo-modo
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 391
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 067

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp