Håll oss Uppdaterade - Igen!

Igår debuterade jag och båda hästarna i Gaedingakeppni :D Red båda i C-flokk som är debutantklassen. Första tävlingen ever med Ljómi så det var mest miljöträning för honom. Jag åkte mest med och hade bara kraven att han skulle sköta sig och visa rätt gångarter :) Han fixade det galant! Väldigt passtaktig i tölten och dåligt tempo i galoppen men det var inget jag korrigerade. Han fick göra sin grej så här första gången bara. Fick poäng 7,10 :D
Laukur gjorde uttagningen superbra och vi låg delad 1a från uttagningen på poäng 8,04. I finalen valde jag traven som är mycket starkare än tölten och vi red upp poängen lite till 8,075 och höll kvar den delade första platsen och fick med oss en blågul rosett hem :love:
Den dagen lever jag länge på! Superduktiga hästar och rolig tävling!
 
Igår debuterade jag och båda hästarna i Gaedingakeppni :D Red båda i C-flokk som är debutantklassen. Första tävlingen ever med Ljómi så det var mest miljöträning för honom. Jag åkte mest med och hade bara kraven att han skulle sköta sig och visa rätt gångarter :) Han fixade det galant! Väldigt passtaktig i tölten och dåligt tempo i galoppen men det var inget jag korrigerade. Han fick göra sin grej så här första gången bara. Fick poäng 7,10 :D
Laukur gjorde uttagningen superbra och vi låg delad 1a från uttagningen på poäng 8,04. I finalen valde jag traven som är mycket starkare än tölten och vi red upp poängen lite till 8,075 och höll kvar den delade första platsen och fick med oss en blågul rosett hem :love:
Den dagen lever jag länge på! Superduktiga hästar och rolig tävling!

Grattis, vad kul!
 
Funderar på detta med travtaktig tölt och skulle vilja höra lite hur andra tränat för att få bort den och få en häst som kan hålla ren tölt längre sträckor :)
 
Funderar på detta med travtaktig tölt och skulle vilja höra lite hur andra tränat för att få bort den och få en häst som kan hålla ren tölt längre sträckor :)

Mycket jobb i sluta.
Och träna sig på att vara snabb i reaktionerna själv och få hästen "reaktiv för hjälperna" så att det räcker med en liten antydan om att få in hästen i sluta och därmed aktivera ytter bak (ytter utifrån slutan sett) med väldigt små hjälper.
Växla sluta så att man än jobbar med höger, än med vänster.
 
Funderar på detta med travtaktig tölt och skulle vilja höra lite hur andra tränat för att få bort den och få en häst som kan hålla ren tölt längre sträckor :)
Travtakt beror på för korta och vinklade bakbenssteg (passtakt på för långa/raka).
För att få takten ren måste man träna på att reglera längden på stegen och det gör man med hjälp av sidförande arbete. Jag jobbar i ett väldigt långsamt tempo och tragglar sidförande av alla dess sorter :)
 
Idag tog ja å Sindri oss en riktigt långtur ut i ett fantastiskt höstväder! Passa på sista dagen innan älgjakten börjar imorgon. Kommande vecka blir det att hålla sig i sandlådan med varierande arbete :)

Min fantastiska häst - han har gett mej glädjen tillbaka till hästeriet :love:
tntc9rv.jpg


9qezOQK.jpg
 
Travtakt beror på för korta och vinklade bakbenssteg (passtakt på för långa/raka).
För att få takten ren måste man träna på att reglera längden på stegen och det gör man med hjälp av sidförande arbete. Jag jobbar i ett väldigt långsamt tempo och tragglar sidförande av alla dess sorter :)

Den här måste jag fundera på...
 
Fundera på du ;)
Är helt med på sidvärtskonceptet.
Funderar mer på det där med längden på bakbenssteget...

Håller med om att man behöver kunna påverka steglängd, om inte annat så för att sedan komma vidare med korrekta tempoväxlingar i tölt och för att få en "mellantrav" som har långa steg med tryck bakifrån i stället för att det blir springigt när man försöker.

hade inte tänkt steglängd i kombination med taktfel; däremot "fel" bakbensaktivering (för dålig aktivitet bak som leder till diverse taktfel).
 
Är helt med på sidvärtskonceptet.
Funderar mer på det där med längden på bakbenssteget...

Håller med om att man behöver kunna påverka steglängd, om inte annat så för att sedan komma vidare med korrekta tempoväxlingar i tölt och för att få en "mellantrav" som har långa steg med tryck bakifrån i stället för att det blir springigt när man försöker.

hade inte tänkt steglängd i kombination med taktfel; däremot "fel" bakbensaktivering (för dålig aktivitet bak som leder till diverse taktfel).
Efter flera år med träning och korrigering av islandshästarna samt en hel del utbildning så kan jag lova dig att det är så.
Sätt dig och googla filmer och jämför vinklingen och längden på bakbensstegen.

Passtakt beror på för långa och raka bakben (ofta i kombination med en spänd ryggmuskulatur)
Travtakt beror på för korta bakbenssteg där vinklingen är för stor i hasen och bakknäet.
Båda problemet avhjälps med sidförande arbete. Dom raka benen blir mer vinklade och dom korta bakbenen måste ta längre kliv för att kunna kliva över i sidförandet.
 
Är helt med på sidvärtskonceptet.
Funderar mer på det där med längden på bakbenssteget...

Håller med om att man behöver kunna påverka steglängd, om inte annat så för att sedan komma vidare med korrekta tempoväxlingar i tölt och för att få en "mellantrav" som har långa steg med tryck bakifrån i stället för att det blir springigt när man försöker.

hade inte tänkt steglängd i kombination med taktfel; däremot "fel" bakbensaktivering (för dålig aktivitet bak som leder till diverse taktfel).
Även en aktiverad bakdel kan gå med taktfel.
Allt handlar om HUR dom rör bakbenen.
 
Efter flera år med träning och korrigering av islandshästarna samt en hel del utbildning så kan jag lova dig att det är så.
Sätt dig och googla filmer och jämför vinklingen och längden på bakbensstegen.

Passtakt beror på för långa och raka bakben (ofta i kombination med en spänd ryggmuskulatur)
Travtakt beror på för korta bakbenssteg där vinklingen är för stor i hasen och bakknäet.
Båda problemet avhjälps med sidförande arbete. Dom raka benen blir mer vinklade och dom korta bakbenen måste ta längre kliv för att kunna kliva över i sidförandet.

Mycket spännande!
 
Efter flera år med träning och korrigering av islandshästarna samt en hel del utbildning så kan jag lova dig att det är så.
Sätt dig och googla filmer och jämför vinklingen och längden på bakbensstegen.

Passtakt beror på för långa och raka bakben (ofta i kombination med en spänd ryggmuskulatur)
Travtakt beror på för korta bakbenssteg där vinklingen är för stor i hasen och bakknäet.
Båda problemet avhjälps med sidförande arbete. Dom raka benen blir mer vinklade och dom korta bakbenen måste ta längre kliv för att kunna kliva över i sidförandet.

Det här är jag helt med på och har mina två hästar som bra exempel där den ena lätt blir travtaktig och går med lite för vinklade bakben och den andra lätt blir passtaktig och vinklar inget alls :p

Bra tips att jobba mycket sidförande! Det har jag med mig från tidigare erfarenhet av passtaktiga hästar och jobbar min femgångare så men jobbar inte fyrgångaren med stark trav lika mycket på det sättet. Men det ska jag absolut göra!

Är det någon speciell övning du brukar använda eller är det allt sidförande?
 
Det här är jag helt med på och har mina två hästar som bra exempel där den ena lätt blir travtaktig och går med lite för vinklade bakben och den andra lätt blir passtaktig och vinklar inget alls :p

Bra tips att jobba mycket sidförande! Det har jag med mig från tidigare erfarenhet av passtaktiga hästar och jobbar min femgångare så men jobbar inte fyrgångaren med stark trav lika mycket på det sättet. Men det ska jag absolut göra!

Är det någon speciell övning du brukar använda eller är det allt sidförande?
Skenkelvikningar och bakdelsvändningar i tölt brukar ge riktigt bra effekt :)
 
Ridkurs på Aldar och Karl igår.
Karl fick slita med arbetstempo tölt. Det blir bättre och bättre; jag fick träna mig på att hålla ihop mig själv så blev övergångarna bättre. När vi fick till bakben och rygg, släppte eftergiften (förstås) framtill.
Ganska bra, behövs "bara" lite mer energi bakifrån och mer lösgjordhet fram.
Det känns dock att vi är på god väg att utvecklas ytterligare. Fick också ett par bra idéer för att förbättra galoppen, dags att plocka fram hindren igen. Studshoppning på islandshäst verkar väl kul?

Aldar fuskade en del med känsligheten för skänklar och fick därför mest jobba med lydnad i tölt. Stegen blev inte fula av det jobbet heller...
Hans skritt är väldigt trevlig, önskar förstås att den kvaliteten skulle följa med i övriga gångarter.
Vi ska inte jobba med samlade övergångar från skritt just nu, eftersom han kortar bakbensstegen lite för mycket, utan vill behålla god steglängd ur skritten.
Aldar är ju mycket tydligare femgångare än Karl, och kommer rimligen inte att kunna få lika samlad tölt som Karl.

Idag är det ridkurs här hela dagen, så min träning - förutom de två pass jag ska rida lektion - får bli på uteritter idag. Passar extra bra för islandshästarna som jag väldigt sällan jobbar i paddocken.
 
22729122_10155236944342029_5500363115614252032_n.jpg

Lilla Sinfó växer, och lik mamma är hon också! :love: Snart har hon längre man dessutom.
Suck, Flugan fäller sin man i juni, sen ser hon ut som en fjording. Jag tror den växer tillbaka rätt omgående för nu är den på väg ut igen..
Och eksem är det inte heller. Dels är det samma visa varje år, aldrig en irritation i huden, aldrig irritation på flygfä, i år varken möjlighet till kliträd eller kompis som kan hjälpa (så går det när man är en enstöring) och det är uppenbart om man borstar att manen bara faller av. Tur inte manen gör hästen! (edit: efter lite googling tror jag hon har precis samma man som sin pappa...)

Den där unghästvisningen gick sådär, Sinfó tyckte det var en bra idé att galopp-studsa hela tiden. :turd::p Det är väl sånt som händer! :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 574
Senast: hundtant
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
283
Senast: Sharpless
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
48 49 50
Svar
982
· Visningar
64 933
Senast: Trott
·
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
26 27 28
Svar
556
· Visningar
27 590
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp