Håll oss Uppdaterade - Igen!

@Venus_in_Furs Jag ska till Island i september eller oktober! Jag ska åka dit för att ta hand om mitt sto som ska åka med första planet för hösten till Billund. Så jag åker med kort varsel, de har ju en förmåga att ändra dag för planet lite.... Så om det är tillräckligt tidigt så hojta till så kan jag hjälpa dig!

Här har saker lossnat. Vi började träna för Filippa Montan i juli, hunnit med tre gånger nu. Det är verkligen en match made in heaven, vi pratar samma språk och hon har ett otroligt öga för detaljer. Efter att jag och Kraftur grundjobbat i typ 1.5 år sedan han kom från Island och vissa gångarter blivit bättre och andra sämre i omgångar, lossnade det nu på Ofeigurs KM då vi fick 6.23 i T3 och 6.50 i V2, 6.76 i finalen.
Ledde båda klasserna men strök oss ur töltfinalen. Finalerna skulle annars gått precis efter varandra och det hade blivit fyra starter på en dag, lite väl tufft....
Redan i fyrgången ser man att han är lite mattare i korta tölten, men vi kämpar på med styrka och kondis :up:

Så antagligen är vi SM-kvalade i V2 nu (får se vad vi har för kvalgräns till 2018), och det känns ändå som det finns mycket mer i honom! Så himla kul, och inte bara det- det är så roligt att rida nu. Vi är på samma våglängd och han är glad och positiv.

Vi köpte en avkomma till Kraftur i våras, ett sto f. 2013. Brunskäck, med Gáski på mödernet. Hon är dräktig med en spännande unghingst, Lukka frá Stora-vatndsskardis avkomma med Spuni :love: Så hon är bokad på första flyget till Billund som sagt, och nu är vi både förväntansfulla och nervösa :nailbiting:
 
@Venus_in_Furs Jag ska till Island i september eller oktober! Jag ska åka dit för att ta hand om mitt sto som ska åka med första planet för hösten till Billund. Så jag åker med kort varsel, de har ju en förmåga att ändra dag för planet lite.... Så om det är tillräckligt tidigt så hojta till så kan jag hjälpa dig!

Här har saker lossnat. Vi började träna för Filippa Montan i juli, hunnit med tre gånger nu. Det är verkligen en match made in heaven, vi pratar samma språk och hon har ett otroligt öga för detaljer. Efter att jag och Kraftur grundjobbat i typ 1.5 år sedan han kom från Island och vissa gångarter blivit bättre och andra sämre i omgångar, lossnade det nu på Ofeigurs KM då vi fick 6.23 i T3 och 6.50 i V2, 6.76 i finalen.
Ledde båda klasserna men strök oss ur töltfinalen. Finalerna skulle annars gått precis efter varandra och det hade blivit fyra starter på en dag, lite väl tufft....
Redan i fyrgången ser man att han är lite mattare i korta tölten, men vi kämpar på med styrka och kondis :up:

Så antagligen är vi SM-kvalade i V2 nu (får se vad vi har för kvalgräns till 2018), och det känns ändå som det finns mycket mer i honom! Så himla kul, och inte bara det- det är så roligt att rida nu. Vi är på samma våglängd och han är glad och positiv.

Vi köpte en avkomma till Kraftur i våras, ett sto f. 2013. Brunskäck, med Gáski på mödernet. Hon är dräktig med en spännande unghingst, Lukka frá Stora-vatndsskardis avkomma med Spuni :love: Så hon är bokad på första flyget till Billund som sagt, och nu är vi både förväntansfulla och nervösa :nailbiting:

Älskar traven :love:
Ni är så himla fina! Grattis till bra poäng!
 
...äääh.
Du har inte lust att hjälpa mig med lite upplysningar om hur GK egentligen går till i Arvika?

Är du sugen på att åka?

Alltså jag vet knappt själv så jag har fått googla en del så gör det du också. Men just c-flokk är debutantklassen där man har totalt 2,5 varv på sig att visa tölt och/eller trav, galopp och skritt. B-flokk är fyrgång och A-flokk är femgång och hur exakt det är upplagt med vad många varv de olika momenten ska visas är dåligt insatt i. C-flokk kändes lagomt åt mig och mina två såhär första gången.
 
Är du sugen på att åka?

Alltså jag vet knappt själv så jag har fått googla en del så gör det du också. Men just c-flokk är debutantklassen där man har totalt 2,5 varv på sig att visa tölt och/eller trav, galopp och skritt. B-flokk är fyrgång och A-flokk är femgång och hur exakt det är upplagt med vad många varv de olika momenten ska visas är dåligt insatt i. C-flokk kändes lagomt åt mig och mina två såhär första gången.

Vet inte.
Egentligen inte sugen eftersom det är rätt mycket inplanerat, men just den helgen är jag "ledig" än så länge (ska till Hannäs nu på lördag, ridkurs hemma på söndag, helgen därefter troligen westernkurs både lördag och söndag, helgen därefter igen ska jag köra dressyr och precision i sportkörning och eventuellt rida bruksridning på två hästar och dessutom vara funktionär på tävlingen (Hannäs, kan vara kul att åka och titta om man inte har något bättre att göra). Särefter alltså en "ledig" helg. 7 oktober anmäld till en dressyrtävling...
Så egentligen vill jag inte planera in något den där enda lediga helgen.
Men man kan ju ändra sig om något låter alldeles för roligt för att låta bli.
 
fått lite fler bilder från tävlingen. Fortfarande Karl i rosa (skritt och tölt) och Undri i gult (galopp och pass):
21273324_1222831024530173_2531060094593635148_o.jpg

21272852_1222831031196839_3060834174734341384_o.jpg

21273743_1223532511126691_1207891440625901806_o.jpg

21316555_1223534714459804_1964322214437720553_o.jpg

fotograf Lena Johansson.
Och ja, Undris pass behöver bli starkare.
 
Tävling igen igår, med Undri och Karl igen.

Undri skötte sig i stort sett som förra gången men var något mer medgörlig.
Ungefär samma poäng som sist både i T8 och F2, ungefär samma prestation.
Behöver träna vidare i tölten med att få ut lite längre steg och lite bättre energi och tempo (på sikt kan ni byta ut "lite" mot "mycket" men man får ta ett steg i taget...).
Idag fick Undri gå ett pass för instruktör, och vi hittade faktiskt lite redskap för att förbättra så jag är förstås nöjd.

Karl fick gå T5, höjde alltså ribban med att begära kort tölt och tempoväxlingar. Han orkade inte riktigt med den korta tölten, och tempoväxlingarna var lite försiktiga men det har vi bara tränat i någon vecka så det var väl OK. 4.25 eller något i slutresultat, men vi vann faktiskt på det. Stor blågul rosett.

Han fick gå V2 också igen, och fick 5.1 ungefär (lite över men kommer inte ihåg den där onödiga sista decimalen) det vill säga aningen högre poäng än sist.
Det var åtta anmälda men jag tror det var sju startande. Hade räknat med att komma sist, men kom till final, fjärde bästa resultat i uttagningen tror jag.
I finalen var han jättetrött och ökade tölten var rena katastrofen på de flesta sätt och jag fick börja om flera gånger. Ett par långsidor med hyfsad takt fick jag till, men resten var inte för roligt. Dock helt OK att han var mör efter det han gjort tidigare på dagen, på en tungsprungen bana.
Vi fick med en stor röd rosett hem, och jag var förstås väldigt nöjd med dagen.

Två rosetter till Karl, två till Undri (som fick gå B-finalen i T8 och stod ut med att jobba även där - i hans fall handlar det än så länge mest om att han ska kunna genomföra programmen, inte försöka få till poäng).
 
@Venus_in_Furs Jag ska till Island i september eller oktober! Jag ska åka dit för att ta hand om mitt sto som ska åka med första planet för hösten till Billund. Så jag åker med kort varsel, de har ju en förmåga att ändra dag för planet lite.... Så om det är tillräckligt tidigt så hojta till så kan jag hjälpa dig!

Här har saker lossnat. Vi började träna för Filippa Montan i juli, hunnit med tre gånger nu. Det är verkligen en match made in heaven, vi pratar samma språk och hon har ett otroligt öga för detaljer. Efter att jag och Kraftur grundjobbat i typ 1.5 år sedan han kom från Island och vissa gångarter blivit bättre och andra sämre i omgångar, lossnade det nu på Ofeigurs KM då vi fick 6.23 i T3 och 6.50 i V2, 6.76 i finalen.
Ledde båda klasserna men strök oss ur töltfinalen. Finalerna skulle annars gått precis efter varandra och det hade blivit fyra starter på en dag, lite väl tufft....
Redan i fyrgången ser man att han är lite mattare i korta tölten, men vi kämpar på med styrka och kondis :up:

Så antagligen är vi SM-kvalade i V2 nu (får se vad vi har för kvalgräns till 2018), och det känns ändå som det finns mycket mer i honom! Så himla kul, och inte bara det- det är så roligt att rida nu. Vi är på samma våglängd och han är glad och positiv.

Vi köpte en avkomma till Kraftur i våras, ett sto f. 2013. Brunskäck, med Gáski på mödernet. Hon är dräktig med en spännande unghingst, Lukka frá Stora-vatndsskardis avkomma med Spuni :love: Så hon är bokad på första flyget till Billund som sagt, och nu är vi både förväntansfulla och nervösa :nailbiting:


Vilken fining!!:love:
Är det fortfarande aktuellt med Islandsresan så är jag väldigt intresserad av att göra en beställning :bow: PM:a mig gärna om det blir så!
 
Igår var det träning här hemma för Mia.
Va en riktigt rolig träning å jag kände verkligen att jag fick RUDA min häst, å ha svarade så fint :love: Börjar hitta knapparna! :D Men han kräver så otroligt mycket ridning å när man kommer till å får till det är han Såå rolig :D :love:

Två dåliga bilder
Nq1xh1w.jpg


C1AnNvV.jpg
 
Hej alla! :)
Efter många år som enbart läsare i tråden/på Islandsforumet gör jag och Herdis entré. Jag köpte henne i somras, min första egna häst och jag är precis sådär barnsligt lycklig som en bara kan vara när barndomsdrömmen blivit sann. Herdis är ett positivt och glatt femgångssto som just nu går "hellre än bra" men vi försöker jobba ihop oss och få styrka och bärighet i alla gångarter. Ni får några bilder, några lite dåliga pga tagna ur film. Hoppas vi kan haka på den här tråden! :D

IMG_4787_zps5slqj4tf.jpeg


IMG_4786_zpsglorynli.jpeg


IMG_4118_zpsfo8t74hn.jpg
 
Hej alla! :)
Efter många år som enbart läsare i tråden/på Islandsforumet gör jag och Herdis entré. Jag köpte henne i somras, min första egna häst och jag är precis sådär barnsligt lycklig som en bara kan vara när barndomsdrömmen blivit sann. Herdis är ett positivt och glatt femgångssto som just nu går "hellre än bra" men vi försöker jobba ihop oss och få styrka och bärighet i alla gångarter. Ni får några bilder, några lite dåliga pga tagna ur film. Hoppas vi kan haka på den här tråden! :D

IMG_4787_zps5slqj4tf.jpeg


IMG_4786_zpsglorynli.jpeg


IMG_4118_zpsfo8t74hn.jpg
Bilderna syns inte... :(
 
Ólympía flyttades till ett unghästbete för några dagar sen. Vilken jäkla häst. Ett år gammal, knappt hanterad, endast åkt transport ett par gånger som litet föl med sin mamma. Lastar sig själv med hjälp av lite kraftfodermuta, står som ett ljus hela den 1,5 h långa resan, ensam i transporten och väl framme kliver hon ut omedelbart, går (lös) dit hon ska utan minsta tvekan eller rädsla och verkar konstatera att "jag bor här nu". :love: Så jäkla underbar, såpass trygg i sig själv, kanonspråk med andra hästar och otroligt mild och uppmärksam mot människor.

Jag har en perfekt häst. :D

Väldigt liten ännu, och otroligt nätt i kroppen, men det gör ju inte mig så mycket eftersom jag är liten själv. Nu har dessutom hennes hals börjat växa också, äntligen, efter lite för lång tid med en obefintlig sådan. Men man finns det så det räcker och blir över, så om några år kommer väl alla mina pengar gå åt till torrschampo och pälsglans. :meh:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 555
Senast: hundtant
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
270
Senast: Sharpless
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
47 48 49
Svar
966
· Visningar
63 663
Senast: Trott
·
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
27 317

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp